عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از سوریه

کدخبر: ۳۶۸۳۹۴
نیروهای ترکیه امروز (سه شنبه) از بزرگترین پست نظامی (نقطه رصد) خود در شهر «مورک» در شمال غربی سوریه که از بیش از یک سال پیش به محاصره نیروهای نظام این کشور درآمده بود، عقب‌نشینی کردند.
عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این پست نظامی در شهر مورک در حومه شمالی «حماه» در مجاورت جنوب «ادلب» قرار دارد و نیروهای سوریه در آگوست سال گذشته آن را کاملا محاصره کرده بودند. 

پایگاه اطلاع‌رسانی «مُرصد» (دیده‌بان خاورمیانه و شمال آفریقا) امروز به نقل از یک منبع در یکی از جریان‌های مورد حمایت ترکیه اضافه کرد که در نیمه شب گذشته، نیروهای این کشور شروع به تخلیه پست نظامی مورک کردند و صبح امروز یک کاروان بزرگ حامل ادوات و نیروهای ترکیه بسوی منطقه «جبل الزویه» در جنوب ادلب جایی که نیروهای دیگر این کشور در آن مستقر هستند، حرکت کرد. 

در حالی که منابع محلی معتقدند که نیروهای ترکیه در حال آماده شدن برای تخلیه سایر نقاط و استقرار در مکان‌های جدید هستند، کاربران سوری در شبکه‌های اجتماعی درباره تدابیر شدید امنیتی برای نیروهای ترکیه در جنوب ادلب جایی که قرار است کاروان نیروهای این کشور از آنجا عبور کند، صحبت کردند.  

تصاویر عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از شمال غربی سوریه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و شهروندان سوری از این اقدام ترکیه ابراز خوشحالی می‌کنند.   

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز دیروز خبر داد که نیروهای ارتش ترکیه مستقر در پُست دیده‌بانی شهر مورک در استان حماه پس از محاصره آن از سوی ارتش سوریه، مجبور به عقب‌نشینی و ترک این پست شدند. 

بر اساس این گزارش، نیروهای محاصره شده مستقر در پست دیده‌بانی مورک یکشنبه گذشته اقدام به برچیدن تجهیزات لجستیکی داخل این پست کرده و برج‌های مراقبت را از بین بردند. 

منابع امنیتی سوریه به اسپوتنیک گفتند که ارتش ترکیه تصمیم گرفته با هماهنگی روسیه، نیروهای خود را از پست دیده‌بانی مورک به «نجبل الزاویه» در حومه جنوبی ادلب، منتقل کند. 

خاطرنشان می‌شود که آنکارا مارس گذشته پس از حمله‌ای که نیروهای ارتش سوریه با حمایت روسیه انجام دادند، توافق نامه آتش‌بس امضا کرد. 

به موجب این توافق‌نامه که در سپتامبر ۲۰۱۸ در «سوچی» بین ترکیه و روسیه امضا شد، آنکارا ۱۲ پست دیده‌بانی نظامی در داخل سوریه ایجاد کرد و وعده داد که بدون خونریزی، مخالفان مسلح در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اما در ادامه مخالفان مسلح در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می‌کردند.   

به رغم نقض‌های مکرر، توافق‌نامه آتش‌بس همچنان تا حد زیادی پایدار مانده است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید