رییس دفتر رییس جمهور تشریح کرد؛

برنامه های دولت برای کاهش فقر و کمک به معیشت مردم

کدخبر: ۳۷۳۹۴۶
رییس دفتر رییس جمهور گفت: دولت برنامه های خود در زمینه فقر مطلق را به خاطر فشارهای تحریم نتوانست اجرا کند.
برنامه های دولت برای کاهش فقر و کمک به معیشت مردم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به بررسی بودجه ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت، اظهار کرد: همیشه در این ایام سازمان برنامه و بودجه در هماهنگی با سایر دستگاه های دولت، طرح خود برای بودجه را به دولت ارائه می دهد. امروز خوشبختانه کلیات بودجه در دولت مطرح شد . موارد بسیار خوبی که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و از سیاست های اساسی دولت بوده است، در بودجه لحاظ شده است‌.واعظی: فشارهای تحریم مانع اجرای برنامه های کاهش فقر مطلق شد

وی ادامه داد: در بودجه سعی شده است که هم به معیشت مردم و هم کاهش رفع مطلق توجه شود. سال آخر دولت است و ما برنامه های خود در زمینه فقر مطلق را به خاطر فشارهای تحریم نتوانستیم انجام دهیم.

واعظی همچنین افزود: ما امیدواریم که با توجه به تجربیات دوران تحریم بتوانیم گشایش بیشتری برای کارهای توسعه ای انجام دهیم. بخش جاری بودجه بدون اتکا به نفت است، اما هر چه بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم برای اشتغال و برای سرمایه گذاری زیربنایی استفاده می کنیم. مقرر شد مطابق رهنمودهای رییس جمهور و سایر اعصای هیات دولت تا روز شنبه سازمان برنامه و بودجه کار کند و یکشنبه با رعایت پروتکل های وزارت بهداشت جلسه با تعداد ۱۵ نفر جلسه دولت را برگزار می کنیم. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره سیاست ایران نسبت به دولت جدید آمریکا، گفت: سیاست های نظام ایران نسبت به آمریکا تغییر نکرده و همان سیاست نظام را در قبال آمریکا داریم . هر کسی در آمریکا سر کار بیاید، ما سیاست خود را تغییر نمی دهیم. سیاست ما روشن است ولی بحث رییس جمهور پیام به ملت ایران است که ما از همه امکانات و تلاش خود استفاده می کنیم که پول های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را برای رفاه و معیشت مردم آزاد کنیم.

وی افزود: ما دنبال افزایش صادرات نفت و گسترش بازارهای صادراتی خود هستیم و دنبال این هستیم که ارز را به قیمت واقعی خود برسانیم الان ارز به خاطر فشارهای آمریکا و جنگ روانی آنها علیه اقتصاد ما، گران شده است. قیمت ارز باید به سر جای خود بازگردد.‌

واعظی همچنین خاطرنشان کرد :رییس جمهور با توجه به تحلیل از شرایط جهان و صحبت های۴+۱ می گوید در شرایط تحریم به ملت خود اتکا کرده ایم و تاب آوری کشور را افزایش داده ایم ولی این بدان معنا نیست که همزمان که این مسیر را دنبال می کنیم، از تمام امکانات خود برای برداشتن شدن تحریم و فشار استفاده نکنیم. ما تحریم را افتخار نمی دانیم بلکه اتکا به مردم خود را افتخار می دانیم .

وی با بیان اینکه هدف ما از برداشته شدن تحریم این است که کالاها راحت تر صادر شود و مشکلات مردم را حل کنیم، ادامه داد: دولت در ماه های پایانی خود است و مهم است که تمام تلاش خود را انجام دهیم تا تحریم ها برداشته شود تا دولت بعدی برنامه ریزی برای توسعه بدون تحریم داشته باشد. وظیفه خود می دانیم که زمینه را فراهم کنیم تا دولت بعد راحت تر و بهتر به مردم خدمت کند.

 رییس دفتر رییس جمهور همچنین درباره احتمال حذف ارز۴۲۰۰تومانی تصریح کرد: امسال ارز۴۲۰۰ و کالاهای اساسی تامین شده است. امسال با ارز۴۲۰۰کالا خرید می کنیم ولی باید توزیع را درست کنیم و جلوی واسطه ها را بگیریم. دولت مابه تفاوت ارزی که ۲۵هزار تومان شده است را خودش پرداخت می کند تا به مردم کالا ارزان برسد. وزارت کشاورزی و صمت و سایر دستگاه ها باید سیستم توزیع را به گونه ای درست کنند که کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می شود به مصرف کننده برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید