به‌روزرسانی در ۱۲ آبان ۹۹ - ۲ نوامبر ۲۰۲۰

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در «ایالت‌های کلیدی»

کدخبر: ۳۶۱۶۵۴
به فاصله کمتر از ۳۰ ساعت (۵روز) تا آخرین روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا، میانگین تازه‌ترین نظرسنجی‌های ملی و ایالتی، حاکی از تداوم روند تدریجی کاهش فاصله آرای احتمالی دونالد ترامپ و جو بایدن است. و این تنها نگرانی موجود در اردوگاه دموکرات‌ها نیست.
آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در «ایالت‌های کلیدی»

به گزارش اقتصادنیوز؛ در سیستم انتخاباتی آمریکا، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری نامزدی که اکثریت آرای عمومی را در سطح ملی کسب کرده، نیست؛ بلکه نامزدی است که بیشترین آرای الکترال را بدست آورده است. به همین دلیل ایالت‌هایی که دارای تعداد بیشتری رأی الکترال هستند اغلب اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. نکته دیگر اینکه اگر کاندیدایی در تعداد آرای عمومی یک ایالت پیروز شود -حتی اگر این برتری به لطف تنها یک رأی باشد- آن کاندیدا تمامی الکترال‌های آن ایالت را در سبد خود خواهد داشت.


>>>>>مطلب مرتبط؛
آخرین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا در سطح ملی


این قانون برای دو ایالت کم‌جمعیت مین و نبراسکا قدری متفاوت است. مین مجموعاً دارای ۴ الکترال است، اما تنها ۲ الکترال از قانون یادشده تبعیت می‌کنند و ۲ الکترال دیگر بر اساس آرای ۲ منطقه‌ کنگره‌ای تقسیم می‌شوند. همچنین از ۵ الکترال نبراسکا ۲ الکترال بر اساس آرای ایالتی و ۳ الکترال بطور مجزا بر اساس آرای ۳ منطقه از این ایالت تقسیم می‌شوند.

وضعیت بایدن و ترامپ در میدان‌های نبرد

از ۵۰ ایالت آمریکا، در بیش از ۴۰ ایالت تکلیف نامزد پیروز تا حدود زیادی مشخص است. این ایالت‌ها به دو دسته ایالت‌های آبی (ایالت‌های لیبرال و حامی حزب دموکرات) و ایالت‌های قرمز (ایالت‌های محافظه‌کار و حامیان حزب جمهوری‌خواه) تفکیک می‌شوند.

اما ایالت‌های مردد یا چرخشی (ایالت‌های کلیدی یا میدان‌های نبرد) تعیین‌کننده‌ترین نقش را در تعیین پیروز نهایی انتخابات ایفا می‌کنند. ایالت‌های کلیدی که گاه با رنگ خاکستری و گاه با رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در انتخابات ۲۰۲۰ شامل ۶ ایالت میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا است.

بسته خبری ۲۴ساعت

ترامپ تقریباً در تمامی ایالت‌های کلیدی و رقابتی شرایط خود را بهبود بخشیده است؛ به عبارتی یا برتری آرای احتمالی خود را ارتقاء داده، یا از کسری آرای احتمالی خود نسبت به جو بایدن کاسته است.

ترامپ در کارولینای شمالی با ۰/۶ واحد درصد بالاتر از بایدن ایستاده،
برتری جو بایدن در فلوریدا و آریزونا به یک واحد درصد کاهش یافته،
در پنسیلوانیا حاشیه امن برتری جوبایدن به کمتر از حاشیه خطای ۳ واحد درصدی افت کرده است.
با کاهش محسوس میزان برتری بایدن در ویسکانسین و میشیگان احتمال تکرار شکست ناباورانه نامزد دموکرات‌ها در این ۲ ایالت مهم بیش از پیش شده است.

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است.

بسته خبری ۲۴ساعت

ایالت‌های رقابتی

علاوه بر ایالت‌های کلیدی رقابت ۲نامزد در منطقه۲ مین و منطقه۲ نبراسکا، نیز با وجود تک‌الکترال بودن‌شان، بسیار حساس و مناقشه‌برانگیز است. همچنین در ایالت‌هایی چون جورجیا، مینه‌سوتا، اوهایو، نوادا، آیووا و تگزاس که برخی به عنوان ایالت‌های قرمز شناخته می‌شوند، اکنون رقابت نسبتاً نزدیکی وجود دارد که ممکن است در ادامه دستخوش تغییراتی تأثیرگذار شوند.

در ایالت‌های رقابتی که برخی دموکرات‌ها امیدوار بودند چند ایالت سنتاً قرمز (مایل به جمهوری خواهان) را به بلوک آبی بیافزایند، شرایط برای ترامپ بهتر از ایالت‌های کلیدی است.

در ایالت‌های سنتاً آبی مینه‌سوتا و نوادا حاشیه برتری جو بایدن افول کرده است. و در ایالت جورجیا که دموکرات‌ها امیدوار بودند پس از دهه‌ها به رنگ آبی درآید، برتری بایدن به ۰/۴ واحد درصد رسیده است.

با این حال برتری ترامپ در تگزاس، اوهایو و آیووا اندکی بیشتر از یک واحد درصد است. 

بسته خبری ۲۴ساعت

جورجیا، آریزونا، اوهایو و آیووا بالاخره آبی می‌شوند؟

همین هشت سال پیش قرار دادن آیووا و اوهایو در همان رده انتخاباتی جورجیا و تگزاس عجیب بود. در انتخابات سال ۲۰۱۲ پرزیدنت اوباما در حالی که جورجیا را با ۸ و تگزاس را با ۱۶ واحد درصد از دست داد، آیووا را با ۶ امتیاز و اوهایو را با ۳ واحد درصد برنده شد.

اما در انتخابات ۲۰۱۶، قرمزی جورجیا و تگزاس کمرنگ‌تر شد، در حالی که آیووا و اوهایو قرمزتر شدند. اینکه چرا این شیفت‌ها در یک زمان اتفاق افتاد دلایل پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل از آن عبور می‌کنیم. در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ این چهار ایالت به طور مشابه رای دادند.

درحالیکه ترامپ در ۲۰۱۶ بردهای نسبتاً راحتی در هر چهار ایالت یادشده داشت، اما ۲ سال بعد جمهوری خواهان در چندین رقابت کلیدی در این ۴ ایالت به سختی توانستند پیروز شوند. در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ دموکرات‌ها در مجموع با حدود ۹ امتیاز اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند.

حال باید دید ایالت‌های سنتاً محافظه‌کاری چون جورجیا، آریزونا، آیووا و یا حتی تگزاس در این انتخابات بالاخره به رنگ آبی دانکی‌ها تبدیل می‌شوند یا همچنان حامی فیل‌های قرمز جمهوری‌خواه باقی خواهند ماند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید