چرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای ایرانی‌ها نگران است؟

کدخبر: ۳۶۵۹۷۱
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به کرات بر تداوم فشار حداکثری علیه ایران تأکید کرده، این بار و در شرایط وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا، نگران سلامت ایرانی‌ها شده است.
چرا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای ایرانی‌ها نگران است؟

به گزارشاقتصادنیوز به نقل از فارس، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) در پیامی در توئیتر نوشت: «آمریکا از وخیم شدن شرایط کووید-۱۹ (کرونا) در ایران نگران است و ما پیشنهاد خود برای کمک را که برای بار نخست در ماه فوریه مطرح کردیم، تکرار می‌کنیم.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه «سی.ان.بی.سی»گفته بود که واشنگتن همچنان به «فشار حداکثری» به ایران ادامه می‌دهد، اما به مذاکره با جمهوری اسلامی برای یک توافق بهتر علاقه‌مند است. وی افزود: «کارزار فشار اقتصادی حداکثری ما همچنان باقی است، اما به یاد داشته باشید که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که خواستار یک راه‌حل صلح‌آمیز با ایران است و گفته است که تمایل دارد برای یک توافق بهتر وارد مذاکره شود».

اورتگاس پیش از این هم در اظهاراتی گفته بود که فشار حداکثری به ایران باعث شده رفتارهای تحریک آمیز دریایی آن در خلیج فارس محدود و تهران از کسب میلیاردها دلار محروم شود.

البته این اظهارات واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این باره، گفت:‌ عاقلان دانند که فشار حداکثری دائمی آمریکا موفق بوده یا مقاومت حداکثری ملت ایران. ایالات متحده روزهای تلخی را طی می‌کند که نتیجه و ثمره نه تنها سیاست‌های مخرب فعلی رژیم حاضر در کاخ سفید است، بلکه سال‌ها خونریزی، جنگ و کشتار مردم بیگناه این منطقه است. ایالات متحده جز این ادعاهای واهی حرف دیگری نمی‌تواند بزند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود:‌ این ضرباتی که ناجوانمردانه به خاطر تحریم‌ها به ملت ایران زده شده، نه فراموش می‌شود و نه فراموش می‌کنیم که خسارت‌ها را بگیریم. روزی که آمریکا عاقل شود و بخواهد برگردد به جامعه جهانی تازه اول ماجراست و باید بتواند همه چیز را جبران کند.

 نگرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سلامت مردم ایران و ادعای آمادگی کمک برای مبارزه با کرونا که به گفته اورتگاس برای دومین بار از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود، در حالی است که چندی پیش «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا خود به تاثیر این تحریم‌ها بر سخت‌تر شدن زندگی مردم ایران اذعان کرد و گفت: «ما زندگی را برای جمهوری اسلامی ایران و رژیم آن، بسیار سخت کردیم. ما به فشار آوردن به آنها ادامه می‌دهیم... رئیس‌جمهور ترامپ صراحتاََ اعلام کرد که ایران هرگز سلاح اتمی نخواهد داشت».

«الیوت آبرامز» ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بیان کرد:«فکر می‌کنم کارزار فشار حداکثری اثر عظیمی بر ایران گذاشته است. به صادرات نفتی آنها نگاه کنید یا ارز ایران، ریال را نگاه کنید که سقوط کرده است. فکر می‌کنم آنها قادر نخواهند بود چهار سال دیگر این وضع را تحمل کنند.»

 پیش از این ظریف در صفحه توئیتر خود در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها برای کمک به ایران نوشته بود: «ما نیازی به صدقه‌دادن ترامپ نداریم. چیزی که ما از او می‌خواهیم، این است که به ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید نیازهایش و کسب و تولید درآمد پایان دهد».

دونالد ترامپ دوم اردیبهشت ماه در اظهاراتی عنوان کرده بود: «تصاویری از تعداد زیادی کیسه‌های [اجساد] را در تلویزیون نشان می‌دهند... اگر آنها (ایران) به دستگاه تنفسی  نیاز داشته باشند، که دارند، مایلم برایشان ونتیلاتور بفرستم... [ایران] از طاعون پر شده است.» این اظهارات واکنش وزیر امور خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در توئیتی در این زمینه نوشت: «تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از دخالت در امور سایر کشورها دست بردارید. به ویژه کشور من. و باور کنید با هیچ سیاستمدار آمریکایی مشاوره نمی‌کنیم. ایران در چند ماه آینده ونتیلاتور (دستگاه تنفسی) صادر خواهد کرد.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه همچنین فروردین سال جاری در گفت‌و‌گویی پیشنهاد کمک پامپئو را منافقانه خواند و گفت: چند روز پیش، وزیر امور خارجه، مایک پامپئو از سایر کشورها خواست که شرایطی را اعمال کنند که به ایران در مبارزه با کرونا کمک کند؛ تنها کاری که ایالات متحده بایستی انجام دهد این است که ایجاد وقفه نکند. ما از خود مراقبت خواهیم کرد و در دنیا دوستان کافی داریم که به ما کمک کنند. تروریسم اقتصادی را متوقف کنید. اگر شما آماده انجام این کار نیستید، ما از جهانیان می‌خواهیم که نشستن و تماشا کردن این قلدری را متوقف کنند. این غیر انسانی است. مردم ایران دارند از دست می‌روند و دیگران فقط به این امید که خودشان صدمه نبینند، قلدری آمریکا را می‌پذیرند. این روش موثر نخواهد بود.

گفتنی است، در حالی آمریکا در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا عنوان کرد که به ایران برای مبارزه با کرونا پیشنهاد کمک داده، ولی همه عزمش را جزم کرد تا مانع از اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران شود. البته رئیس‌جمهور آمریکا اول فروردین ماه سال جاری هم تأکید کرده بود که تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل همه‌گیرشدن ویروس کرونا کاهش نخواهد داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۱ فروردین ماه سال جاری در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به اثرات منفی تحریم‌های آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع ویروس کرونا، عنوان کرد: «نظام سلامت، شهروندان و دولت ایران به مانند اروپا و ایالات متحده درگیر مقابله با کروناست، اما آنچه رنج ایرانیان را مضاعف می‌کند، آنچه انتخاب‌ها را در مدیریت بحران، محدودتر می‌کند و آنچه نگرانی‌ها را برای معیشت شهروندان تشدید می‌کند، توأمانی تحریم و کرونا است. ایران تنها کشوری است که برای محافظت از شهروندانش به تمام منابعش دسترسی ندارد، ایران تنها کشوری است که در ستیز رو در رو با بیماری، نمی‌تواند تجهیزات و اقلام پزشکی را به سادگی خریداری کند».(بیشتر بخوانید)

وی آمریکا را دولتی معتاد به تحریم توصیف کرد و افزود: «این کریه‌ترین چهره‌ی یک دولت معتاد به تحریم است که می‌خواهد با تضعیف ایران در برابر کرونا، کارزار ناکام فشار حداکثری را جان دوباره بدهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید