پمپئو به ترکیه درباره اعزام جنگجویان به قره باغ هشدار داد

کدخبر: ۳۶۴۹۳۰
وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد اقدام ترکیه به اعزام جنگنجویان سوری به منطقه قره باغ باعث بی ثبات شدن این منطقه می‌شود.
پمپئو به ترکیه درباره اعزام جنگجویان به قره باغ هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اعزام جنگجویان سوری برای جنگ در کنار نیرو‌های جمهوری آذربایجان، به ترکیه هشدار داد.

وی تأکید کرد اقدام ترکیه به اعزام جنگنجویان سوری به منطقه قره باغ باعث بی ثبات شدن این منطقه می‌شود.

دیروز هم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از انتقال جنگجویان سوری به جمهوری آذربایجان خبر داد.

بر این اساس، مکرون گفت: سازمان اطلاعاتی فرانسه اعلام کرده است ترکیه اقدام به انتقال بیش از ۳۰۰ جنگجو از سوریه به جمهوری آذربایجان به منظور جنگ در منطقه قره باغ کرده است. ما نسبت به هر گونه مداخله خارجی در درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشدار می‌دهیم. من بزودی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره انتقال نظامیان خارجی به قره باغ به صورت تلفنی گفتگو خواهم کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین از ترکیه خواست برای مذاکره درباره مسائل مورد اختلاف با اتحادیه اروپا مانند تنش با یونان در دریای مدیترانه، وارد میز مذاکره شود و در غیر این صورت آنکارا باید خود را آماده تحریم‌های احتمالی کند.

پیش تر نیز وزارت خارجه روسیه مدعی شد جنگجویانی از گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی مستقر در سوریه و لیبی طی روز‌های گذشته توسط برخی کشور‌ها به منطقه قره‌باغ اعزام شده‌اند.

بر این اساس، مسکو از کشور‌های درگیر در این مسئله خواست که مانع استفاده از «تروریست‌ها و مزدوران خارجی» در مناقشات قره‌باغ شوند.

رویترز به نقل از دو منبع شورشی سوری مدعی شد ترکیه در حال اعزام جنگجویان سوری به قره‌باغ برای حمایت از آذربایجان است.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند.

گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به کنترل نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید