۳۳ هشدار مهم درباره وحشتناک‌ترین روزهای کرونایی کشور

کدخبر: ۳۶۵۸۱۶
مسئولان درمانی ایران و پزشکان خط اول مبارزه با کرونا می‌گویند در پیک سوم کرونا در ایران، روز به روز تعداد بیماران بدحال بیشتر می‌شود و درصد فوتی‌های آی‌س‌یو هم بالا رفته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از همشهری آنلاین: شیوع کووید-۱۹ در پیک سوم خود در ایران به گونه‌ای است که به گفته مسئولان و دست‌اندرکاران درمانی و بهداشتی، کشور را با وضعیتی پیچیده و بحرانی روبه‌رو کرده است. روز به روز تعداد بیماران بدحال بیشتر می‌شود.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا امروز گفته است: «وضعیت اپیدمی کرونا در ایران هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده و هرگونه تجمعی باید لغو شود.» این درواقع آخرین اظهار نظر درباره هجوم تازه کرونا به ایران است.

اما در دو روز گذشته نکات مختلف و تکان دهنده‌ای از هجوم سوم کرونا به ایران منتشر شده است که ۳۳ مورد از مهمترین آنها را به نقل از ۵ چهره اصلی رسانه‌ای در روزهای کرونایی می‌بینید؛

اظهارنظر کننده

نکات مهم

دکتر پیام طبرسی  ئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری

 

در شهر تهران تخت بستری برای بیماران کرونایی نداریم.

در ۲ هفته اخیر با بیمارانی با علائمی شدیدتر از دوره‌های قبل مواجه شده‌ایم.

بالاترین میزان بستری‌شدگان کرونایی از ابتدای شیوع تا امروز در بخش‌های آی‌سی‌یو مربوط به روزهای اخیر است.

تقریبا تمام ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی قرار دارد.

با کمبود تخت‌های بستری روبه‌رو هستیم که این موضوع بیانگر این مهم است که کشور با وضعیت بسیار نگران‌کننده و بحرانی روبه‌رو شده است.

روز به روز تعداد بیماران بدحال بیشتر می‌شود.

شیوع و انتشار ویروس نیز در حال خارج شدن از حد کنترل است.

درصد فوتی‌های کرونا در ‌آی‌سی‌یو بسیار بالاست.

درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماه‌های گذشته سخت‌تر شده است.

ویروس کرونا جهش عمده‌ای نداشته  و تمامی جهش‌های آن صرفا نقطه‌ای است.

جهش‌های ویروس کووید-۱۹ باعث شده بیماری‌زایی آن چند برابر شود.

ابتلا و عدم ابتلا به کرونا به ژنتیک و گروه خونی افراد ربطی ندارد.

کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می‌کند.

موارد عدیده‌ای در موج سوم کرونا بدون هیچ بیماری زمینه‌ای و ریسک فاکتوری درگیر ابتلا به این بیماری در فرم‌های شدیدتر شده‌اند.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا در کلانشهر تهران

 

وضعیت تهران فوق‌العاده بحرانی و کاملا قرمز است.

در حال حاضر در تهران میزان استفاده از ماسک حدود ۵۵ درصد است.

در برخی مناطق پرتراکم استان و مراکزی از جمله مترو امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

یک هفته تعطیلی ‎تهران فایده‌ای ندارد، حداقل باید ۲ هفته تعطیلات ادامه داشته باشد.

درخواست جریمه کردن خودروهای غیربومی در شهرهای مختلف در پیک سوم ‎کرونا و اجرای محدودیت‌های تردد و فعالیت برخی صنوف داده شده است.

تعداد مرگ و میر، ابتلا و بستری کرونا در تهران به‌شدت افزایش یافته و در کمتر از ۱۰ روز عدد فوتی، ابتلا و بستری در آن با آمار ۳ تا ۴ هفته‌ای در پیک دوم برابری می‌کند.

اعمال جریمه برای متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در تهران به صورت آزمایشی انجام و میزان، نحوه تخصیص و نحوه اعمال جریمه‌ها زیر نظر وزارت کشور و وزارت بهداشت مشخص می‌شود و بعد از تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرا تا پایان هفته جاری ابلاغ خواهد شد.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی

اگر در ۲ تعطیلی پیش رو ۲ میلیون نفر شمال بروند و بدون رعایت پروتکل‌ها عزاداری‌ها برگزار شود و بازگشایی بدون منطق مدارس ادامه پیدا کند، به عدد ۶۰۰ فوتی در روز هم خواهیم رسید. 

واقعا تخت بیمارستانی کم است اما این‌طور هم نیست که آمبولانس‌ها نتوانند بیمار خالی کنند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت

در حال حاضر که تعداد بستری مبتلایان کرونا اوج گرفته است.

اکنون به‌ویژه در تخت‌های آی‌سی‌یو و بیمارستان‌های ارجاعی دچار مشکل قابل توجه شده‌ایم.

۷، ۸ ماه است که نیروی انسانی ما در بیمارستان‌ها با تمام قدرت و قوا دارند کار می‌کنند و اکنون با فرسودگی نیروی انسانی مواجهیم.

از برخی تجهیزات مربوط به بیماران کرونایی بیمارستان‌ها خارج از ظرفیت‌شان استفاده می‌شود.

اگر به تخت‌های بیمارستان‌ صحرایی نیاز پیدا کنیم، باید با امکانات بیمارستانی و حداقل دارای اکسیژن‌ساز برای هر فرد، وسایل کمک‌تنفسی و سایر تجهیزات مورد نیاز باشند که البته تامین و اجرایی کردن این تجهیزات و چنین تخت‌هایی دشوار است.

با وجود اینکه به دلیل شرایط کرونایی ۲۰ تا ۳۵ درصد پذیرش بیماران عادی را در بیمارستان‌ها کاهش دادیم، در لحظه کنونی ۳۱۱ بیمار در اورژانس‌ها منتظر هستند تا به بخش‌های بستری منتقل شوند، اما به دلیل کمبود تخت دچار مشکل هستیم
مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا

کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و باید همه تجمعات و جلسات اداری و غیراداری تا جای ممکن به صورت مجازی و از راه دور برگزار شود. هرگونه تجمع در محیط‌های بسته در شرایط کنونی خطرناک است. جلسات در فضاهای بسته به خصوص اگر زمان جلسه طولانی باشد، حتما در انتقال بیماری موثر است. 

اکنون در بدترین شرایط کرونا از زمان شروع این اپیدمی در ایران هستیم. در این شرایط هرگونه رفت و آمد و مراوده انسان‌ها با یکدیگر موجب گسترش و سرایت بیشتری کووید۱۹ می‌شود و به سیر صعودی بیماری دامن می‌زند. بیمارستان‌ها پر شده و جای خالی ندارند و اگر فردی به کووید۱۹ مبتلا شود، امکان پذیرش او در بیمارستان وجود ندارد. در بیمارستان‌ها تخت خالی آی‌سی‌یو نداریم. حتی در برخی بیمارستان‌ها اکسیژن کافی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد.

بیمارستان‌ها پر شده و جای خالی ندارند و اگر فردی به کووید۱۹ مبتلا شود، امکان پذیرش او در بیمارستان وجود ندارد. در بیمارستان‌ها تخت خالی آی‌سی‌یو نداریم. حتی در برخی بیمارستان‌ها اکسیژن کافی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد.
از نظر علمی و دانش درمان کمبودی نداریم. داروهای لازم هم در دسترس است اما امکانات و تجهیزات بیمارستانی به اندازه کافی وجود ندارد. از گذشته هم فقط بیماران بدحال را در بیمارستان بستری می کردیم و بیمارانی که بدحال نیستند، سرپایی دارو می گیرند و در خانه استراحت می کنند اما حالا حتی برای بیماران بدحال هم تخت بیمارستانی کافی نداریم و به سمتی می رویم که باید بیمارستان صحرایی دایر کنیم و البته بیمارستان صحرایی هم تاکنون ایجاد نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید