کنایه‌های تند مکرون به اردوغان

کدخبر: ۳۷۰۵۶۰
رئیس جمهوری فرانسه، ترکیه را به اتخاذ رویکرد و موضع "جنگ طلبانه" در قبال متحدان ناتویش متهم کرد و گفت: اگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه محترمانه‌تر برخورد کند و دروغ نگوید، تنش‌ها را می‌شود کم کرد.
کنایه‌های تند مکرون به اردوغان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگویی با شبکه خبری الجزیره، رفتار ترکیه را در سوریه، لیبی و مدیترانه محکوم کرد و گفت: ترکیه یک رویکرد جنگ طلبانه در قبال متحدانش در ناتو دارد.

وی همچنین به دنبال کاهش تنش‌های رو به رشد با مسلمانان در سراسر جهان پش از لفاظی‌های تند خود است که در پی قتل ساموئل پتی، آموزگار مدرسه در فرانسه شدت گرفت؛ فردی که در پی نشان دادن کاریکاتور موهن از پیامبر (ص) در مدرسه از سوی فردی سر بریده شد.

مکرون گفت: تمایل و آرزوی فرانسه این است که اوضاع را آرام کند اما بابت آنچه که اتفاق افتاده، ضرورت دارد که رئیس جمهوری ترکیه به فرانسه، اتحادیه اروپا و ارزش‌های آن احترام بگذارد، دروغ نگوید و توهین نکند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین اشاره کرد، این کشور مراتب تاسف خود را بابت زمین لرزه مرگبار در منطقه اژه اعلام کرده و پیشنهاد کمک را داده است.

وی مداخله ترکیه در سوریه را یک سورپرایز و رویکرد تهاجمی در قبال متحدانش در ناتو توصیف کرد و گفت: آنکارا به تحریم تسلیحاتی در لیبی وقعی نمی‌نهد و در عین حال، رویکردی به شدت تهاجمی در مدیترانه شرقی دارد.

وی ادامه داد: من می‌گویم که ترکیه تمایلات امپریالیستی در منطقه دارد و فکر می‌کنم که این تمایلات چیز خوبی برای ثبات در منطقه نیست.

تاریخچه تنش‌های بین ترکیه و فرانسه به چندین هفته برمی‌گردد اما در روزهای اخیر وقتی که اردوغان، سلامت روان مکرون را زیر سوال برد، این تنش‌ها شدت گرفت.

فرانسه با اقدام غیرمعمول به این صحبت‌های اردوغان، سفیرش در آنکارا را فراخواند. روز شنبه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که کشورش سفیر خود را پس از یک هفته غیبت به آنکارا بر می‌گرداند.

مکرون در ادامه مصاحبه خود با شبکه خبری الجزیره همچنین گفت، می‌داند که این کاریکاتورهای موهن می‌تواند شوکه کننده باشند اما به "دروغ‌هایی" که دولت فرانسه پشت آنهاست، انتقاد کرد.

مکرون همچنین به اعتراضات سراسری در جهان اسلام نیز در پس کشته شدن این آموزگار اشاره کرد و گفت: فرانسه هرگز جلوی قوانینی را که اجازه انتشار چنین کاریکاتورهای موهنی را می دهد، نمی‌گیرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین درخواست‌ها برای تحریم محصولات فرانسوی به ویژه درخواستی حمایت شده از سوی اردوغان را "زننده" و "غیرقابول" دانست.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در گفتگو با شبکه خبری RTL آنکارا را به راه اندازی یک کمپین انزجاری و نادرست علیه فرانسه متهم کرد.

وزیر خارجه فرانسه گفت، اگرچه محکومیت حمله با چاقو در کلیسایی در نیس از سوی ترکیه یک اقدام متفاوت، واضح و بدون ابهام است اما این امر دلیلی بر عدم شفاف سازی از سوی آنکارا نیست.

 وی افزود: ما از سفیر خود خواسته‌ایم تا به آنکارا برگردد تا این درخواست را برای توضیح و شفافیت سازی با مقامات ترکیه پیگیری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید