ایران واکسن کرونا را پیش‌خرید کرده است؟

کدخبر: ۳۷۴۰۵۴
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که ایران در گروه کشورهای پرداخت کننده پول برای پیش خرید واکسن کرونا قرار دارد، گفت: در یکشنبه پیش رو قرار است در کمیته علمی، داروهای طب سنتی بررسی و در صورت اثربخشی در آینده وارد پروتکل‌های کرونا شود.
ایران واکسن کرونا را پیش‌خرید کرده است؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم: سیما سادات لاری در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: متأسفانه کووید ۱۹ در جهان رو به شتاب بوده و تاکنون حدود ۵۶ میلیون نفر در جهان مبتلا شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در اثر این بیماری فوت کرده‌اند. ایران نیز به ازای هر یک میلیون نفر، رتبه ۲۶ ام مرگ‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

وی درخصوص وضعیت پیش خرید واکسن کرونا از کووکس، بیان کرد: ما هم در حوزه تولید واکسن کرونا اقدام می‌کنیم و هم از آنجایی که ممکن است کشورهایی در این حوزه از ما جلوتر باشند باید در پیش خرید مشارکت می‌کردیم که این اقدام هم انجام شده است. در بین ۱۸۰ کشوری که در کووکس قرار دارند، برخی کشورهای ضعیف و متوسط هستند و اکثر کشورهای اروپایی هم حضور دارند. در عین حال، ۸۴ کشور پرداخت کننده پول هستند که ما هم جزو آن هستیم. البته آمریکا جزو این گروه کشورها نیست. پیش‌پرداخت حدود ۵۲ میلیون دلار بوده که در حال انجام است. به هر حال ما مقداری مشکل تبادلات ارزی داریم، اما رئیس‌جمهور روی این موضوع اصرار دارند. البته میزان واکسنی که از این طریق خریداری کنیم، تقریباً می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ما را پوشش دهد. سیاست سازمان بهداشت جهانی دسترسی عادلانه به واکسن است و اعلام می‌کنند که از آنجایی که این بیماری پاندمی است، اگر همه کشورها واکسن نداشته باشند، زنجیره انتقال بیماری قطع نمی‌شود.

واکسن خارجی نهایتاً ۲۰ درصد جمعیت کشور را پوشش خواهد داد

لاری ادامه داد: از طرفی یکسری پروژه‌ها با یکسری شرکت‌های بین‌المللی دنیا هم انجام شده مانند شرکت‌هایی در هند که دارند واکسن تولید می‌کنند تا بتوانیم ۱۰ درصد دیگر هم از این طریق تأمین کنیم. بنابراین، واکسن خارجی نهایتاً ۲۰ درصد جمعیت ما را پوشش می‌دهد که افراد مسن، بیماران زمینه‌ای و کارکنانی که ارتباط مستقیم با بیماران دارند را شامل می‌شود. برای بقیه جمعیت اصرار داریم که پروژه واکسن خودمان را پیش‌بریم و از رقابتی که در دنیا است، عقب نمانیم و بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم. گرچه هنوز هیچ واکسن تائید شده ‌ای وجود ندارد و دارند کارآزمایی‌ های خود را طی می‌کنند.

وی همچنین افزود: در عین حال هنوز مشخص نشده که ایمنی واکسن چقدر خواهد بود. همه واکسن‌ها دو دوزه است و مشخص نشده دوز دوم آن را کی باید تزریق کنیم و بعد از آن میزان تاثیر چقدر خواهد بود. این‌ها مواردی است که باید در تولید واکسن داخلی‌مان هم مورد نظر قرار دهیم.

پیشرفت واکسن ایرانی کرونا

لاری درخصوص وضعیت واکسن کرونای تولیدی کشورمان، تصریح کرد: پروژه با دقت بالایی پیش می‌رود و شرکت‌های مختلفی اعم از انستیتو پاستور، رازی و ستاد اجرایی فرمان امام شرکت‌های پیشتاز در این زمینه هستند. هفت یا هشت مورد از شرکت‌های دانش‌بنیان ما پیشتازند که چهار موردشان قاعدتاً باید اوایل زمستان وارد فاز کارآزمایی بالینی شوند. البته ممکن است ما کمی تأخیر نسبت به سایر کشورها داشته باشیم. به هر حال مسئله واکسن در حال حاضر بسیار مهم و حیاتی است و برای هر کشوری جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است. از طرفی علاوه بر اینکه در کووکس عضو هستیم و از طریق شرکت‌های بین االمللی هم برای پروژه‌های مشترک اقدام می‌کنیم، قطعاً باید به تولید داخل هم اهمیت دهیم. زیرا این یک بیماری اپیدمی است و همه دنیا به دنبال واکسن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید