ساخت اولین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در کشور

کدخبر: ۳۶۸۳۹۲
یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشورمان اولین نمونه واکسن نسل جدید و نوترکیب کرونا را تولید کرد.
ساخت اولین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بابک نگاهداری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان و مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: توانستیم اولین نمونه واکسن نسل جدید ویروس کرونا و نوترکیب  را بسازیم و  به دانش فنی ساخت نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست یابیم.

او افزود: تا پایان آبان، آزمایش‌های حیوانی روی این واکسن انجام می شود و تا ابتدای سال آینده، وارد بازار خواهد شد. در واقع این واکسن در مرحله آزمایش‌های حیوانی است و  پس از اخذ مجوز‌ها، وارد فاز انسانی و تولید انبوه خواهد شد.

نگاهداری تصریح کرد: این فناوری در اختیار ۵ کشور است که ایران در زمره این دسته از کشورها قرار دارد و  این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به این دانش فنی رسیده‌ است.

مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پیشروترین کشور‌ها در حوزه طراحی و ساخت ویروس کرونا به ترتیب چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ژاپن، هند، فرانسه و اخیرا کوبا و قزاقستان هستند که واکسن‌های آن‌ها به فاز ارزیابی بالینی رسیده اند.

مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها در حوزه کاندید‌های واکسن علیه کووید ۱۹ در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، ۴۲ کاندید واکسن در مرحله ارزیابی کلینیکی فاز انسانی هستند و ۱۵۶ کاندید واکسن در مرحله ارزیابی قبل از کلینیک یعنی مرحله حیوانی قرار گرفته اند.

نگاهداری افزود: این واکسن‌ها بر پلتفرم سکو‌هایی نظیر ذرات شبه ویروسی، RNA، ویروس‌های نوترکیب، زیر واحد‌های پروتئینی، وکتور‌های ویروسی غیر تکثیر شونده، ویروس ضعیف و ویروس غیر فعال و DNA طراحی و ساخته شده اند.

مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اولین گروهی در کشور هستیم که ویروس انسانی تکثیر شونده را برای ساخت واکسن کرونا مهندسی کرده ایم، ما در این پروژه یک ژن پروتئین ویروس کرونا را سنتز کردیم و سپس به داخل ژنوم ویروس سرخک بردیم و ویروسی ساخته ایم که هم واکسن سرخک و هم یک پروتئین از ویروس کرونا را در بدن انسان تولید می‌کند.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حال تست واکسن خودمان روی نمونه‌های حیوانی هستیم و برنامه ریزی برای تولید انبوه آن با همکاری شرکت‌های دانش بنیان دیگر و بردن واکسن در فاز انسانی تا انتهای سال ۹۹ را در دستور کار داریم.

نگاهداری تاکید کرد: غیر از ما ۵ شرکت و مجموعه تحقیقاتی در دنیا وجود دارد که به تکنولوژی بسیار پیشرفته ساخت واکسن با مهندسی ویروس سرخک برای کرونا دسترسی دارد.

او گفت: واکسنی که ما ساخته ایم دارای مزیت‌هایی مانند قیمت پایین، تکنولوژی تولید، استفاده از آن در واکسیناسیون عمومی اطفال به صورت فراگیر و ... است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید