کروناویروس بیشتر از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود یا سطوح؟

کدخبر: ۳۶۵۴۵۴
در ماه های نخست شیوع ویروس کرونا، نگرانی ها درباره زنده ماندن ویروس روی سطوح و احتمال انتقال از این طریق، باعث شد افراد حجم بالایی مواد ضدعفونی کننده خریداری کنند.
کروناویروس بیشتر از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود یا سطوح؟

به گزارش اقتصادنیوز، اما این در حالی است که عمده ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتشر شده در هوا از فرد آلوده به دیگران منتقل می شود. اما سؤالی که مطرح می شود اینجاست که آیا واقعا در تماس با سطوح مختلف، امکان ابتلا به کووید- 19 وجود دارد یا خیر؟

کرونا ویروس

اگر بخواهیم از نظر تئوری این مساله را بررسی کنیم، بله احتمال انتقال ویروس از طریق سطوح آلوده وجود دارد اما احتمال آن بسیار پایین است که آن هم مستلزم ایجاد شرایط مناسب برای انتقال ویروس از سطوح به افراد است. اول این که یک فرد باید در تماس با سطح آلوده به اندازه کافی ویروس دریافت کرده باشد که بتواند او را آلوده کند. این در حالی است که ویروس باید آنقدر روس سطح باقی بماند که دست های شما در تماس با آن آلوده شود و شما بدون شستن دست ها، آنها را به چشم ها، بینی و دهانتان بزنید.

 محققان دریافته اند که کروناویروس قادر است روی سطوح زنده بماند. تحقیقاتی که در ماه آوریل انجام شد، نشان داد که ویروس تا سه روز روی سطوح پلاستیکی و فلزی و تا یک روز روی مقوا زنده می ماند. تحقیقاتی هم اعلام کردند که ویروس حتی با کف کفش هم قابل انتقال است.

اما نتایج این مطالعات باعث شد بعضی افراد در زمینه جلوگیری از انتقال ویروس کووید- 19 زیاده روی کنند. این در حالی است که برخی محققان بر این باورند که احتمال انتقال ویروس از سطوح بی جان بسیار پایین است و تنها در نمونه هایی که افراد آلوده روی سطحی سرفه یا عطسه کرده اند و فرد بلافاصله طی یک تا دو ساعت با آن سطح آلوده تماس برقرار کرده باشد.

نکته ای که بیشتر باید به آن توجه داشت، این است که مطالعات تنها نشان دهنده این است که ویروس روی سطوح تا ساعت ها زنده می ماند و این به معنای قطعی بودن انتقال ویروس به دنبال تماس با سطوح آلوده نیست. درواقع تحقیقات، انتقال ویروس کرونا از طریق تماس با سطوح را به صرف آلوده بودن آنها تأیید نمی کنند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا در ماه می اعلام کرد ، احتمال انتقال ویروس کرونا از سطوح آلوده وجود دارد به شرطی که شرایط انتقال ویروس فراهم باشد.

برخی تحقیقات انتقال ویروس از طریق سطوح را در بعضی مبتلایان تأیید کرده بودند. به دنبال آن، حتی محققان چینی یک مورد انتقال ویروس از طریق دکمه آسانسور آلوده را گزارش کردند و نیز بیمارستانی در آفریقای جنوبی هم انتقال ویروس کرونا را از تجهیزات پزشکی آلوده تأیید کرد.

یکی از متخصصان همه گیرشناسی دانشگاه «اموری» که مطالعات گسترده ای را روی تأثیر تمیز و ضدعفونی کردن سطوح آلوده روی احتمال ابتلا به کووید 19 انجام داده، معتقد است که سطوح سخت به ویژه سطوحی که در معرض استفاده عموم قرار دارد، نقش مهمی در انتقال عفونت و ویروس ایفا می کنند. او توصیه کرد که این قبیل سطوح به طور مرتب باید ضدعفونی شوند.

اما اگر تصور می کنید که تنها با پاک کردن و ضدعفونی این قبیل سطوح می توانید سدی محافظ برای جلوگیری از ابتلا به ویروس ایجا کنید، در اشتباهید.

در صورتی ضدعفونی مداوم سطوح می تواند مؤثر باشد که در کنار آن، دیگر نکات بهداشتی و مراقبتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی با دیگران و شستشوی مرتب دست ها را هم انجام دهید و آن زمان است که می توانید به طور قطع بگویید از خودتان در برابر ویروس محافظت کامل کرده اید.اما اگر تمام تمرکز خود را روی ضدعفونی سطوح بگذارید، درواقع از خطر واقعی کووید- 19 غافل شده اید.

تحقیقات نشان می دهد که زیاده روی در این کار، افراد را از استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی دور کرده و تصور می کنند همین ضدعفونی سطوح آنها را در برابر ویروس ایمن نگه می دارد.

افرادی که مدام با وایتکس و مواد ضدعفونی کننده دیگر در حال ضدعفونی سطوح هستند باید بدانند که استفاده از این مواد تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد و با تحریک پذیری ریه ها ممکن است علائم بیماری را در مبتلایان به آسم تشدید کند. این مواد حتی در صورتی که بدون دستکش استفاده شوند، پوست دست را دچار مشکل می کند.

درواقع، استفاده از ماسک در زمان قرار گرفتن در تجمعات و در بین مردم بهترین راهکار پیشگیرانه ای است که می تواند خطر ابتلا به کرونا را تا 65 درصد کاهش دهد. علاوه بر این، حفظ قاصله اجتماعی را هم فراموش نکنید.

علاوه بر این، شستشوی دست ها با آب و صابون را هم فراموش نکنید؛ این کار بعد از قرار گرفتن در مکان های عمومی، استفاده از توالت و قبل از خوردن غذا توصیه می شود. اگرچه احتمال انتقال ویروس از غذا وجود دارد، اما آلوده بودن دست ها موقع غذا خوردن می تواند یکی از دلایل ابتلا به کووید- 19 باشد./ بهداشت نیوز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید