اگر یکی از اعضای خانواده کرونا گرفت چه کنیم؟

کدخبر: ۳۷۱۳۵۰
مراقبت‌های خاص، قرنطینه خانگی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده همه اعضای خانواده از ماسک می‌تواند در جلوگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده به بیماری کرونا اثر بالایی داشته باشد.
اگر یکی از اعضای خانواده کرونا گرفت چه کنیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم از قزوین ویروس کرونا مهمان ناخوانده و نامبارکی است که همچنان در میان جوامع رفت و آمد می‌کند و موجب شده که این روزها افراد به صورت خانوادگی به کویید 19 مبتلا ‌شوند.

  بسیاری از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و نسبت به مصوبات ستاد مقابله با کرونا پایبند هستند اما باز هم دغدغه دارند که اگر با رعایت کامل نکات بهداشتی باز هم یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شد، چگونه باید با این فرد برخورد کرده و از او مراقبت کنند؛ بر این اساس به گفت‌وگو با پریناز دادلانی متخصص طب اورژانس پرداختیم تا با آگاهی بخشی به مردم، دغدغه قشر عظیمی از جامعه را بر طرف نماییم.

قرنطینه فرد مبتلا به کرونا در اولویت باشد 

این متخصص طب اورژانس اظهار داشت: اگر به بیماری کرونا مبتلا شدیم باید بدانیم طول درمان بیماری برای افرادی که علائم خفیف دارند نزدیک به دوهفته خواهد بود در حالی که آن دسته از افراد که علامت‌های شدیدی همچون تنگی نفس و درد در قفسه سینه دارند تا یک ماه با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

دادلانی عنوان کرد: اتاق فردی که مشکوک به کرونا است باید در اسرع وقت از دیگر اعضای خانواده جدا شود در حالی که همچنین بهتر است اعضای خانواده در صورت امکان از سرویس بهداشتی دیگری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه قرنطینه فرد مبتلا به کرونا از مهمترین نکاتی است که باید برای حفظ سلامتی سایر اعضای خانواده در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: افراد خانواده باید حداقل دو متر از فرد کرونایی فاصله داشته باشند.

این متخصص طب اورژانس با تاکید بر اینکه ظروفی که افراد کرونایی در آن غذا می‌خورند باید حتما جداگانه به همراه دستکش شسته شود، تصریح کرد: ظروف باید ابتدا با آب گرم به صورت نسبی تمیز و سپس با مایع ظرفشویی به صورت کامل از هر گونه آلودگی پاکسازی شود.

وی ادامه داد: پس از شست‌وشوی ظروف نه تنها دستکش ظرفشویی باید ضدعفونی‌ شود بلکه ضروری است تا دست‌ها نیز مجدد شسته و ضدعفونی شوند.

دادلانی عنوان کرد: اگر خانه متراژ کوچکی داشت و امکان قرنطینه فرد مبتلا به کرونا در اتاقی دیگر میسر نبود، باید تمام افراد حاضر در خانه از ماسک استفاده کرده، فاصله دو متری دیگر اعضای خانواده از این فرد رعایت شده و همچنین با باز کردن پنجره‌ها تهویه مناسبی را برای منزل فراهم کنیم.

نداشتن علامت کرونا به معنی ناقل نبودن نیست  

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: اگر با افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند ارتباط داشتیم، حتی در صورت نداشتن علائم این بیماری باید دقیقا تا دو هفته مراقبت‌های ویژه را رعایت کنیم.

وی افزود: ممکن است تا 6 روز پس از اینکه ویروس کرونا به بدن فرد وارد شد هیچ علامتی رویت نشود در حالی که دوره اطمینان اینکه فرد، دیگر به کرونا مبتلا نیست دقیقا 14 روز خواهد بود زیرا برخی از مردم دقیقا پس از گذشت 14 روز از بیماری علامت‌ها را ملاحظه می‌کنند.

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: ممکن است این ویروس در بدن فرد ورود یافته و هیچ علامتی نداشته باشد در این صورت فرد می‌تواند ناقل این بیماری بوده و آن را در جامعه شیوع دهد.

دادلانی عنوان کرد: بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و علامت نیز دارند باید توجه کنند که تا 10 روز از مشاهده نخستین علامت کاملا قرنطینه باشند تا زمانی که این علائم به صورت کامل رفع شده و بدون مصرف استامینوفن حداقل تا 24 ساعت متوالی تب نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگر این فرد مسن بوده و یا دچار نقص سیستم ایمنی بدن باشد بهتر است به جای 10 روز حداقل 20 روز به صورت کامل در قرنطینه قرار بگیرد.

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: همچنین اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شود پرستاری که از این بیمار مراقبت می‌کند، باید حتما پس از بهبود فرد مبتلا، حتی در صورت نداشتن علائم بیماری تا 14 روز در قرنطینه باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شده و کاملاً بهبود یافته‌اند، عموماً تا سه ماه نسبت به این بیماری ایمن هستند و در صورت ارتباط با فرد کرونایی نیازی به آزمایش مجدد و قرنطینه وجود ندارد مگر آنکه برای دومین بار علامت‌های بیماری کرونا در فرد هویدا شود.

تنگی نفس مهمترین علامت ابتلا به بیماری کرونا است

دادلانی با اشاره به اینکه تنگی نفس مهمترین و نگران کننده‌ترین علامت ابتلا به بیماری کرونا است اظهار داشت: درد قفسه در سینه و از دست دادن قدرت تکلم یا حرکت بدن نیز از علام بسیار مهمی است که فرد پس از مشاهده آنهاحتما باید به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه تب، سرفه خشک، بی حالی و خستگی شایع ترین علائم بیماری کویید19 به شمار می‌روند افزود: بدن درد، گلو درد، اسهال، قرمزی چشم، سردرد، اختلال در حس بویایی و یا چشایی نیز از علامت‌های احتمالی کرونا هستند.

این متخصص طب اورژانس عنوان کرد: استفاده از ماسک به تنهایی از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند و برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس باید دست‌ها به صورت مداوم شسته شده و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت شود.

دادلانی عنوان کرد: شستن دائمی دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی دست‌ها توسط محلول‌هایی که بر پایه الکل ساخته شده‌اند می‌تواند از انتشار بیماری کرونا در جامعه جلوگیری نماید.

 این متخصص طب اورژانس ادامه داد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند نیز می‌تواند مانع شیوع بیشتر کویید19 شود این در حالی است که اگر رعایت فاصله مناسب از این افراد وجود نداشت حتما باید از ماسک استفاده کرد چراکه در غیر این صورت ویروس به سهولت به فرد سالم رسیده و او را بیمار می‌کند.

دادلانی عنوان کرد: بهتر است حتی‌الامکان به چشم‌ها، دهان، صورت و بینی دست نزنیم در حالی که در حال سرفه یا عطسه حتما باید جلوی دهان و بینی با یک دستمال یا پارچه به خوبی پوشانده شود.

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: افرادی که علائم مذکور را دارند باید بنا را بر ابتلا به کرونا گذاشته و تا 14 روز در خانه قرنطینه شوند و در حالی که اگر علائم تب، سرفه و تنگی نفس پدیدار شد حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید