پیام مهم روحانی به بایدن/ خداروشکر شر ترامپ کم شد

کدخبر: ۳۷۵۲۸۰
رئیس جمهور گفت: دولت آینده آمریکا نسبت به ملت ایران باید جبران کند سیاست‌های نادرستی که دولت قبلی در طول چهار سال اعمال کرد.
پیام مهم روحانی به بایدن/ خداروشکر شر ترامپ کم شد

به گزارش اقتصادنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت، با اشاره به هفته بسیج، گفت:  فرمان امام در ۵ آذر سال ۵۸ در مقاطع مختلف بسیار حائز اهمیت بود چه در دوران دفاع مقدس که بسیج نقش بسیار مهمی داشت و و تا امروز که بسیج حتی در مقابله با کرونا هم نقش بسیار ارزشمندی را ایفا می‌کند. بسیج یکی از یادگارهای مهم امام راحل است که ما همیشه می‌توانیم از این یادگار برای حفظ استقلال، منافع ملی، رشد و توسعه کشور و حمایت از مردم استفاده کنیم.

روحانی افزود: وقتی یک شرایط نامساعد پیش می‌آید یکی از نیروهایی که به سرعت به صحنه می شتابد نیروهای بسیج ما هستند که امیدواریم روز به روز بتوانند به خدماتشان نسبت به مردم ادامه دهند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* من از مقاومت سه ساله مردم ایران در برابر جنگ اقتصادی تشکر می‌کنم. در واقع در تاریخ ایران ما دو دفاع مقدس داشتیم، یک دفاع مقدس ۸ ساله در برابر صدامیان و یک دفاع مقدس هم در برابر جنگ اقتصادی در برابر ترامپیان.

 * ملت ما هم در جنگ اول موفق و پیروز شد، علیرغم اینکه ملت ایران در جنگ تنها بود و تقریباً شرق و غرب پشت سر متجاوزین قرار گرفته بودند اما مردم ما با استقامت و ایمان و ایثار توانست به پیروزی برسد. در این جنگ سه ساله هم تقریباً ما تنها بودیم و کسی ما را یاری نکرد، این سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد، کارگران، کشاورزان، صادرکنندگان، تلاشگران تولید و مردم ایران بودند که مقاومت کردند و تا امروز ما را به پیروزی و موفقیت رساندند.

* یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست حتمی دشمن در این جنگ اقتصادی پایان دوره ترامپیسم است. این آدمی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل به ویژه ملت ایران و ملت فلسطین و سایر ملت هایی که تحت ظلم و ستم او قرار داشتند، انجام داد. شکست این آدم به خاطر شکست او در مجامع بین‌المللی و مراجع حقوقی و به دلیل معیارهای اخلاقی در افکار عمومی جهان و بالاخره در افکار عمومی ملت آمریکا بود.

* اقدامات ضد انسانی و تروریستی و سبوعانه ای که نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا انجام داد و هر روز به تحریم خود و فشار خود افزود. حتی صندوق بین المللی پول که می خواست به ملت ما ۵ میلیارد دلار کمک کند، همین گروه حاکم بر کاخ سفید مخالفت کردند و نگذاشتند مردم راحت‌تر بتوانند با شرایط بهتر در برابر این بیماری سخت و عالمگیر مقابله کنند.

* عوامل شکست این آدم سیاست‌های غلط خارجی، سیاست‌های غلط بهداشتی و اقدام نژادپرستانه و غیر قابل اعتماد بودنش برای همه بود. غیرقابل اعتماد بونش برای این بود که آیا این آدم وقتی حرف می‌زند معلوم نیست یک ثانیه بعد عمل می‌کند یا با توئیتی بعدی مسیر دیگری را علام می‌کند.

* او مسیر عوام فریبانه و پوپولیستی را ادامه داد و خدا را شکر که این شر از سر مردم آمریکا و از سر مردم منطقه کوتاه شد.

* دولت آینده آمریکا باید کارهای بزرگی را انجام دهد و بتواند در برابر آن همه اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرد، تا حدی شرایط را جبران کند. ما امیدواریم دولت آینده آمریکا نسبت به ملت ایران در اولین قدم، سیاست های ترامپ نسبت به ایران را با صراحت محکوم کند. اقدامات ضد حقوق بشری و اقدامات تروریستی را به صراحت محکوم کرده و سیاست‌های نادرستی که دولت قبلی در طول ۴ سال اعمال کرد را جبران کند.

* سیاست ما روشن است، سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها تاکید کردیم تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش است، احترام در برابر احترام، تعهدات بین المللی در برابر تعهدات بین المللی است. اگر یک چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد به نظر من حل مسئله بسیار آسان است.

* ایران و آمریکا هر دو می توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بر می گردند، هم ما بر می گردیم و هم آمریکا باید برگردد، این می‌تواند حل بزرگی برای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را کاملاً تغییر دهد. سپس مراحل بعدی را می‌توان در بخش‌های مختلف ادامه داد اما گره اصلی با یک اراده و یک تصمیم می‌تواند گشاده شود.

* ملت ایران با مقاومت خود این دستاورد بزرگ را در صحنه بین المللی  مشاهده می کند. البته برای ما بر این مبنا نیست که فردا چگونه خواهد شد، برنامه ما بر مبنای شرایط سخت است و برنامه هم تدوین کردیم و برنامه ۹ ماهه را تدوین کردیم و بر آن مبنا عمل می‌کنیم اما در عین حال همواره این چنین بوده است که اگر مشکلی برای مردم در زندگیشان پیش آمده، از طریق فشارهای ناحق و غیر انسانی کاخ سفید بوده و هر زمانی آنها به تعهدات بین‌المللی خود برگردند، آن شرایط عوض خواهد شد.

* ما در طول چهار ساله قبل از ۹۷، از ۹۷ تا امروز که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما در شرایط سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ که شرایط تحریم و فشار بود، با تلاش ملت و همه دست اندرکاران و دولت و قوای دیگر، آمار و ارقامی که در دوران بلندمدت تاریخ ایران مقایسه می‌کنیم، دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای می‌بینیم.

* اگر ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را قبل از شروع جنگ اقتصادی با ۴۱ سال شرایط اقتصادی ایران مقایسه کنیم، در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی پیشرفت ملموس داشتیم. به عنوان مثال رشد تولید ناخالص ملی ما در متوسط ۴۱ سال یک و نیم درصد است  و در ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ رشد اقتصادی ۴.۷ درصد است یعنی بیش از ۳ برابر شده است.

* در اشتغال در ۴۱ سال به طور متوسط ۲۶۱ هزار شغل ایجاد شده است اما در این سه سال اشتغال ما ۶۸۴ هزار شغل اضافه شده است یعنی یک مقدار کمتر از سه برابر. صادرات غیرنفتی ما در ۴۱ سال به طور متوسط ۱۰ میلیارد دلار و در این سه سال به طور متوسط بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده است یعنی بیش از ۳ برابر متوسط ۴۱ سال بوده است.

* تورم در متوسط ۴۱ سال ۱۹.۵ درصد است اما در این ۴۱ سال به طور متوسط ۱۰.۲ درصد است. همه شاخص‌ها را که مقایسه کنید، نشان می دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران قبل از شروع جنگ اقتصادی سیاست درست، عملکرد درست و قابل مقایسه و قابل ارائه با دوره بلندمدت تاریخ اقتصادی ایران را داشته است. در این سه سال هم قابل ملاحظه است، در این سه سال که ما در یک جنگ تمام عیار بودیم باز هم ملت ما مقاومت و ایستادگی کرد و در تولید یک حرکت بزرگ را در همین امسال که کرونا هم داریم انجام داد.

* مهرماه امسال نسبت به شهریور امسال یعنی در طول یک ماه وقتی تولید را مقایسه می کنیم، رشد تولید ما که رشد صادرات هم کنار آن بوده است، ۷۵ درصد بیشتر شده است تولید صنعتی ما در ماه مهر نسبت به ماه شهریور ۷۵ درصد رشد داشته است، معنای آن این است که مردم ما در سخت ترین شرایط بهتر تلاش ها را انجام دادند.

*{ با اشاره به جلسه دیروز رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی}: باید از مقام معظم رهبری به خاطر برگزاری این جلسه و دستورات مهمی که صادر کردند تشکر کنم. ما امروز این دستورات را دوباره مرور کردیم و به همه وزرا و مسئولان مربوطه دستورات لازم داده شد. امروز مواردی که در زمینه‌ جهش تولید، کسری بودجه، مسائل مربوط به نظام بانکی و حمایت از قشر کم درآمد جامعه دغدغه رهبری بود و ایشان دستوراتی را در زمینه آنها صادر کردند، در دستور کار ما خواهد بود.

* با توجه به بیانات رهبر انقلاب امروز دو دستور ویژه به وزیر صنعت، معدن و تجارت و نفت داده شد که هر دو باید در زمینه‌ تولید برنامه ریزی کنند و برنامه‌های خود را به دولت بیاورند و ما هم در شورای هماهنگی اقتصادی آنها را دنبال می‌کنیم. رهبر انقلاب به وزارت جهاد کشاورزی هم درباره نهاده‌ها مسئولیتی دادند که به جهش تولید مربوط می‌شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه طبق دستورات ایشان سیاست بودجه امسال و سال آینده را پیگیری کنند. درباره شرکت‌های دانش بنیان، رسیدگی به اقشار کم درآمد و صرفه جویی‌های لازم در آب و گاز هم به وزرای مربوطه دستوراتی داده شد که آنها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم دستورات ایشان را هرچه سریع‌تر در دولت و ستاد اقتصادی بررسی نهایی و اجرا و عمل کنیم.

* با تلاش ملت ما و همه دست‌اندرکاران دولت و قوای دیگر، آمار و ارقام را برای دوران بلند مدت ایران که مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که از سال 1392 تا سال 1396 دستاوردها دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای بوده است. اگر سال 1394، 1395 و 1396 را قبل از شروع سه سال جنگ اقتصادی با 41 سال گذشته شرایط اقتصادی ایران مقایسه کنیم در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی پیشرفت ملموسی را می‌بینیم؛ مثلا رشد تولید ناخالص ملی ما در متوسط 41 سال 1.5 درصد است و در سه سال 1394 تا 1396 رشد اقتصادی ما به طور متوسط 4.7 درصد است؛ یعنی بیش از سه برابر. در اشتغال در 41 سال به طور متوسط 261 هزار است و در این سه سال اشغال ما 684 هزار است، یعنی 2.6 برابر. صادرات غیرنفتی ما در 41 سال به طور متوسط 10 میلیارد دلار بوده و در این سه سال به طور متوسط بیش از 30 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده یعنی بیش از سه برابر. تورم و متوسط 41 سال 19.5 درصد بوده و در این سه سال به طور متوسط 10.9 درصد بوده است.

* در همه شاخص‌ها وقتی نگاه می‌کنیم نشان می‌دهد دولت جمهوری اسلامی ایران در طول سه چهار سال قبل از شروع جنگ اقتصادی، سیاست درست، عملکرد درست و قابل مقایسه و قابل ارائه با دوره بلند مدت تاریخ اقتصادی ایران داشته است. البته در این سه سال که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی بودیم هم این عملکرد قابل ملاحظه است. در این مدت باز هم ملت ما مقاومت و ایستادگی کرد و در تولید یک حرکت بزرگ را در همین امسال که کرونا هم داریم و بالاترین شدت سختی‌های ماست شاهد بوده‌ایم. در مهرماه امسال نسبت به شهریور ماه رشد تولید ما که رشد صادرات در کنارش بوده 75 درصد در صنعت است؛ یعنی تولید ما در صنعت در ماه مهر نسبت به شهریور ماه 75 درصد رشد داشته است که معنای آن این است که مردم ما در سخت‌ترین شرایط بهترین‌ تلاش‌ها را انجام داده‌اند.

* من تشکر دیگری هم باید از مردم بکنم به خاطر این دو هفته‌ای که در آن هستیم و برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی که کار بزرگی مردم ما انجام دادند و باید از آنها تشکر کرد. ما در این دو هفته‌ای که در بسیاری از شهرها به عنوان شرایط قرمز و در بسیاری از شهرها به عنوان شرایط نارنجی و در بعضی از شهرها به عنوان شرایط زرد اعلام کردیم، طبق آماری که دیشب از قرارگاه به دست من رسید به طور متوسط مراعات دستورالعمل‌ها بالای 90 درصد است و در برخی موارد بالای 98 و 99 درصد است که این افتخارآمیز است مردم ما کار بسیار بزرگی کردند و من می‌دانم این کار چقدر سخت است که آن مغازه‌دار کوچکی که کسب و کار خود را تعطیل کند یا آن کارگری که فعالیت می‌کرده بیکار شده می‌دانم که چقدر سخت بر آنها می‌گذرد، اما مردم همه به صحنه آمدند و واقعا کار عظیمی ملت ایران انجام داد.

* شما در صدا و سیما می‌بینید که خیابان‌ها و بازارها چگونه خلوت شده و مردم چه حماسه بزرگی را خلق کرده‌اند، شبیه همان چیزی است که در فروردین‌ ماه آن حماسه را آفریدند و توانستند این ویروس را کنترل کنند. ان شاء‌الله این بار هم خواهیم دید که شرایط تغییر خواهد کرد. دیشب در جلسه روسای کمیته‌ها وزیر بهداشت بسیار خوش‌بین بود که در هفته‌های آینده ما شرایط بسیار بهتری داشته باشیم. هیچ راهی برای مقابله با این ویروس جز همکاری، فاصله گرفتن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد و هر کسی که هر راه دیگری را بگوید گزافه گفته است حالا ممکن است در آینده بشر به دارو و واکسن هم برسد، اما امروز ما راهی جز این نداریم.

*{ با اشاره به جلسه شنبه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا}: ما در این جلسه 14 دستورالعمل را برای کمک به مردم تثبیت کردیم و این دستورالعمل‌ها همه اجرایی و عملی خواهد شد و برخی از آنها اجرایی شده و برخی به تدریج اجرایی خواهد شد. 100 هزار تومانی که برای 30 میلیون نفر جمعیت ماهانه به مدت چهارماه در نظر گرفته‌ایم ان شاء‌الله عملیاتی و اعلام خواهد شد. وام یک میلیونی هم اعلام شده که مردم طبق برنامه‌ای که قبلا انجام داده‌اند می‌توانند این یک میلیون وام را هم دریافت کنند و بقیه اقداماتی که ما باید انجام دهیم به مرور صورت خواهد گرفت.

* البته ممکن است اقدامات دولت همه سختی‌های مردم را جبران نکند اما این چیزی بوده که در حد امکان و توان دولت بوده که انجام داده و انجام می‌دهد. از طرفی باید از شرکت‌های دانش بنیان که کار بزرگی در این مدت انجام داده‌اند تشکر کنم. ما اگر قرار بود ونتیلاتور، دارو و ... را از خارج بخریم حتی اگر شرایط مهیا بود ممکن بود به ما ندهند، اما شرکت‌ها و کارگران ما با تمام توان خود فعالیت کردند و امروز در این زمینه‌ها متکی به کسی نیستیم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

*{ با اشاره به جلسه شب گذشته ستاد روسای کمیته‌های مقابله با ویروس کرونا}: ما در این جلسه با وجود همه کارهای خوبی که صورت گرفته به یک نقطه ضعف رسیدیم که آن هم تراکم در حمل و نقل در برخی ساعات روز است که حضور کارمندان در ادارات شرایط را در صبح و ظهر سخت می‌کند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که شنبه هم آن را مصوب می‌کنیم و البته به تمام وزرای مربوطه دستور داده شده که حضور یک سومی کارمندان در نقاط قرمز از هفته آینده اگر ضرورتی نداشت به هر مقداری که مسئولان مربوطه می‌خواهند کاهش پیدا کند.

* این کاهش می‌تواند تا یک چهارم، یک پنجم و بیشتر هم باشد و در جاهایی که ضرورت ندارد مسئولان می‌توانند کارمندان را کمتر کنند تا مترو و اتوبوس‌ها در هفته آینده خلوتر شود. پس مسئولان باید در هفته آینده به حداقل حضور کارمندها اکتفا کنند، چرا که برای ما بسیار مهم است در پایان این دو هفته به شرایط بهتری برای سلامت مردم برسیم. البته این موضوع به غیر از خدمات ضروری است که شرایط‌شش متفاوت است و قبلا اعلام شده است.

* میلاد امام حسن عسگری را به مردم و حضرت ولی عصر (عج) تبریک می گویم. امام حسن عسگری می‌فرماید کسی مقام بالاتری دارد که حق‌الناس را خوب بفهمد و به آن عمل کند. ما باید این سخن ایشان را در این ایام کرونا پیاده کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حق‌الناس را رعایت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید