خطر نشت مایع مغزی در آزمایش کرونا

کدخبر: ۳۶۵۰۲۰
یک زن آمریکایی پس از انجام «سواب بینی» که برای تست کرونا صورت می‌گیرد، دچار نشت مایع مغزی- نخاعی شد.
خطر نشت مایع مغزی در آزمایش کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همچنان همه گیری کرونا هر روزه خطرات و مشکلاتی را برای مردم مناطق مختلف جهان به وجود می‌آورد. در همین ارتباط، یکی از مواردی که به تازگی گزارش شده است، نشت مایع مغزی یک زن آمریکایی پس از انجام آزمایش کروناست.

ماهنامه (JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery) که از سوی «انجمن پزشکی آمریکا» منتشر می‌شود، در تازه‌ترین شماره خود که روز پنجشنبه (اول اکتبر) منتشر شد، از نشت مایع مغزی- نخاعی یک زن آمریکایی پس از انجام آزمایش سواب بینی خبر داد.

این مجله در مقاله خود نوشت: در مارس ۲۰۲۰ بیماری کرونا ویروس به عنوان همه گیری جهانی آشکار شد. به طور خاص سواب قسمت فوقانی حلق، سواب جلوی بینی و سواب مخروط میانی (midturbinate) سه راهکار از ۵ روش برای نمونه گیری تشخیص اولیه هستند که از سوی مرکز کنترل و پیشیگری بیماری آمریکا (CDC) توصیه شده است. با این حال عوارض مرتبط با سواب بینی به خوبی مشخص نمی‌شود. ما نخستین مورد نشت مایع مغزی- نخاعی (CSF) را پس از آزمایش سواب بینی برای کووید-۱۹ گزارش می‌کنیم.

این نشریه علمی در ادامه نوشت: زنی در دهه چهارم عمر خود با آبریزش بینی، اختلال چشایی، سردرد، گرفتگی گردن و فوتوفوبیا (نور هراسی) روبرو شد. این بیمار به تازگی آزمایش بینی کووید-۱۹ را داده بود.

این زن به دلیل نشت مایع مغزی نخاعی در معرض ابتلا به عفونت جدی قرار گرفته است. این احتمال وجود دارد که معاینه برای این زن آمریکایی به شکلی درست انجام نشده است.

نویسنده اصلی این مقاله به خبرگزاری فرانسه گفت: پرونده این زن نشان داد که کارکنان بخش بهداشت باید به معنای واقعی، دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

او افزود: افرادی که تحت عمل جراحی سینوس قرار گرفتند، باید درخواست کنند که تست کرونا برای آن‌ها از طریق دهان انجام گیرد.

نشت مایع مغزی زن آمریکایی پس از انجام آزمایش کرونا

او توضیح داد: معایناتی که برای این بیمار انجام شد، نشان داد این بیمار دارای فتق است و این زن متوجه شد که مایعی شفاف از بینی اش خارج می‌شود.

نویسنده مقاله از زبان بیمار می‌گوید؛ ابزار آزمایش کرونا تا سطح بالایی بینی او وارد شده بود.

این بیمار همچنین پیشتر بخاطر فشار خون در داخل جمجمه، تحت معالجه قرار گرفته بود و پزشکان آن زمان از سوزن برای تخلیه مایعات استفاده کرده بودند؛ اما پس از آن او دچار «آنسفالوســل» یا «فتق مغزی» که به آن بیرون زدگی مغز می‌گویند و ورود آن به مجاری بینی شد. این مسئله‌ای بود که پزشکان جدید او پیش از این، از نتایج سی تی اسکن سابق او اطلاع نداشتند.

اکنون این زن به شکل کامل بهبود یافته است.

نویسنده این مقاله می‌گوید: عوارضی که برای این بیمار به وجود آمده بود، به دلیل تحریک غشای مغز است. اگر این مشکل درمان نشده بود، او اکنون به یک عفونت کُشنده مغزی مبتلا می‌شد و یا شاید هوا وارد جمجمه او شده بود و سبب فشار بیش از حد به مغز او می‌شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید