مسکو و آمریکا همچنان در زمینه تسلیحات اتمی اختلاف دارند؟

کدخبر: ۳۶۶۵۰۶
معاون وزارت خارجه روسیه از وجود اختلافات اساسی با آمریکا در زمینه کاهش زرادخانه‌های اتمی خبر داد.
مسکو و آمریکا همچنان در زمینه تسلیحات اتمی اختلاف دارند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، معاون وزارت خارجه روسیه شنبه گفت که کشورش و آمریکا هنوز به توافقی برای ادامه مذاکرات درباره کاهش زرادخانه‌های اتمی نرسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه در این باره گفت، تأکید می‌کنم که به رسیدن به چنین توافقی با ایالات متحده نزدیک نشده‌ایم.

دیپلمات ارشد روس با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با «مارشال بیلینگزلی» نماینده ایالات متحده در این زمینه به وجود اختلافات فاحش بین دوطرف از جمله عناصر شکل دهنده یک توافق و سپس توقف توسعه زرادخانه اتمی اشاره کرد.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» روز جمعه به نقل از منابعی مدعی توافق آمریکا و روسیه در این زمینه شده بود.

مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه آمریکا در امور کنترل تسلیحات چندی قبل گفت که واشنگتن و مسکو درباره زمان و مکان مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای به توافق رسیدند. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز گفته بود که پیمان آتلانتیک شمالی به مذاکره با روسیه ادامه خواهد داد و برای ایجاد روابط بهتر با مسکو در تلاش برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی آتی میان رقبا تلاش خواهد کرد.

پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد اما کشورهای آمریکا و روسیه یازده مرداد ماه سال جاری بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد این پیمان، رسما از آن خارج شدند.

ده سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده نیو استارت معروف شد. این پیمان در حال انقضاست و آمریکا از تمدید آن طفره می‌رود.

انتهای پیام/ص

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید