چند درصد آمریکایی‌ها پیروزی بایدن را پذیرفتند؟

کدخبر: ۳۷۲۶۰۵
بر اساس نتیجه تازه ترین نظرسنجی رویترز و ایپسوس در آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، حدود ۸۰ درصد از شهروندان این کشور، پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۰۲ (۱۳ آبان ماه) پذیرفته اند.
چند درصد آمریکایی‌ها پیروزی بایدن را پذیرفتند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، این نظرسنجی نشان داد که ۷۹ درصد از شهروندان بزرگسال ایالات متحده به رغم ادعاهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی و بیش از نیمی از سران حزب جمهوری خواه در باره رخ دادن تقلب، به پیروزی بایدن و راهیابی او به کاخ سفید باور دارند. اما  ۱۳ درصد می گویند که هنوز نتیجه نهایی این انتخابات روشن نشده است و سه درصد نیز ترامپ را پیروز این رقابت تنگاتنگ می دانند.

ترامپ همراه با ادامه پافشاری بر نپذیرفتن شکست در انتخابات، روز سه شنبه در پیامی توئیتری با حروف بزرگ و درشت نوشت: ما پیروز خواهیم شد. او بدون ارایه مدرک و شاهدی مدعی شده که علت باختن وی در انتخابات، رخ دادن تقلب های گسترده در روند رای گیری و شمارش بوده است.

 ویلیلم بار دادستان کل و وزیر دادگستری ایالات متحده و حامی ترامپ، دوشنبه شب به دادستان های فدرال مجوز داد برخی ادعاها را در باره رخ دادن تقلب، بررسی کنند.

بیشتر سازمان های رسانه ای ایالات متحده با توجه به پیشتازی بایدن در ایالت های مهم و تعیین کننده، او را برنده این رقابت و رئیس جمهوری بعدی کشورشان دانستند. با وجود مشخص نشدن نتیجه پایانی شمارش آراء در سه ایالات تعیین کننده تا سه شنبه، بایدن که به ۲۷۰ رای مجمع گزینش گران (الکترال کالج) برای پیروزی نیاز داشت، تاکنون ۲۷۹ رای و ترامپ با فاصله زیاد تنها ۲۱۴ رای به دست آورده است.  بایدن ۷۶ میلیون و ۳۰۰ رای مردمی یا ۵۰.۷ درصد کل آرا و ترامپ ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار رای یا ۴۷.۶ آرای مردمی را به دست آورده است.

نتایج این نظرسنجی که از بعدازظهر شنبه تا سه شنبه  در میان یک هزار و ۳۶۳ شهروند بزرگسال آمریکا در باره دیدگاهشان پیرامون نتیجه انتخابات اخیر برگزار شد، نمایانگر نوعی شکاف در میان هواداران ۲ حزب عمده آمریکا بود به گونه ای که از هر ۱۰ طرفدار حزب جمهوری خواه ۶ تن و تقریبا همه هواداران حزب دمکرات، پیروزی بایدن را پذیرفته اند.

ترامپ که پس از پایان رای گیری در روز سه شنبه گذشته و پیش از اعلام نتیجه مقدماتی رای گیری، به صورت زودهنگام مدعی پیروزی شد و بارها بدون مدرک خود را قربانی تقلب گسترده در رای گیری و شمارش آراء دانسته، هنوز از پذیرش نتیجه نهایی این رقابت انتخاباتی خودداری می کند.

این نظرسنجی بخشی از پیمایش گسترده تر از روز جمعه تا سه شنبه و پیش از اعلام نتیجه انتخابات بود که نشان داد ۷۲ درصد پرسش شوندگان بر این باورند که بازنده باید شکست خود را بپذیرد و ۶۰ درصد تصور می کنند که در پی پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ در ۲۰ ژانویه، روند انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز برگزار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید