بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای آسان است؟

کدخبر: ۳۷۴۹۵۳
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی به چالش های داخلی و بین المللی دولت جو بایدن برای بازگشت سریع به توافق هسته ای پرداخت.
بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای آسان است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه واشنتگتن پست در تحلیلی درباره چالش های دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای عمل کردن به وعده اش مبنی بر بازگشت به توافق هسته ای، نوشت: بازگشت آمریکا به توافق هسته ای به طور نظری آسان است و بایدن می تواند این کار را در اولین روز ریاست جمهوری اش انجام دهد. اما سیاست های داخلی در هر دو کشور و ملاحظات منطقهای بازگشت قریب‌الوقوع به این توافق را سختتر از آن چیزی می کند که به نظر می رسد. 

واشنگتن پس در ادامه این تحلیل می نویسد: بازگشت بی دردسر و سریع به توافق هسته ای به خاطر سادگی اش خوشایند است و به شکل تئوری دولت جدید آمریکا می تواند به طور یک جانبه با امضا کردن یک فرمان اجرایی، اعمال معافیت از تحریم ها و لغو اعمال تحریم ها را در کنار اقدامات دیگر انجام دهد. اگرچه دولت ترامپ نشان می دهد که قصد دارد تحریم های جدیدی را ظرف هفته های آخر روی کار بودنش اعمال کند،  هیچ کدام از این اقدامان بازگشت ناپذیر و دائمی نخواهند بود. علاوه بر این، بازگشت مستقیم به توافق هسته ای، مستلزم تجدید نظر کنگره نخواهد بود. 

این روزنامه همچنین مطرح کرد: اما تلاش برای بازگشت سریع به توافق هسته ای ممکن است یک بهای گزاف سیاسی به همراه داشته باشد. در سال ۲۰۱۵، کشمکش های داخلی آمریکا برای اجرایی کردن توافق به شدت مبارزه برای اصلاحات در زمینه بهداشت و سلامت بود. دولت اواباما انرژی و هزینه سیاسی بزرگی را برای حفاظت از توافق هسته ای صرف کرد. استدلال دولت اوباما این گونه بود که حفظ سیاست خارجی ای که به نام خودش بود، ارزش آن تلاش سیاسی را داشت. 

طبق این تحلیل، مشخص نیست که توافق هسته ای چنین جایگاه ترفیع یافته ای در دولت بایدن، حداقل در ابتدای کار داشته باشد. او با چالش های سردرگم کننده داخلی و بین المللی از جمله مبارزه با بیماری همه گیر کرونا، احیای اقتصاد آمریکا و بازسازی روابط با متحدان آمریکا مواجه خواهد بود. ایران در دستورکار است اما احتمالا این که بگوییم در صدر آن است، مبالغه باشد. اگر جمهوری خواهان باز هم کنترل سنا را در اختیار داشته باشند که در دو انتخابات آتی ای مشخص می شود که در ماه ژانویه و در جورجیا انجام خواهد شد، می توانند بیش از این گزینه های بایدن را محدود کنند، اگرچه این به اولویت های قانون گذاری آن ها بستگی خواهد داشت. 

در ادامه این تحلیل آمده است: دوستان آمریکا در خاورمیانه نیز قویا با بازگشت مستقیم به توافق مخالف خواهند بود. به ویژه مقامات اسراییل و عربستان سعودی باور دارند که توافق هسته ای تاثیر کمی در محدود کردن برنامه هسته ای ایران داشت و دست تهران را در منطقه باز گذاشت. آن ها نمی توانند مانع ملحق شدن دوباره واشنگتن به توافق شوند، همان طور که نتوانستند در همان ابتدا مانع انجام شدن این توافق شوند اما می توانند کار را از نظر سیاسی برای دولت بایدن سخت کنند. مخالفت مدام از جانب شرکای آمریکا در منطقه می تواند دوام توافق را به خطر بیاندازد. 

این روزنامه همچنین به بی اعتمادی ایران با وجود سوابق قبلی بدعهدی های مقامات آمریکایی در عمل به تعهداتشان و رویکرد متناقضی که در تعامل با ایران داشته اند و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ به عنوان موانعی که از جانب ایران برای بازگشت سریع آمریکا به توافق هسته ای وجود دارد،  اشاره کرده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید