به‌روزرسانی در ۱۳ آبان ۹۹ - ۳ نوامبر ۲۰۲۰

آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در سطح ملی و ایالات کلیدی/ وضعیت آرای الکترال

کدخبر: ۳۶۱۶۵۳
در حالی‌که تا کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، آخرین مرحله رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا آغاز می‌شود، میانگین نظرسنجی‌های ملی و ایالتی که در ساعات اخیر منتشر شده است -بطور کلی- از بهبود وضعیت دونالد ترامپ خبر می‌دهد.
آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا در سطح ملی و ایالات کلیدی/ وضعیت آرای الکترال

به گزارش اقتصادنیوز؛ نگاهی به نظرسنجی‌های اخیر انتخابات ۲۰۲۰ در سطح ملی نشان می‌دهد که حاشیه امن پیشتازی جو بایدن، در حال کاهش است و دونالد ترامپ در آخرین روز با سرعت بیشتری به پیشتاز بلامنازع نظرسنجی‌های یک سال اخیر در سطح ملی نزدیک شد. هرچند این تنها نگرانی موجود در اردوگاه دموکرات‌ها نیست.

بر اساس گزارش RealClearPolitics و چنانچه در جدول زیر مشخص است، در نظرسنجی‌های یک هفته اخیر (۲۳ اکتبر تا یک نوامبر) بطور میانگین جو بایدن ۵۰/۹ درصد و دونالد ترامپ ۴۴/۴ درصد از آرای رأی‌دهندگان احتمالی را در سطح ملی به دست می‌آورند. یک فاصله ۶/۵ واحد درصدی که ظاهراً حاشیه برتری ایمنی برای نامزد حزب دموکرات ایجاد کرده است.

نظرسنجی انتخابات عمومی ریاست‌جمهوری/ در سطح ملی

بر اساس گزارش RealClearPolitics و چنانچه در جدول زیر مشخص است، در نظرسنجی‌های یک هفته اخیر (۲۳ اکتبر تا یک نوامبر) بطور میانگین جو بایدن ۵۰/۷ درصد و دونالد ترامپ ۴۴/۰ درصد از آرای رأی‌دهندگان احتمالی را در سطح ملی به دست می‌آورند. یک فاصله ۶/۷ واحد درصدی که ظاهراً حاشیه برتری ایمنی برای نامزد حزب دموکرات ایجاد کرده است.

بسته

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های ملی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است. 

بسته

در حالی که RCP اختلاف ۲ نامزد را ۶/۵ واحد درصد ارزیابی کرده، دیگر پایگاه‌های داده‌سنجی با اندکی اختلاف این عدد را بیشتر یا کمتر برآورد کرده‌اند؛

وب‌سایت ۵۳۸ (FivethirtyEight) در میانگین نظرسنجی‌های اخیر آرای بایدن را ۵۱/۸ درصد و ترامپ را ۴۳/۴ درصد و اختلاف آن‌ها را ۸/۴ واحد درصد برآورد کرده‌است. (برآورد ۵ روز پیش این پایگاه  ۸/۵ واحد درصد بود.)

پیش بینی

با این حال پیش‌بینی خود (FiveThirtyEight) کمی‌تعدیل‌شده‌تر به نظر می‌رسد و در آن بایدن ۵۳/۳ درصد و ترامپ ۴۵/۴ درصد از آراء را در اختیار دارد و اختلاف آن‌ها ۷/۹ واحد درصد پیش‌بینی شده است. (برآورد پیشین این پایگاه ۷/۷ واحد درصد بود.)

پیش بینی

 

مدل پیش‌بینی نشریه اکونومیست نیز در آخرین برآورد خود آرای بایدن را ۵۴/۲ درصد و ترامپ را ۴۵/۸ درصد پیش‌بینی کرده که حاکی از فاصله ۸/۴ واحد درصدی دو کاندیداست. برآورد ۵ روز پیش اکونومیست فاصله ۹/۲ واحد درصدی ۲ نامزد بود، که اکنون این فاصله ۰/۸ واحد درصد کمتر شده است.

پیش بینی

وضعیت بایدن و ترامپ در میدان‌های نبرد

به گزارش اقتصادنیوز از ۵۰ ایالت آمریکا، در نزدیک به ۴۰ ایالت تکلیف نامزد پیروز تا حدود زیادی مشخص است. این ایالت‌ها به دو دسته ایالت‌های آبی (ایالت‌های لیبرال و حامی حزب دموکرات) و ایالت‌های قرمز (ایالت‌های محافظه‌کار و حامیان حزب جمهوری‌خواه) تفکیک می‌شوند.

اما ایالت‌های مردد یا چرخشی (ایالت‌های کلیدی یا میدان‌های نبرد) تعیین‌کننده‌ترین نقش را در تعیین پیروز نهایی انتخابات ایفا می‌کنند. ایالت‌های کلیدی که گاه با رنگ خاکستری و گاه با رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در انتخابات ۲۰۲۰ شامل ۶ ایالت میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا است.

بسته

ترامپ تقریباً در تمامی ایالت‌های کلیدی و رقابتی شرایط خود را بهبود بخشیده است؛ به عبارتی یا برتری آرای احتمالی خود را ارتقاء داده، یا از کسری آرای احتمالی خود نسبت به جو بایدن کاسته است.

ترامپ در کارولینای شمالی با ۰/۶ واحد درصد بالاتر از بایدن ایستاده،
برتری جو بایدن در فلوریدا و آریزونا به یک واحد درصد کاهش یافته،
در پنسیلوانیا حاشیه امن برتری جوبایدن به کمتر از حاشیه خطای ۳ واحد درصدی افت کرده است.
با کاهش محسوس میزان برتری بایدن در ویسکانسین و میشیگان احتمال تکرار شکست ناباورانه نامزد دموکرات‌ها در این ۲ ایالت مهم بیش از پیش شده است.

نمودار زیر بازه زمانی یک‌ساله یعنی از اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ را شامل می‌شود و تغییرات میانگین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های کلیدی برای جو بایدن با رنگ آبی و برای دونالد ترامپ با رنگ قرمز مشخص شده است.

بسته

ایالت‌های رقابتی

علاوه بر ایالت‌های کلیدی رقابت ۲نامزد در منطقه۲ مین و منطقه۲ نبراسکا، نیز با وجود تک‌الکترال بودن‌شان، بسیار حساس و مناقشه‌برانگیز است. همچنین در ایالت‌هایی چون جورجیا، مینه‌سوتا، اوهایو، نوادا، آیووا و تگزاس که برخی به عنوان ایالت‌های قرمز شناخته می‌شوند، اکنون رقابت نسبتاً نزدیکی وجود دارد که ممکن است در ادامه دستخوش تغییراتی تأثیرگذار شوند.

در ایالت‌های رقابتی که برخی دموکرات‌ها امیدوار بودند چند ایالت سنتاً قرمز (مایل به جمهوری خواهان) را به بلوک آبی بیافزایند، شرایط برای ترامپ بهتر از ایالت‌های کلیدی است. حتی در ایالت‌های سنتاً آبی مینه‌سوتا و نوادا حاشیه برتری جو بایدن افول کرده است. و در ایالت جورجیا که دموکرات‌ها امیدوار بودند پس از دهه‌ها به رنگ آبی درآید، برتری بایدن به ۰/۴ واحد درصد رسیده است.

با این حال برتری ترامپ در تگزاس، اوهایو و آیووا اندکی بیشتر از یک واحد درصد است. 

بسته

آخرین وضعیت آرای الکترال

اگر اتفاق عجیبی نیفتد از هم‌اکنون می‌توان از کل ۵۳۸ کالج الکترال با قطعیت بالایی پیش‌بینیی کرد که ۲۱۲ رأی الکترال در سبد جو بایدن و ۱۲۵ رأی الکترال را در سبد دونالد ترامپ ریخته شود. درباره ۲۰۱ رأی الکترال بلاتکلیف که مربوط به ایالت‌هایی است که با رنگ زرد در نقشه نشان داده شده‌اند نیز نمی‌توان با قطعیت یک نامزد را پیروز انتخابات دانست.

Polls

 

نقشه انتخاباتی ۲۰۲۰ و وضعیت آرای الکترال احتمالی به تفکیک ایالت‌ها

ایالت‌های آبی؛ متمایل به نامزد دموکرات‌ها
ایالت‌های قرمز :متمایل به نامزد جمهوری‌خواهان
ایالت‌های زرد: میدان‌های نبرد (ایالت‌های چرخشی و رقابتی)

بسته خبری ویژه انتخابات آمریکا ۹

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید