پاسخ مهم سرلشکر باقری به ایده مذاکره ایران و آمریکا

کدخبر: ۳۶۹۴۰۹
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هدف دشمن این است که ملت ایران راهبردها و سیاست‌های تحمیلی آمریکا را بپذیرد، آنها می خواهند ایران را پای میز مذاکره بکشانند و نتیجه این مذاکره از قبل مشخص شده است و آن تسلیم ایران در مقابل آمریکاست.
پاسخ مهم سرلشکر باقری به ایده مذاکره ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،  سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نشست ویدئوکنفرانسی کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور با استانداران و روسای شورای پدافند غیرعامل استان‌ها که پیش از ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی در جمع خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: در سازمان پدافند غیرعامل و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بر موضوع صنایع و فنآوری های مورد نیاز کار شده و باید مورد توجه قرار بگیرد که از این امکانات به نحو احسن استفاده شود.

وی افزود: بسیاری از گرفتاری‌های ما بخاطر نفوذ دشمن از طریق تجهیزات و امکاناتی است که از خارج خریداری می‌کنیم و این در عرصه دفاع توسعه بیشتری دارد که معلوم است دشمن سالهاست که خیمه مفصلی را برقرار کرده که ما چه قطعه‌ای از خارج از کشور تهیه میکنیم تا بتواند آن را عاملی برای جمع آوری اطلاعات و یا تخریب و یا تغییر در کارکرد آن دستکاری کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: این را در صنایع هسته‌ای و در برخی جاها در کشور دیدیم و طبیعی است در امکانات ارتباطی و سایر امکانات کشور چنین اقداماتی از سوی دشمن صورت بگیرد و بر ماست بر توسعه بومی سازی امکانات تاکید کنیم و اجازه ندهیم امکانات دشمن به دست خود ما در داخل مستقر شود و اقدام کند.

سرلشکر باقری بیان کرد: خارج کردن تاسیسات پرخطر از شهرها و مراکز جمعیتی از مسائلی است که حوادیثی مانند انفجار بیروت نشان داد که چنین حوادثی در کمین کشورها و ملتهاست و باید با حساسیت دنبال و حل کنیم که با چنین حوادثی مواجه نشویم.

وی گفت: نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی هم موضوع مهمی است که دستورالعمل های آن ابلاغ شده و باید توسعه یابد و هر دستگاهی باید تمرین کرده باشد تا بتواند در برابر تهدید، کار خود را پیش ببرد. نیروهای مسلح در هر بخشی که مورد نیاز باشد که بتوانند در توسعه پدافند غیرعامل کنند، دریغی ندارند و در قرارگاه‌های موضوعی که در استان‌ها هست و استانداران فرمانده‌ی قرارگاه هستند، فرماندهان نیروهای مسلح به عنوان جانشین آن هستند و آمادگی را اعلام می‌کنیم از امکانات خود در ابعاد مختلف استفاده کنیم.

سرلشکر باقری افزود: هدف دشمن این است که ملت ایران راهبردها وسیاست‌های تحمیلی آمریکا را بپذیرد، آنها می خواهند ایران را پای میز مذاکره بکشانند و نتیجه این مذاکره از قبل مشخص شده  است و آن تسلیم ایران در مقابل آمریکاست که این موضوع هیچگاه با اهداف نظام مقدس ما انطباق ندارد.

وی در خصوص ضرورت توجه به وظایف سازمان پدافند غیرعامل و همکاری سایر سازمان‌ها با این سازمان مهم در کشور اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع مورد اهتمام مسئولان قرار گرفته است و موضوعات پدافندی در سطوح مختلف باید توسعه پیدا کند؛ در همین زمینه پیشنهادهای مناسبی را استانداران ارائه دادند که این پیشنهادات در کمیته‌های پدافند غیرعامل مطرح و دنبال خواهد شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: برای پی بردن به ضرورت پدافند غیرعامل باید به پیروزی انقلاب اسلامی برگردیم. انقلاب ما با اهداف و آرمان‌های الهی مانند عدالت‌خواهی، نفی سلطه بیگانه و حمایت از مستضعفان پیروز شد و این پیروزی در حساس‌ترین منطقه جهان شکل گرفت و امروز تردیدی نداریم که در هرم قدرت جهانی، منطقه جنوب غرب آسیا نقش به‌سزایی به دلیل ویژگی‌های این منطقه دارد.

سرلشکر باقری افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران امور منطقه را در دست گرفته است؛ لذا طبیعی است که با تهدیدهایی بزرگ و با اشکال مختلف روبه‌رو شود.

وی تأکید کرد: ایران بدون چشم‌داشت به خاک دیگران و صرفاً بر اساس وظایف دینی که دارد به سمت اهدافش پیش می‌رود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ایران با پذیرش برجام با دنیا کنار آمد و پذیرفت که با کاهش برخی از وظایفش، از کاهش تحریم‌ها برخوردار شود؛ این درحالی است که کل دنیا اذعان دارند که ما به قرارداد خودمان پایبند بودیم، اما عهدشکنی آمریکای جنایتکار، کار را پیچیده کرد؛ آن‌ها از برجام خارج شدند و سیاست اعمال فشار بر ملت ایران را دوباره در پیش گرفتند. استکبار جهانی تحریم‌های اقتصادی، تسلیحاتی و غیره را علیه کشورمان وضع کرده و به دنبال این است که ما سیاست‌های آن‌ها را بپذیریم؛ آن‌ها به دنبال تسلیم شدن ما در مقابل خواسته‌های مغایر با اهداف انقلاب، بوده و هستند.

سرلشکر باقری ادامه داد: ما یک سال صبر کردیم، اما از سال گذشته راهبرد «مقاومت فعال» را در پیش گرفتیم. هرچند فشارها علیه کشورمان سنگین است، اما دستاوردهای خوبی نیز نصیب ما شد و اینکه ما تسلیم نشدیم و خوداتکایی را افزایش دادیم، موجب یأس دشمنان شد و ما امروز تهدیدها را به فرصتی برای سربلندی ملت تبدیل کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: قدرت ما در این ایام افزایش یافت، ما روی پای خود ایستادیم و آرمان‌های خود را دنبال کردیم. در همین مقطع است که ممکن است نگرش‌های اشتباهی چه در داخل و چه در خارج شکل بگیرد؛ چراکه این روزها برخی حرف از «عقلانیت» می‌زنند، اما عقلانیت به معنای خالی کردن صحنه در مقابل دشمن نیست؛ بلکه قوی شدن کشور، معنای واقعی عقلانیت است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت:‌ کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که اگر قوی نباشیم، قطعاً شکست خواهیم خورد. اگر قوی نباشیم، نمی‌توانیم از تمام منافع خودمان دفاع و حفاظت کنیم. برای قوی شدن، کشور نیاز به راهبردهای مناسبی دارد که یکی از آن‌ها وحدت در مسیر تبعیت از رهبری و تلاش جهادی با رویکرد نگاه به توان داخل است.

سرلشکر باقری عنوان کرد: ارتقای تاب‌آوری ملی در سطوح مختلف کشور در برابر فشار‌های دشمن یکی دیگر از روش‌های قوی شدن است که این موضوع می‌تواند موجب بازدارندگی شود و دشمن را مأیوس کند و می‌تواند کشور را در مقابله با فشار‌ها صیانت کند. به امید خدا کشور ما امروز به برکت همیاری ملت شریف و تلاش‌های نیرو‌های مسلح و سایر بخش‌ها، از جهت قدرت دفاعی و بازدارندگی نظامی و یکپارچگی مردم با نیرو‌های مسلح در بهترین وضعیت قرار دارد.

وی افزود: تجربه نشان داده است که دشمنان اگر احساس ضعف کنند، قطعاً عقب‌نشینی خواهند کرد و اگر پهپاد آمریکایی در تیرماه گذشته مورد هدف قرار می‌گیرد و دشمن دچار تردید شدید می‌شود که پاسخ نظامی دهد یا خیر، ولی این اقدام را انجام نمی‌دهد، دلیلی جز ترس ندارد. آمریکا می‌داند که خاتمه جنگ به دست آن‌ها نخواهد بود و میزان تلفات و خسارات جنگ احتمالی را ما تعیین خواهیم کرد؛ لذا جنگ‌های اخیر شکل نیابتی به خود گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: اخیراً با تهاجم سایبری مواجه شدیم، اما آن‌ها به دلیل اینکه ما پاسخی به آن‌ها ندهیم به سمت تهاجم سایبری رفته‌اند.

سرلشکر باقری در ادامه به موضوع پدافند غیرعامل اشاره و عنوان کرد: در زمینه بالابردن ارتقای تاب‌آوری، سازمان پدافند غیرعامل نقش محوری دارد تا کشور بتواند با حفظ آرمان‌ها و بدون عدول از اهداف انقلاب اسلامی مسیر عالی خودش را ادامه دهد. پدافند غیرعامل مهمترین مکمل نظامی و دفاع برابر تهدیدات است. تهدیداتِ امروز با تهدیدات دو دهه گذشته تفاوت بسیاری داشته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیراً تأکید کردند که تهدیدات جدید به بهترین نحو ممکن شناسایی شود.

وی تصریح کرد: امروز بعید است که دشمنان به سمت تهدید زمینی (جنگ نظامی) بروند و آن چیزی که دشمن دنبال می‌کند، تهدیداتی در حوزه سایبری، شیمیایی، زیستی و پرتویی است و همین بیماری کرونا نیز شاید ناشی از همین موضوعات باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در بخش پدافند غیرعامل موظف هستیم تا کشور را برای دفاع در برابر تهدیدات، آماده کنیم. سازمان پدافند غیرعامل به‌عنوان یک سازمان فرادستی باید در عرصه مقابله با تهدیدات نوین، فعال باشد. خوشبختانه دستاورد‌های خوبی را نیز در این زمینه به‌دست آورده‌ایم و قرارگاه‌های عملیاتی ما امروز در حوزه آموزش فعال هستند که با استفاده از موضوعات علمی، تهدیدات را رصد و راهکار‌های مقابله را پیدا می‌کنند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه اجرای امورات پدافندی در سطوح محلی قابل انجام است و از مجموعه پدافند غیرعامل انتظارات بالایی داریم، تأکید کرد: دستگاه‌های گوناگون کشور باید در برابر تهدیدات مصون بمانند. کشور باید آماده باشد که این آمادگی مستلزم آموزش است و مسئله رصد و شناخت تهدیدات نوین باید مرتب مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل در استان‌ها تهیه و نهایی شده است و اجرای این طرح باید در برنامه سالانه دستگاه‌های کشور قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در مسئله افزایش دانش و توسعه آگاهی، مسئولان استانی وظایف سنگینی دارند و پیگیری این موضوعات نیز بر عهده ما است. نقش صدا و سیما در این زمینه حائز اهمیت است و البته نباید از ظرفیت فضای مجازی نیز غافل باشیم.

سرلشکر باقری بیان کرد: مسئله نظارت بر نحوه اجرای دقیق قوانین نیز ضروری است و یکی از مشکلات ما در کشور این است که با وجود قوانین در مرحله اجرا با مشکل مواجه هستیم. توجه به اصول و الزامات پدافندی در طرح‌ها نیز موضوع مهمی محسوب می‌شود و ما باید قبل از تدوین طرح‌ها، از مشاوره استفاده کنیم تا طرح با رعایت الزامات پدافندی تدوین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید