تایید داروی ایرانی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا

کدخبر: ۳۷۳۱۳۸
اقتصادنیوز :داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا با همکاری محققان دانشگاهی تولید و موفق به دریافت تاییدیه وزارت بهداشت شد.
تایید داروی ایرانی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با همکاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا تولید و موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شد.

فاز مطالعاتی این دارو که دستاورد مشترک تیمی ۴۰ نفره متشکل از متخصصین علوم پایه و متخصصین بالینی علوم پزشکی است، از زمان پیدایش کرونا در چین آغاز و پس از ورود ویروس به ایران وارد فاز آزمایشگاهی شد.

بر اساس اعلام مجری این طرح پژوهشی در این دارو از ترکیبی استفاده شده که تجربه ۱۵ سال تحقیق بر روی آن وجود داشته است.

در مطالعات آزمایشگاهی دارو، روش‌های مختلفی از جمله کشت مستقیم دارو بر روی ویروس کرونا انجام و اثرگذاری آن بررسی شد و پس از گذراندن آزمایشات فیزیکی و شیمیایی، تست‌های تعیین سمیت و اخذ کد اخلاق، وارد فاز کارآزمایی بالینی شد.

این داروی ضد ویروس در ابتدا به‌صورت کیس ریپورت و سپس در بیماران سرپایی و در نهایت تعداد قابل توجهی از بیماران بستری مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد طی مراحل بررسی در سازمان غذا و دارو موفق به دریافت تاییدیه کمیسیون غذا و دارو شد.

 به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی، هم‌اکنون این دارو در حال معرفی در مجامع تخصصی است و به دلیل لزوم رعایت اخلاق پژوهشی و توصیه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا امکان انتشار نام دارو در جامعه و مجامع غیر تخصصی وجود ندارد.

این دارو یک داروی مکمل نیست بلکه به‌عنوان داروی ضد ویروس در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز به استفاده از دارو‌های بهداشتی در کنار آن نیست و اغلب مصرف بعضی از دارو‌های ضد ویروس دیگر با این دارو تداخل داشته و منجر به کاهش اثربخشی دارو می‌شود. البته در شرایط عفونت ثانویه باکتریال و جلوگیری از دهیدراتاسیون بیمار در مواقع لازم باید از آنتی بیوتیک و سرم تراپی استفاده شود.

این دارو دارای مکانیسم کاملا مشخص است و با سه مکانیسم شامل: نخست اتصال به پروتیین RBD اسپایک ویروس و جلوگیری از اتصال ویروس به گیرنده ACE۲، دوم اتصال به جایگاه فعال آنزیم RDRP و غیر فعال کردن آنزیم و جلوگیری از تکثیر ویروس و سوم تقویت و تنظیم سیستم ایمنی با مهار سایتوکاین‌های التهابی و تقویت سیستم ایمنی سلولار و مهار واکنش اکسیداتیو، اثر می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید