واکسن کرونا به ایران هم می‌رسد؟

کدخبر: ۳۷۴۹۸۴
اقتصادنیوز : تعطیلی‌ها شروع شده‌اند اما خبرهای بد و روزهای مرگبار کرونایی در ایران همچنان ادامه دارد. آن سوی ماجرا اما خبرهایی از کشورهای مختلف و ایران درباره واکسن کووید-۱۹ می‌رسد.
  واکسن  کرونا به ایران هم می‌رسد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،به گفته سخنگوی وزارت بهداشت امروز  از دیروز تا امروز ۳ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۶۶ هزار و ۸۲۱ نفر رسید. متاسفانه در این مدت ۴۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۵ هزار و ۲۵۵ نفر رسید.

همچنین  خوشبختانه تا کنون ۶۱۰ هزار و ۴۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.  ۵۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

چه زمانی آمار فوتی‌های کرونا در ایران کاهش پیدا می‌کند؟

اما مسئولان وزارت بهداشت امیدوار هستند که با ادامه تعطیلی‌ها، در هفته‌های بعدی آمار مبتلایان در ایران بعد از چندین هفته بالاخره روندی کاهشی را طی کند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در این رابطه امروز گفته بود: هدف گیری ما برای یک ماه آینده، کاهش ۱۰ درصدی موارد مرگ و میر بیماران کرونایی است.  بررسی آثار محدودیت‌ها زمان بر است و برای کاهش میزان بستری‌ها به دو تا سه هفته و همچنین برای کاهش موارد فوتی حداقل یک ماه تا ۵ هفته زمان لازم است.

او افزود: به طور قطع نتیجه محدودیت‌ها مثبت خواهد بود، اما آثار حداکثری بستگی به میزان همکاری مردم و رعایت دستورالعمل‌ها در سطح خانواده و پرهیز از دورهمی‌ها دارد.

نحوه اجرای محدودیت‌ها و نگرانی‌ها

به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها نسبت به دفعات قبلی به شکل جدی‌تری اجرا شده‌اند، به گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، بالغ بر ۹۵ درصد از کسبه تهران با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مغازه‌های خود را بسته‌اند و ترددهای شهری هم روزها ۵۰ درصد و شب‌ها ۷۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین جریمه‌هایی برای شهروندان در نظر گرفته شده است، او در این رابطه گفت: در دو روز گذشته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از شهروندان فاقد ماسک توسط دوربین‌های پلیس شناسایی که این افراد برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضائی قرار می‌گیرند.

رحیمی ادامه داد: طی ۲ شب گذشته بیش از ۳۶ هزار پیامک اعمال جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای شهروندانی که در ساعت منع تردد اقدام به رفت و آمد کرده بودند، در حوزه اصناف بیش از ۹۰ تیم از مأموران پلیس اماکن پایتخت به صورت دائم و روزانه کار نظارت بر این بخش را انجام می‌دهند.

اما این تعطیلی‌ها به معنای پایان تمام مشکلات نیست، مسئولان وزارت بهداشت امروز اعلام کردند  که نگران حضور مردم در محافل خصوصی هستند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، گفت: طبق بررسی‌ها پاساژها و فروشگاه‌ها محل تجمع غیرعادی در دو الی سه ماه گذشته در سطح تهران بوده‌اند و وقتی مردم در ساعت عصر و شب به این مراکز مراجعه نکنند، ممکن است به بعضی از نشست‌ها در منازل و محافل خصوصی سوق پیدا کنند که این موضوع بسیار خطرناک است. در مستندات علمی در مورد اعمال محدودیت‌ها این نظر وجود دارد که محدود کردن نشست‌های خصوصی چند نفره بیشترین تاثیر را در کنترل ابتلا به کرونا دارد.

خبرهای خوب از واکسن در ایران و جهان

امروز اما چندین خبر خوب هم درباره واکسن کرونا منتشر شد، اول این که دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که واکسنشان ۹۰درصد اثربخشی دارد.

مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس در این رابطه گفت: این خبری بسیار مسرت بخش است که اطلاعات در روز دوشنبه نشان دادند که واکسن کرونای ساخته شده از سوی شرکت آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد تا حدود ۹۰ درصد اثربخشی داشته است.

همچنین پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی شرکت آسترازنکا روز دوشنبه، ۳ آذر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کهواکسن تولید شده به همراه دانشگاه آکسفورد تحت یک رژیم خاص دوز می‌تواند تا ۹۰ درصد موثر واقع شود؛ اثربخشی و ایمنی این واکسن تایید می‌کند که تا حدود زیادی در برابر ویروس کرونا موثر واقع خواهد شد و تاثیری فوری بر سلامت عمومی اضطراری می‌گذارد.

سازمان جهانی بهداشت هم امروز اعلام کرد که ۲ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ به کشورهای فقیر در ۲۰۲۱ ارسال می‌شود.

در ایران هم سعید نمکی وزیر بهداشت خبر خوبی از واکسن کرونا داشت، او گفت:  از سه مسیر این کار را دنبال می کنیم اول خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند و ما جزو کشورهایی هستیم که اختیار تعیین منبع با خود ماست و چهار منبع را برای خرید انتخاب کردیم و قرار است حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری کنیم و همچنین رایزنی هایی با سایر واکسن سازهای دنیا داریم که مازاد بر تولید واکسن آنها را خریداری کنیم.

نمکی ادامه داد: نوع دوم مدلی است که بتوانیم در قالب قرارداد مشترک تولید داخل و همراهی دانش فنی بیرون دنبال کنیم و امروز گزارشی در این خصوص ارایه شد. مدل  سوم تکیه بر دانش و تولید داخل است که ۴ مورد از شرکت ها در قالب وبینار به سازمان جهانی بهداشت گزارش عملکرد دادند و به دو مورد در کمیسیون روز چهارشنبه اجازه ورود به فاز انسانی را خواهیم داد تا حداقل یکی از آنها بتواند آزمایشات فاز انسانی را آغاز کند.

واکسن به ایران هم می‌رسد؟

با این وجود نگرانی‌های زیادی درباره ورود واکسن به ایران بخاطر وجود دارد، اما  بررسی‌های مرکز مقابله با شایعات سایبری نیز نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای مطرح‌شده در فضای مجازی که قیمت واکسن شرکت فایزر را کمتر از ۲۰ دلار عنوان کرده‌اند، دو دوز از این واکسن ۴۰ دلار قیمت دارد و در مقایسه با واکسن ۴ دلاری آکسفورد قیمت بسیار بالایی دارد.

همچنین  طبق اظهارات معاون کل وزارت بهداشت در خصوص خرید واکسن کرونا از شرکت فایزر، جمهوری اسلامی ایران در کنسرسیومی قرار دارد که سازمان بهداشت جهانی تشکیل داده و ۱۸ شرکت معتبری که واکسن‌های آنها مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، مقرر شده که برای کشورهایی که عضو کنسرسیوم هستند تأمین شود و ما جزو این کنسرسیوم هستیم و انتخاب‌هایمان را از بین این شرکت‌ها انجام خواهیم داد.

به گفته حریرچی شرکت فایزر هم یکی از این ۱۸ شرکتی است که امکان انتخاب و خرید از آنها داریم و هنوز هیچ کشوری انتخاب نکرده که از کدام سبد استفاده خواهد کرد و ما امکان انتخاب داریم و آنچه به صلاح مردم باشد، خریداری خواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید