اردوغان در شهر ارواح قبرس به گردش می‌رود

کدخبر: ۳۷۳۲۷۵
رئیس جمهوری ترکیه قصد دارد تا در "شهر ارواح قبرس" که زمانی یک منطقه تفریحی بسیار زیبا بود، به گردش برود.
اردوغان در شهر ارواح قبرس به گردش می‌رود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با اعلام این خبر که قصد دارد تا در خرابه‌های شهر واروشا، واقع در قبرس به گردش بپردازد، باعث خشم سکنه قبرس‌ یونانی‌نشین شده است.

رئیس جمهوری ترکیه در جریان نشست خبری ماه گذشته میلادی در آنکارا قصد خود را برای انجام این گردش در شهر ارواح واروشا اعلام کرد که از زمان حمله ۱۹۷۴ ترکیه به قبرس بدون سکنه مانده است.

اردوغان گفت: ما می‌توانیم در واروشا به گردش بپردازیم. ما در صفحه‌های تلویزیونی خود این شهر را دیده‌ایم و حالا خودمان به این شهر می‌رویم.

تنش‌ها بر سر واروشا پس از آن شدت گرفت که قبرس ترک‌نشین بخش‌هایی از این شهر را پس از چندین دهه برای نخسیتن بار بازگشایی کرد.

واروشا متعلق به قبرس یونانی‌نشین بود اما ده‌ها هزار تن از مردم این شهر در پی حملات نیروهای ترکیه گریختند.

اعتراضات علیه سفر اردوغان به این شهر قرار است در قبرس یونانی‌نشین برگزار شود.

معترضان قرار است علیه اقدام تحریک آمیز و غیرقابل قبول آنکارا در واروشا که در حومه فاماگوستا، شهر ساحلی قبرس است، دست به اعتراض بزنند.

ساکنان قبرس یونانی‌نشین در پیامی ویدئویی که علیه این سفر منتشر شد، آورده‌اند: این شهر شما نیست آقای اردوغان. اینجا محلی برای برگزاری پیک نیک نیست. این شهر را به واسطه جنگ و با زور اسلحه از ما گرفتید. فاماگوستا به شما و بازدیدکنندگانی از ترکیه و ساکنان کنونی آن تعلق ندارد. این سرزمین ماست. خیابان‌ها، منازل، باغ‌ها و کلیساهای ماست. برای قریب به نیم قرن، ما از شهر خودمان دور افتاده‌ایم.

به گفته ساکنان قبرس یونانی نشین، بازگشایی این منطقه برای توسعه مجدد آن بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

اعتراضات به سفر اردوغان تنها مختص به ساکنان قبرس یونانی‌نشین نیست بلکه صدها تن از ساکنان قبرس ترک‌نشین نیز علیه مداخله آنکارا در جزیره قبرس اعتراض دارند.

یکی از معترضان قبرس ترک‌نشین گفت: ما به ترکیه می‌گوییم که شما نمی‌توانید از آنکارا بر قبرس ترک‌نشین حکومت کنید.

در این اعتراضات مصطفی آکینجی، رهبر سابق میانه‌روی قبرس ترک‌نشین نیز حضور داشت که ماه گذشته میلادی در انتخابات از ارسین تاتار مورد حمایت ترکیه شکست خورد.

معترضان همچنین شعار می‌دادند: پیک نیک در مقابل اعتراض دیگران انجام ندهید.

بیش از ۶۰ تن از ساکنان قبرس‌های ترک و یونانی‌نشین در طوماری مشترک خواستار توقف بازگشایی این شهر ارواح شده و از رهبر ترکیه خواستند تا دست از امور داخلی قبرس بردارد.

سفر اردوغان به این شهر چیزی جز تنش‌های بیشتر در شرق مدیترانه ندارد که محل مناقشه ترکیه،‌ قبرس و یونان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید