هر آنچه که در مورد کرونا کودکان باید بدانیم

کدخبر: ۳۶۹۳۴۹
اقتصادنیوز : دانشمندان آمریکایی به سوالات رایج درباره ابتلای کودکان به کووید ۱۹ پاسخ دادند.
هر آنچه که در مورد کرونا کودکان باید بدانیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دو ماه دیگر شیوع همه گیری کرونا در جهان یکساله خواهد شد. طی این مدت دانشمندان با بررسی و تحقیقات گسترده موفق شدند نسبت به برخی ابعاد رفتاری کووید ۱۹ آگاهی لازم را کسب کنند. برای مثال، تاکنون مشخص شده است که در آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از کرونا جنسیت، سلامتی و سن نقش تاثیر گذاری دارد.

مردان، افراد دارای بیماری‌های زمینه ای و سالمندان آسیب پذیرترین گروه‌ها در مقابل این ویروس هستند. در مقابل زنان و جوانان و کودکان سالم کمترین آمار میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده اند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند در همه گیری کرونا کودکان نیز می‌توانند یک ناقل فعال بیماری باشند. با بازگشایی محدود مدارس، خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی در زمینه ابتلای فرزندان خود به کووید ۱۹ دارند. در این گزارش متخصصان بیماری‌های عفونی بیمارستان شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیای آمریکا به سوالات رایج خانواده‌ها در این زمینه پاسخ می‌دهند.

سوال: شاهد برخی علائم مانند آب ریزش بینی در کودک هستیم، چگونه تشخیص دهیم این علائم نشان دهنده ابتلا به کرونا، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا است؟

پاسخ: علائم کرونا در کودکان و بزرگسالان بسیار به یکدیگر شبیه است. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا شایع‌ترین علائم ابتلا به کرونا در میان کودکان سرفه و تب است، اما علائم دیگر مانند گلو درد، درد شکم، اسهال و بی اشتهایی نیز در این گروه سنی دیده می‌شود. حقیقت این است که بدون انجام دادن تست کرونا پی بردن به ابتلای کودکتان به کووید ۱۹ غیرممکن است، زیرا علائم این بیماری بسیار به آنفلوآنزا و سرماخوردگی نزدیک است.

با این حال، آبریزش ملایم بینی نشان دهنده ابتلا به کرونا نیست. مرکز بهداشت و درمان اسکاتلند تاکید دارد کسانی که دارای علائم آبریزش بینی هستند به هیچ عنوان نیازی به انجام تست کرونا ندارند. آبریزش یا گرفتگی بینی یکی از علائم رایج ابتلا به سرماخوردگی است و مبتلایان به کرونا به ندرت این علامت را نشان می‌دهند. با این حال، در برخی موارد مبتلایان به آنفلوانزا نیز شاهد آبریزش بینی هستند.

متخصصان می‌گویند وقتی کودکی دارای آب ریزش بینی است، والدین باید توجه خود را به سایر علائم مانند تب، سرفه یا مشکلات گوارشی معطوف کنند. اگر کودک علائم دیگر ابتلا به کرونا را از خود نشان داد، سپس باید نسبت به انجام تست اقدام شود.

با این وجود، اگر چه کودکان کمترین آسیب پذیری را در مقابل این همه گیری دارند، اما نباید نسبت به رعایت بهداشت در این گروه سنی بی توجه بود. گزارش مرکز علمی پدیاتریک نشان می‌دهد هم اینک کودکان بیش از ۱۰ درصد شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در آمریکا را به خود اختصاص داده اند. با این حال، به دلیل اینکه کودکان کمتر تست کرونا می‌دهند، بی تردید آمار‌های مربوط به این گروه سنی بسیار بیشتر از این میزان است.

سوال: چه زمانی باید کودک مشکوک به کرونا را در خانه قرنطینه کنیم؟ آیا تمامی اعضای خانواده هم باید در خانه بمانند؟

پاسخ: به طور طبیعی والدین نباید اجازه دهند کودکی که دچار تب شده است خانه را ترک کند همچنین اگر می‌بینید علائم سرماخوردگی در کودکتان طولانی شد نباید وی را به مدرسه بفرستید. با این حال، دانشمندان می‌گویند همیشه ممکن است اشتباهاتی در تشخیص رخ دهد.

متخصصان بیماری‌های عفونی تاکید دارند حتی اگر مطمئن هستید که کودک دچار سرماخوردگی شده است، در صورت طولانی شدن روند بهبودی باید از خروج وی از خانه جلوگیری کنید.

این کودک به دلیل آنکه ناقل بیماری است باید از سایر اعضای خانواده هم دور نگه داشته شود. می‌توانید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید، اما به دلیل شرایط بحرانی کرونا هرگز علائم بیماری را در کودک دستکم نگیرید و اجازه ندهید شرایط از کنترل شما خارج شود.

بهتر است در زمینه بیماری کودک خود به متخصص اطفال رجوع کنید. در صورتی که وی علائم بیماری در کودک را مشکوک به کرونا دانست، آنگاه سایر اعضای خانواده نیز باید خود را قرنطینه کنند.

قرنطینه به معنای آن است که شما باید ۱۴ روز را در خانه بمانید. دوره نهفتگی ویروس کرونا (از زمانی که فرد به ویروس آلوده می‌شود تا زمانی که علائم بیماری بروز می‌کند) می‌تواند تا ۷ روز به طول بیانجامد. در صورتی که فردی ۱۴ روز دوره کامل قرنطینه را بگذراند و علائمی از بیماری را در خود مشاهده نکند، می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

سوال: اگر کودک من به آلرژی مبتلا باشد و به صورت دائمی از آب ریزش بینی رنج ببرد، چگونه به ابتلای وی به کرونا پی ببرم؟

پاسخ: در این شرایط موضوع کمی متفاوت است. با توجه به آلرژی کودک، نیازی نیست با مشاهده اولین علامت مشکلات مرتبط با بینی (گرفتنی بینی، عطسه، یا تو دماغی صحبت کردن) به پزشک مراجعه کنید. والدین به دلیل آنکه به طور مداوم با کودک زندگی می‌کنند بهتر از پزشکان به شرایط جسمانی او آشنایی دارند. در این زمینه بینش والدین درباره بیماری کودک بسیار مهم است. در این شرایط والدین باید به علائم کودک که پیش‌تر سابقه نداشته است (مانند تب، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی و ...) توجه کنند.

اگر والدین شاهد علائم غیرقابل پیش‌بینی در کودک بودند که در گذشته کمتر سابقه داشته است، باید سریعاً با پزشک تماس بگیرند همچنین آنها باید به طور مداوم شرایط آلرژی کودک را تحت نظر قرار دهند و از او درباره شرایط جسمانی و مشکلاتش سوال کنند. اگر کودکتان با فرد آلوده به کرونا در ارتباط بوده است، ارزیابی درباره آلرژی کودک معنای دیگری پیدا می‌کند و باید نسبت به ابتلایش به کووید ۱۹ مشکوک باشید.

اگر در محیطی قرار دارید که شمار مبتلایان به کرونا زیاد است، یا کودکتان به تازگی به اماکن پرازدحام  و پرخطر رفته است، دیگر نباید به سادگی علائم کودک را تنها به آلرژی نسبت داد.

سوال: چه زمانی باید کودک تست کرونا بدهد؟

پاسخ: اگر کودکتان بیمار شد، باید سریعاً به مدرسه و پزشک اطلاع دهید. یک متخصص اطفال می‌تواند به راحتی براساس علائم کودک و نیز سابقه ابتلای سایر اعضای خانواده، مدرسه و ... توصیه لازم برای انجام تست را مطرح کند. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا کودکانی که در سن مدرسه رفتن قرار دارند، باید در شرایط ذیل تست کرونا بدهند:

۱- اگر علائم ابتلا به کووید ۱۹ در آن‌ها دیده می‌شود و به طور همزمان: الف) ارتباط نزدیکی با فرد مبتلا به کرونا یا مشکوک به کرونا داشته اند. این ارتباط نزدیک یعنی در مجموع بیش از ۱۵ دقیقه در فاصله دو متری یک فرد آلوده بوده اند. ب) علائم بیماری در آن‌ها شدت یابد.

۲- در حالت دوم کودک هیچ علامتی از بیماری را ندارد، اما به طور مداوم ارتباط نزدیکی با بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا داشته است. توصیه به انجام تست کرونا در کودکان بدون علائم به این دلیل مطرح می‌شود که نداشتن علائم ابتلا به کرونا در کودکان بسیار شایع است. کودکان در صورت آلوده شدن به کووید ۱۹ می‌توانند به راحتی سایر افراد را به این ویروس آلوده کنند. به خصوص افراد آسیب پذیر مانند سالمندان (مانند پدربزرگ و مادربزرگ) می‌توانند از کودکان ناقل، به این ویروس مبتلا شوند.

با این حال، اگر شرایط انجام تست کرونا در کودک وجود ندارد باید والدین او را برای ۱۰ روز در خانه قرنطینه کنند. این امکان وجود ندارد که از کودکان به طور مداوم و هر روز تست کرونا گرفت، اما بسیار اهمیت دارد در صورتی که کودک در ارتباط با افراد آلوده بوده است یا علائمی دارد که به هیچ بیماری دیگری مرتبط نیست، تست کرونا بدهد و دوره قرنطینه را در خانه طی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید