چرا جوش می زنیم

کدخبر: ۳۷۰۴۹۷
اقتصادنیوز : یک متخصص پوست گفت: خیلی از مشکلات پوستی ناشی از سبک زندگی ما است، باید علاوه بر مصرف دارو در مصرف غذاها و نوع سبک زندگی هم دقت کنیم.
 چرا جوش می زنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، داریوش دائر متخصص پوست  اظهار کرد: خیلی از مشکلات پوستی، ناشی از سبک زندگی ما است. برای اینکه پوست صاف و شفافی داشته باشیم، باید علاوه بر مصرف داروهای پوستی، در مصرف غذاها و نوع سبک زندگی هم دقت کنیم.

دائر گفت: جوش‌های که در نواحی مختلف بدن و صورت ایجاد می‌شوند، عارضه شایعی است که بیشتر افراد در سنین ۱۳ الی ۱۸ سالگی معمولا با آن درگیر هستند. اما در برخی از افراد ممکن است  این عارضه حتی تا سن ۴۰ سالگی نیز ادامه داشته باشد که علت عمده بروز این جوش‌ها بر روی سطح پوست را می‌توان عواملی از قبیل چربی بیش از حد پوست، بسته شدن دهانه غدد چربی، التهاب ها و عفونت‌های پوستی دانست.

او افزود: مطالب منتشر شده در فضای مجازی با این عنوان که بروز جوش در هر قسمتی از بدن می تواند بیانگر یک بیماری باشد، ریشه علمی ندارند؛ برخی بر این باورند که بروز جوش در قسمت هایی از صورت مانند چانه و... می‌تواند ناشی از بیماری‌ها و اختلالات کبدی باشد در صورتی که بروز جوش ها و آکنه را نمی توان ناشی از کم کاری و اختلالات داخلی دانست.

این متخصص پوست ادامه داد: گاهی بروز مشکلات داخلی، التهاباتی را مانند جوش و آکنه  در سطح پوست ایجاد می‌کنند و یا حتی در برخی از موارد می‌توانند عاملی برای تشدید آکنه و جوش باشند اما باز هم تاکید می شود که  این به آن معنا نیست که بیماری های داخلی یکی از علل بروز جوش و آکنه هستند. همچنین مصرف برخی از داروها مانند قرص‌های ضد تشنج، کورتون‌ها و یا حتی مصرف برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B۱۲  می تواند با عوارضی چون بروز جوش و آکنه همراه باشد.

دائر بیان کرد: در برخی موارد ممکن است آکنه براثر عادات خاصی که فرد در طول روز آن‌ها را انجام می‌دهد، ایجاد شده باشد؛ برای مثال در اکثر مواقع کسانی که  از پوشش‌های خاصی مانند گردنبد‌های طبی برای درمان بیماریشان استفاده می‌کنند ممکن است در کوتاه مدت در ناحیه چانه  به  علت فشار‌های وارده به غدد چربی، آن منطقه دچار جوش و آکنه شوند.

او گفت: گاهی اوقات آکنه براثر استفاده‌ مکرر از لوازم آرایشی و حتی کرم‌های ضد آفتابی که متناسب با جنس پوست  نیستند، بروز می‌کند.

 این متخصص پوست ادامه داد: تغیرات هورمونی می‌تواند یکی از عواملی باشد که تا حد زیادی چربی پوست را افزایش می‌دهد. این  تغییرات  هورمونی باعث افزایش میزان چربی پوست  شده و در نهایت تجمع بیش از حد چربی در نواحی مختلف صورت و بدن، باعث بروز جوش و آکنه می‌شود.

او افزود: معمولا پزشک معالج برای درمان جوش‌ها به شدت و گستردگی آنها در سطح پوست توجه می‌کند. در موارد خفیف‌تر از کرم‌ها و پماد‌های موضعی برای درمان و از بین بردن جوش‌ها استفاده می‌شود که می‌توان آنتی بیوتیک،کرم های لایه بردار و  ضدالتهابی برای این دسته از افراد تجویز کرد، اما در موارد شدیدتر پزشک معالج در کنار تجویز کرم های لایه بردار و  ضدالتهابی، استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای این دسته از افراد توصیه می‌کند.

این متخصص پوست گفت: بهتر است برای درمان جوش و آکنه از درمان‌های تخصصی و طبی استفاده کنید. بهترین توصیه این است که مرتبا به  شست و شوی صورت با آب سرد بپردازید.

 او در پایان گفت: استفاده از آبلیمو، سرکه و ... برای از بین بردن جوش‌های صورت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا استفاده از هرکدام از این موارد می‌تواند به تنهای سبب بروز  و تشدید التهابات  پوستی شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید