افشاگری چین از فعالیت یک جاسوس تایوانی با روشی عجیب

کدخبر: ۳۶۷۰۹۹
بر اساس یک گزارش "آژانسهای اطلاعاتی" تایوان یک استاد دانشگاه تایوانی را به خدمت گرفته‌اند تا یک اندیشکده در جمهوری چک تاسیس کرده و از آن برای جاسوسی از چین و جذب پرسنل چینی در کشورهای اروپایی با هدف کار کردن برای آنها استفاده کند.
افشاگری چین از فعالیت یک جاسوس تایوانی با روشی عجیب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، در میان صدها پرونده مربوط به فعالیتهای جاسوسی جدایی طلبان تایوانی که اخیرا از سوی آژانس امنیت کشور چین علنی شده‌اند، پرونده مربوط به چنگ یو – چین نمونه‌ای از استفاده یک مقام جدایی طلب تایوانی از تبادلات آکادمیک به عنوان پوششی برای اهداف جاسوسی است.

روزنامه گلوبال تایمز مطلبی درباره این پرونده نوشته است. منابع در آژانس امنیت کشور چین اخیرا جزئیاتی به گلوبال تایمز درباره این پرونده علیه یک جاسوس تایوانی که از جایگاه آکادمیکش در اروپا به عنوان پوششی برای جمع آوری اطلاعات، به خدمت گیری پرسنل چینی برای کار به عنوان جاسوسان تایوان و پاشیدن بذر اختلاف میان جمهوری خلق چین و کشورهای دیگر استفاده می‌کرده داده‌اند.  مقامهای چینی چنگ یو چین را در آوریل ۲۰۱۹ به ظن جاسوسی بازداشت کردند. گلوبال تایمز دریافت که بعد از ۱۸ ماه بازداشت پرونده چنگ با هدف پیگرد قضایی و محاکمه به دادستانی منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، چنگ که متولد ۱۹۷۷ در کائوسیونگ تایوان است، از سوی آژانسهای اطلاعات نظامی و امنیت ملی تایوان استخدام شده تا در میان پرسنل چینی در چند کشور خارجی از جمله جمهوری چک نفوذ کند و ماموریت آسیب رساندن به روابط دیپلماتیک جمهوری خلق چین با کشورهای دیگر را اجرا کند.

چنگ قبلا دستیار چو جونگ تای، رئیس سابق حزب دموکراتیک مترقی تایوان بوده و نخستین بار در ۲۰۰۴ در جمهوری چک مستقر و در آنجا در دانشگاه چارلز در پراگ استاد دانشگاه شد.

او در سال ۲۰۱۵ انستیتوی مطالعات اقتصادی و سیاسی چین-اروپا را در جمهوری چک تاسیس کرده و رئیس آن شد.

چنگ مقاله‌هایی درباره سازمان و ساختار آژانسهای امنیتی چین در ضمن پیگیری مدرک فوق لیسانسش در تایوان می‌نوشت. طبق اعتراف چنگ، او عمدا تلاش می‌کرده تا توجه سرویس‌های اطلاعاتی تایوان را به خود جلب کند.

چنگ در سال ۲۰۰۴ با لی یون پنگ، نماینده دفتر اقتصادی و فرهنگی تایپه در پراگ ملاقات کرده و لی به چنگ درباره جایگاهش در آژانس جاسوسی تایوان گفت. چنگ بعد از آن هیجان زده شده و برای همکاری با این آژانس جاسوسی با هدف کسب سرمایه سیاسی اظهار تمایل کرد.

چنگ که همچنین عضو حزب دموکراتیک مترقی تایوان و دارای دیدگاه‌های جدایی طلبانه شدید است، به دنبال تبدیل شدن به چهره‌ای در حوزه  اطلاعاتی تایوان بود. طبق اعلام یک مقام ناشناس دفتر امنیت کشور چین در ژانگژو، استان فوجیان، او زمانی به دوستانش گفت: "یک روز من به تایوان برخواهم گشت و در سه ردیف اول نشست امنیت ملی خواهم نشست.

چنگ بعد از استخدام شدن از سوی آژانسهای اطلاعاتی تایوان، تبدیل به یک دارایی ارزشمند برای جاسوسان تایوانی در زمینه فعالیتهای جاسوسی علیه چین در کشورهای دیگر شد. پس از آن آژانسهای اطلاعاتی شروع به معطوف کردن توجه بیشتر به وی کردند.

در سال ۲۰۰۸ زمانی که چنگ به تایوان برگشت، با لو جیا جیا، خبرنگار شبکه خبری FHBS ملاقات کرده و او از چنگ خواست به جمع آوری اطلاعات درباره مسائل سیاسی مهم بپردازد. چنگ این درخواست را قبول کرد در حالی که میدانست این شبکه شاخه‌ای از آژانس اطلاعات نظامی تایوان است. چنگ همچنین معتقد بود که لیو یک مهره اطلاعاتی است.به گفته منابع در آژانس امنیت کشور چین لو جاسوس دفتر اطلاعات نظامی تایوان است.

لو از چنگ خواست فرصتهایی برای سفر به چین یافته و به دیدگاه‌های کارشناسان و اساتید آنجا درباره روابط چین و تایوان توجه کرده و به دنبال کسانی که برای تایوان قابل استفاده باشند، باشد. چنگ بین ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ چهار بار برای کنفرانسهای آکادمیک به چین سفر کرد.

چنگ به منظور عدم تحت نظر قرار گرفتن از سوی دولت چک از بابت انتقال پولهای نامعمول و غیرقانونی، در حسابهایش در شبکه اجتماعی لو را به عنوان "مرکز بازپرداخت مالیات" معرفی کرده و لو این پول را به حساب شرکتهای صوری که لی در جمهوری چک ثبت کرده بود منتقل می کرد.

چنگ گفت می تواند انستیتویی در جمهوری چک تاسیس کند و با آن فرصتهایی برای شرکت در کنفرانسهای سازمان دهی شده از سوی اتحادیه اروپا به دست آورد و بعدا در زمان بازگشت به پراگ انستیتوی مطالعات اقتصادی و سیاسی چین-اروپا را تحت پوشش دانشگاه چارلز در پراگ تاسیس کرد.

چنگ همچنین در ژانویه ۲۰۱۹ سه مقاله با موضع مانور روی "تهدید چین" که از سوی یک محقق یک بنیاد ضد چین مستقر در امریکا نگارش شده بود دریافت کرد. او این مقاله ها را در چندین گروه گفتگوی اینترنتی منتشر ساخته و یک سری روایتهای بی اساس دیگر هم اضافه کرد.

چین همچنین به محافل غیرنظامی و دیپلماتیک چینی در جمهوری چک از طریق شرکت در کنفرانسهای و مراسمهای بین المللی خدمت دهنده به هیاتهای اعزامی از چین نفوذ کرد. به گفته منابع چنگ تلاش داشته تا اطلاعات جمع کرده و پرسنل چینی را تبدیل به جاسوسان تایوان کند. او بعد از دستگیر شدن اعتراف کرد "هیچ کشوری اجازه به فعالیتهای جدایی طلبانه نمی دهد و کاری که من کردم باعث آسیب به چین شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید