ظریف: برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود

کدخبر: ۳۷۱۶۸۳
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در آمریکای لاتین به سر می برد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی تله سور گفت: آمریکایی ها تصمیم گرفتند از برجام خارج شوند و اگر بخواهند به این توافق بازگردند به دنبال کسب امتیاز و موقعیت در میز مذاکره خواهند بود. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود.
ظریف: برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمد جواد ظریف که در تور سه کشور آمریکای لاتین، مورد استقبال همتای ونزوئلایی خود قرار گرفته است، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی تله سور در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای برجام دارید، گفت: آمریکایی ها تصمیم گرفتند از برجام خارج شوند و اگر بخواهند به این توافق بازگردند به دنبال کسب امتیاز و موقعیت در میز مذاکره خواهند بود. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه برجام توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود.

وی گفت:‌ بنابر این وقتی این توافق بخشی از قطعنامه شورای امنیت است، آمریکا حق خروج از برجام را نداشت.به این ترتیب اگر آمریکایی ها میخواستند که اساسا خود رااز قوانین این توافق آزاد کنند، علاوه بر خرج از برجام باید از سازمان ملل نیز خارج می ‌شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا مردم فرانسه موضع و درک صحیحی از آنچه دولت فرانسه به عنوان «آزادی بیان» تلقی می‌کند، دارند، افزود: روشن است که حمله به دیگران به نام آزادی بیان رویکردی نفاق انگیز است، درست زمانی که حتی کوچکترین بحث و اظهار نظر درباره موضوعاتی خاص در ملاء عام را اجازه نمی دهید.

ظریف در ادامه خاطر نشان کرد: چطور میتوان ادعای آزادی بیان داشت وقتی اجازه نمی دهید بانوان مسلمان در مدارس فرانسه از پوشش حجاب استفاده کنند.

خبرنگار تله سور با تاکید بر دستور صریح رئیس‌جمهوری آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی پرسید،؟ اوایل ژانویه وقتی قاسم سلیمانی به وسیله نیروهای نظامی آمریکایی تحت امر مستقیم ترامپ در عراق به شهادت رسید، ایران قول داد انتقام بگیرد، آیا دولت ایران به وعده انتقام خود جامه عمل پوشانده یا هنوز خیر؟

ظریف در پاسخ به ان پرسش خبرنگار شبکه تله سور گفت: ما اعلام کردیم علیه عملیات تروریستی آمریکا، اقدام نظامی خواهیم کرد و هدف اصلی ما پایگاه نظامی بود که حمله تروریستی علیه سردار سلیمانی از مقر آن انجام شده بود. اما نکته حائز اهمیت اینکه آمریکا جنایتی شدید مرتکب شد و از عواقب جدی آن برای آمریکا، همانطور که در مراسم تشییع پیکر ایشان ملاحظه کردید، تاثیر بر بلوغ و رشد جامعه ایران و عراق بود. عواقبی که دامن آمریکا را گرفت و همچنان ادامه دارد. از دیگر عواقب این اقدام تروریستی آن بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست نیروهایش را از عراق خارج کند و به عقیده من این برای آمریکا بهای سنگینی دارد که باید پرداخت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید