تاکید سناتور دموکرات بر بازگشت به برجام

کدخبر: ۳۶۸۶۹۶
«اد مارکی» سناتور دموکرات خواستار بازگشت آمریکا به توافق برجام و توقف دائمی آزمایش تسلیحات هسته‌ای شد.
تاکید سناتور دموکرات بر بازگشت به برجام

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، این سناتور ایالت ماساچوست چهارشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: برای آنکه تهدید جنگ هسته‌ای را واقعا کاهش دهیم، باید محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی در مورد تسلیحات راهبردی روسیه را تمدید کرده، به توافق ایران بازگشته، برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای قابل استفاده و سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده جدید را لغو و آزمایش تسلیحات هسته‌ای را به طور دائمی متوقف کنیم.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با توصیف برجام به «بدترین توافق ممکن» و با هدف به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، در ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) از برجام خارج شد.

یکی دیگر از پیشنهادهای سناتور مارکی به پیمان استارت ۲ یا استارت نو مربوط می‌شود که در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

«باراک اوباما» رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا و «دمیتری مدودیف» همتای روس وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه بر اساس این قرارداد جدید اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در اوایل ماه خرداد در گزارشی به نقل از یک مقام دولتی و دو منبع آگاه نوشت، به نظر می‌رسد دولت ترامپ در حال بررسی انجام یک آزمایش هسته‌ای است که از سال ۱۹۹۲ تاکنون بی‌سابقه خواهد بود.

این تصمیم با این پیش فرض اتخاذ شده که با منفجر کردن چنین بمبی چین و روسیه به امضای توافقی سه‌جانبه برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای رضایت می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید