رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست:

امسال هوای تهران آلوده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود/ یک واحد ذرات معلق هوا 8 درصد مرگ و میر کرونایی را افزایش می‌دهد

کدخبر: ۳۶۷۷۵۵
سیدمحمدمهدی میرزایی قمی گفت: متاسفانه آلودگی هوا و کرونا رابطه مستقیم روی یکدیگر می‌گذارند به این صورت که افزایش یک واحد ذرات معلق هوا باعث 8 درصد افزایش مرگ و میر ناشی از کووید 19 می‌شود.
امسال هوای تهران آلوده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود/ یک واحد ذرات معلق هوا 8 درصد مرگ و میر کرونایی را افزایش می‌دهد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا؛ سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، با اشاره به وضعیت آلودگی هوا برخی کلان شهرها گفت:  دوعامل در ایجاد آلودگی هوا در فصل زمستان نقش بسزایی دارند که منابع متحرک یکی از آنهاست و سهم بالایی در ایجاد آلودگی به خود اختصاص می‌دهد. از این رو تردد خودروهای دیزلی با تولید ذرات معلق در هوا باعث ایجاد آن می‌شود.

امسال هوای تهران آلوده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود/ یک واحد ذرات معلق هوا 8 درصد مرگ و میر کرونایی را افزایش می‌دهد/ فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی خطرناک تر از سایر عوامل آلودگی

او افزود:  یکی از دیگر از عوامل، فعالیت نیروگاه‌هایی است که سوخت مایع دارند بنابراین فعالیت این دو منبع، سردی هوا و وارونگی دما باعث می‌شود در فصل زمستان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کنیم.

میرزایی قمی تصریح کرد:  اگر آلودگی هوا خارج از شهر باشد از آنجایی که مجتمع‌های مسکونی آنجا قرار ندارند این آلودگی در هوا پراکنده می‌شود و به طور مستقیم وارد بدن افراد نمی‌شود چون کسی آن منطقه زندگی نمی‌کند اما در داخل شهرهایی مانند تهران، مردم مستقیما تحت تاثیر آلودگی قرار می‌گیرند برای مثال اگر فردی در ایستگاه اتوبوس نشسته و یک اتوبوس فرسوده و دودزا بیاید، این آلودگی مستقیما وارد ریه او شده و سلامت فرد را تهدید می‌کند.

او افزود:  ما معتقدیم فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی از آنجایی که افراد را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیار خطرناک‌تر از عامل دیگر (فعالیت نیروگاه‌ها) است به گونه‌ای که براساس مطالعات اخیر، 70 درصد از آلودگی شهر تهران به دلیل همین منابع متحرک است که 30 درصد آن را موتورسیکلت و ناوگان حمل و نقل عمومی تشکیل می‌دهد.

رئیس مرکز ملی هوا با تاکید بر بازسازی وسایل حمل و نقل عمومی عنوان کرد:  باتوجه به وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی که وجود دارد امکان وارد کردن اتوبوس و نوسازی نیست بنابراین مجبور هستیم به سمت بازسازی پیش برویم به همین دلیل ما طرحی را ارائه دادیم مبنی بر نصب فیلترهای دود بر اتوبوس‌ها که می‌تواند 99 درصد از ذرات معلق هوا را به خود جذب کند اما متاسفانه باوجود اینکه این طرح مصوبه هم دارد اما اجرایی نمی‌شود.

میرزایی قمی ادامه داد:  شهرداری دلیل اجرایی نشدن این طرح را عدم بودجه معرفی می‌کند اما آنچه اهمیت دارد این است که اصل بر انسان است، بنابراین باید سلامتی افراد را مدنظر قرار داد و با همین مقدار بودجه که وجود دارد اقدامات بازسازی را انجام داد؛ درواقع شهرداری باید این موضوع را اولویت خود قرار دهد و بخش عمده ای از بودجه را به آن اختصاص دهد.

او در مورد اقدامات سازمان محیط زیست درخصوص فعالیت نیروگاه‌ها بیان کرد:  ما از وزارت نفت درخواست کردیم که ورود پیدا کند تا تزریق سوخت مایع در نیروگاه‌ها به حداقل برسد حتی پیشنهاد دادیم اگر این کار در تمام نیروگاه‌ها شدنی نیست، حداقل در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، اراک و... انجام شود.

آلودگی هوا

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست درمورد وضعیت آلودگی هوای تهران در زمستان پیش رو گفت:  مطالعاتی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که متاسفانه آلودگی هوا و کرونا رابطه مستقیم روی یکدیگر می‌گذارند به این صورت که افزایش یک واحد ذرات معلق هوا باعث 8 درصد افزایش مرگ و میر ناشی از کووید19 می‌شود.

او افزود:  از آنجایی که پروتکل‌های بهداشتی تاکید بر استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی دارد و وزارت بهداشت و درمان توصیه می‌کند مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند، امسال میزان آلودگی هوایی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت.

میرزایی قمی اظهار کرد:  امسال وجود ویروس کرونا، تغییر الگوی ترافیکی، بازسازی نشدن وسایل حمل و نقل عمومی مزید برعلتی است تا تهران از لحاظ آلودگی هوا بدتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید