سناتور روس:

بازگشت احتمالی بایدن به برجام به معنای کاهش فشار آمریکا بر ایران نیست

کدخبر: ۳۷۱۴۶۹
سناتورهای روسیه دیدگاه خود درباره دورنمای روابط مسکو و واشنگتن در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین آینده سیاست آمریکا در جهت گیری به سمت ایران در دولت وی را تشریح کردند.
بازگشت احتمالی بایدن به برجام به معنای کاهش فشار آمریکا بر ایران نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم و به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که پیروزی "جو بایدن"، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می تواند به وخامت روابط واشنگتن و مسکو منجر شود. به گفته وی، اگر بایدن انتخاب شود، ممکن است روابط دو کشور وارد مرحله یک جنگ سرد شدید شود.

این سناتور افزود: «بایدن یکی از شخصیت‌های مهم در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بود که در زمان خود، سیاست تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه را آغاز کرد. بایدن بخشی از کل خط مشی "خفه کردن" روسیه بود و ممکن است بازتاب‌های دولت اوباما را به کاخ سفید باز گرداند.»

بایدن و ترامپ

به عقیده پوشکوف، بایدن در عین حال می تواند ضمن گذاشتن شروط مورد نظر خود، با تمدید پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) موافقت کند.

امکان بازگشت آمریکا به برجام، ولی ادامه سیاست اعمال فشار بر ایران

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است که پیروزی نهایی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می تواند منجر به بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شود.

این سناتور در مصاحبه‌ای گفت: «من فکر می کنم که در صورت پیروزی بایدن، این مسئله (نرم شدن اظهارات مقامات آمریکایی درباره ایران)  ممکن است اتفاق بیفتد. باید به یاد داشته باشیم که توافق هسته‌ای با ایران محصول اقدامات دولت باراک اوباما است و دولت دونالد ترامپ جمهوری خواه آن را رد کرد، بنابراین، بایدن ممکن است به برجام بازگردد. به نظر می رسد که اگر بایدن پیروز شود، سعی خواهد کرد با استفاده از این مثال، نشان دهد که سیاست خارجی ترامپ در همه موارد اشتباه بوده است و او اکنون باید اشتباهات او را اصلاح کند. بنابراین، نرمش خاصی در برخورد با ایران و حتی بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای را می توانم پیش بینی کنم.»

کاساچوف با یادآوری اینکه، اقدامات احتمالی برای بازگشت ایالات متحده به برجام به معنای کاهش "فشار آمریکا بر ایران" نیست، تاکید کرد: «ایالات متحده در این منطقه هنوز به منافع نزدیکترین متحد خود، یعنی اسرائیل متکی است و روابط اسرائیل با ایران به هیچ وجه تغییر نمی کند و اسرائیل فشارهای خود را بر هر دولتی در آمریکا ادامه می دهد تا سیاست واشنگتن در قبال ایران، تا حد ممکن سخت گیرانه باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید