وزیر پیشین امور خارجه: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چهره‌های بانقاب و بی‌نقاب آمریکا هستند/ترامپ، آخرین تیر ترکش نظام آمریکا

کدخبر: ۳۷۰۸۵۷
وزیر پیشین امور خارجه، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را چهره‌های با نقاب و بی‌نقاب آمریکا توصیف کرد و گفت: اگر ترامپ به عنوان آخرین تیر ترکش نظام آمریکا بشکند، مفهومش این است که ایالات متحده در آخرین پروژه خود برای بازگرداندن قدرت جهان به کاخ سفید ناموفق بوده است.
وزیر پیشین امور خارجه: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چهره‌های بانقاب و بی‌نقاب آمریکا هستند/ترامپ، آخرین تیر ترکش نظام آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، منوچهر متکی با بیان اینکه روسای جمهوری آمریکا فارغ از روش‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند، گفت: در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی که افکار عمومی هیلاری کلینتون را پیروز می‌دانست، من از معدود کسانی بودم که گفتم ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل آمریکا پیروز می‌شود. پیش بینی من براساس یک تحلیل بود و آن تحلیل این بود که حکمرانی پنهان آمریکا جایگاه این کشور در دهه‌های اخیر را در جهان مورد بررسی قرار داده و بر اساس برآورد آنها این جایگاه در سه دهه گذشته سیر نزولی داشته است.

وزیر پیشین امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا در سال‌های گذشته دو ویژگی داشت و هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد و هر کاری که نمی‌خواست مانعش می‌شد. آنها متوجه شدند آمریکا در انجام هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، به ویژه در دوره ۱۶ ساله ریاست جمهوری جورج بوش پسر و باراک اوباما روز به روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

متکی: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چهره‌های بانقاب و بی‌نقاب آمریکا هستند

متکی ادامه داد: زمانی موسسات نظرسنجی جایگاه آمریکا را نزد مردم خاورمیانه می‌پرسیدند. ۸۰ درصد جمعیت به ویژه جوانان، آمریکا را به عنوان الگو، مدل و برخی بت معرفی می‌کردند. فرهنگ، رقص و فست فود آمریکایی و همه چیز برای آنان جالب بود. بعدها همان موسسات در منطقه، جایگاه آمریکا را دوباره مورد پرسش قرار دادند و دیدند که قریب ۸۰ درصد پاسخ دهندگان از آمریکا متنفر بودند.

 

وی افزود: بیش از ۳۰ سال پیش مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پس از انفجار سفارت آمریکا در کنیا در واکنش به جایزه آمریکایی‌ها برای معرفی تروریست‌ها، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود به جای اینکه دنبال عامل انفجار بگردید بررسی کنید چرا در دنیا نسبت به آمریکا آنقدر تنفر وجود دارد. آمریکایی‌ها همان زمان به این حرف مرحوم هاشمی عمل کردند. هنری کیسینجر را مامور این کار کردند اما نمی‌دانم چه نتیجه‌ای از بررسی‌های خود بدست آوردند.

متکی خاطرنشان کرد: آنها گفتند باید تصویر جدیدی از آمریکا به جهان ارائه کنیم که دنیا دوباره جایگاه آمریکا را درک کند. چون در این بررسی فقط ملت‌ها نبودند که نظرشان عوض شده بود بلکه دولت‌ها هم نظرشان تغییر کرده بود. در گذشته وزیر خارجه آمریکا با یک تلفن وزیر خارجه فلان کشور متوسط را متقاعد می‌کرد تا فلان کار را انجام کند اما حالا باید به آن کشور دو بار سفر کند و گاهی هم موفق نمی‌شود. آنها گفتند آمریکا با این نگاه قابل دوام نیست و باید تصویر جدیدی از ایالات متحده به جهان ارائه کنیم.

وزیر پیشین امور خارجه افزود: انتخابات گذشته آمریکا با آن هدایت کلی حکمرانی پنهان بر این اساس استوار بود. برای عملی کردن چنین هدفی نیاز به فردی خاص بود و آن آدم متفاوت، ترامپ بود؛ یعنی ترامپ روانکاوانه انتخاب شد. برای اینکه متفاوت باشد و در زنجیره روسای جمهور قبلی حرف نزند. نخستین حرف ترامپ پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری این بود که آمریکا باید رهبر جهان باشد. مجموعه مواضعی که ترامپ در دوسال اول حکمرانی گرفت، همه تقریبا به این سناریو کمک کرد که آمریکای متفاوتی در دنیا پدیدار می‌شود. او در سیاست داخلی، اقتصاد را متحول کرد. تعرفه‌ها را برای جلوگیری از واردات بالا برد و ترغیب و تشویق صادرات، نتیجه اش اشتغال و افزایش درآمد قابل توجه اقشار ضعیف در آمریکا شد.

وی یادآور شد: به رغم این اقدامات، معتقد نیستم ترامپ یک شخص است. برای دریافتن رویکردها باید ترامپ را بررسی کنیم. همانطور که برای دریافتن کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، شخصیت «شعبان بی‌مخ» را باید بررسی کنیم. شعبان یکی از عوامل این کودتا بود که شهر را شلوغ کرد اما پدیده ۲۸ مرداد را باید در یک گستره وسیع‌تری مورد بررسی قرار داد. در آمریکا هم این اتفاق افتاد و خیلی هم خوب پیش می‌رفتند. حوزه داخلی و آنچه در حوزه سیاست خارجی که به اقتصاد آمریکا مربوط بود ترامپ نقش خود را خوب ایفا کرد. اما کجا مشکل پیدا کرد؟ در حوزه سیاست خارجی! چون در راهبرد و تاکتیک همان راهی را رفت که دیگران رفتند و به همان نتیجه‌ای رسید که دیگران رسیدند.

متکی عنوان کرد: ترامپ چهار پروژه ونزوئلا، معامله قرن، کره شمالی و ایران را در دستور کار سیاست خارجی داشت. «می‌توانید قضاوت کنید که در این پروژه‌ها موفق شد یا نشد... اما نشد!» از یک سال پیش در همین جلسات گفتم «ما باید وزنه دیپلماسی خود را روی شکست ترامپ تعریف کنیم، نه برای دفاع از جو بایدن! دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چهره‌های با نقاب و بی‌نقاب آمریکا هستند» و تفاوتی برای ما ندارند بلکه از این زاویه که «ترامپ آخرین تیر ترکش نظام آمریکا برای به مهمیز کشیدن دوباره دنیاست.» اگر او بشکند مفهومش این است آمریکا در آخرین پروژه خود برای بازگرداندن قدرت جهان به کاخ سفید ناموفق بوده است.

این دیپلمات پیشین تاکید کرد: با توجه به دو اولویت نخست حکمرانان اولیه ایالات متحده، این آمریکا را دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند اداره کند. وقتی این موضوع را مطرح کردم گفتند بی‌خود زحمت نکش چون ترامپ منتخب قطعی بعدی است؛ اما الان می‌گویم این احتمال وجود دارد. ناکامی ترامپ در این مرحله شکست هیمنه آمریکا است و به نظر من ورود به یک عرصه جدید یعنی دوران افول آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید