دعوت مسکو از طرف‌های درگیر در اتیوپی به خویشتن‌داری

کدخبر: ۳۷۳۵۲۸
وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با بالا گرفتن درگیری میان دولت مرکزی در اتیوپی و شبه‌نظامیان اقلیم تیگرای در این کشور با ارسال پیامی طرف‌های درگیر را به خویشتن‌داری دعوت کرد.
دعوت مسکو از طرف‌های درگیر در اتیوپی به خویشتن‌داری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور امروز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: مسکو طرف‌های درگیر در اتیوپی را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند و امیدوار است مسؤولان راهکارهای مناسبی را برای همکاری با رهبران منطقه تیگرای در راستای حفظ صلح داخلی در این کشور بیابند.

بوگدانف گفت: روسیه همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند و البته ما همواره حامی برقراری ثبات و امنیت در این کشور هستیم که روابط دوستانه بلند مدتی با آن داریم.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: مسکو با مسؤولان اتیوپی از جمله سفیر این کشور در ارتباط است و سفارت ما در آدیس آبابا بسیار فعال است.

او در ادامه گفت: امیدوار هستیم تمامی این مشکلات با توجه به لزوم حفظ ثبات، تمامیت ارضی و وحدت اتیوپی، این گشور چند قومیتی و چند طایفه‌ای برطرف شوند.

این دیپلمات عالی رتبه روسیه در پایان نیز گفت: ما بر اساس این واقعیت حرکت می‌کنیم که مسؤولان دولت مرکزی و رهبری آدیس آبابا راه‌ها و یا روش‌های مناسبی را برای همکاری با مناطق مختلف از جمله منطقه تیگرای جهت اطمینان از صلح داخلی در این کشور خواهند یافت.

عملیات نظامی ارتش اتیوپی علیه منطقه تیگرای واقع در شمال این کشور در مرز با سودان از چهارم نوامبر جاری ادامه دارد.

در پی بروز اختلاف‌نظرهایی میان دولت مرکزی و اقلیم تیگرای در اتیوپی بر سر تاریخ برگزاری انتخابات سراسری، آبی احمد، نخست وزیر این کشور جنگ علیه گروه‌های مسلح وابسته به این اقلیم را اعلام کرد. آبی احمد انتخابات یاد شده را به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیز حملات این گروه‌های مسلح به پایگاه‌های نیروهای دولتی یک سال به تاخیر انداخت. در جریان تنش‌های موجود در این کشور صدها تن کشته شدند.

سازمان ملل و اتحادیه آفریقا نسبت به احتمال گسترش این درگیری در دیگر مناطق اتیوپی و برهم خوردن آرامش منطقه شاخ آفریقا ابراز نگرانی کردند.

درگیری در اقلیم تیگرای موجب آوارگی هزاران غیرنظامی این منطقه شده است، طبق اظهارات مدیر اداره پناهجویان استان کسلای سودان در گفتگو با اسپوتنیک، این کشور میزبان بالغ بر ۲۰ هزار پناهجو از اتیوپی بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید