حکیمی‌پور:

برخی از اصولگرایان پیشاپیش فکر می‌کنند انتخابات 1400 را برده‌اند!

کدخبر: ۳۷۵۶۸۸
رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب گفت: در حال حاضر پیش‌بینی من از حضور مردم در انتخابات مناسب نیست و فضای انتخابات را فضای سردی می‌دانم مگر اینکه در ماه‌های آینده وضعیت تغییر کند.
برخی از اصولگرایان پیشاپیش فکر می‌کنند انتخابات 1400 را برده‌اند!

به گزارش اقتصادنیوز، احمد حکیمی پور در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اظهار کرد: تحرکات برای انتخابات ریاست جمهوری در زمستان مطرح می‌‎شود و تاکنون تنها گمانه زنی شده است. حزب اراده ملت ایران نیز‌ از کاندیدایی که به اهداف و برنامه‌هایمان نزدیک باشد، حمایت خواهیم کرد.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب افزود: بسیاری از گروه ها و افراد در حال فعالیت هستند و اصولگرایان اسامی زیادی را مطرح کرده و فکر می‌کنند که پیشاپیش رقابت را برده‌اند. در میان اصلاح طلبان نیز برخی در حال ارزیابی شرایط هستند و در حلقه‌های محدود نشست‌هایی برگزار کرده‌اند اما جریان اصلاحات هنوز تصمیم جدی در خصوص نحوه ورود به موضوع انتخابات نگرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: در طیف اصلاحات به دنبال کاندیداهای حداکثری هستیم که اگر صلاحیت‌ها تأیید نشد، دچار مشکل نشویم البته اسامی همچون عارف،‌ پزشکیان، جهانگیری و رهامی نیز منتشر شده است که فعالیت‌هایی را شروع کرده‌اند. عده‌ای هم به دنبال کاندیداهای ائتلافی هستند که در نهایت به نظر من بعد از ۲۲ بهمن گزینه‌های جدی جریان اصلاح طلبان مطرح خواهد شد.

دبیر کل حزب اراده ملت گفت: تمرکز ما برروی انتخابات شوراهاست اما در انتخابات ریاست جمهوری نیز از کاندیداهایی که به اهداف و برنامه‌های ما نزدیک هستند، حمایت خواهیم کرد.

حکیمی‌پور اظهار کرد: اساساً بحث اصلی این است که آیا اراده‌ای هست که مردم به انتخابات اقبال نشان دهند یا خیر؟ طیفی در کشور معتقد است که حضور مردم در انتخابات اهمیتی ندارد و مهم این است که ما انتخابات بی درد سری داشته باشیم و این مرحله را با هر نتیجه‌ای پشت سر بگذاریم. این تفکر و رویکرد باعث تضعیف جمهوریت نظام می‌شود. باور دیگری نیز در حاکمیت است که برخی معتقدند هر چه حضور مردم پای صندوق‌های رأی بیشتر باشد،‌ سرمایه برای نظام است و به مشروعیت و تداوم نظام کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان نیز معتقدند که فضای انتخابات باید رقابتی باشد و مردم احساس کنند که می‌توانند مطالباتشان را در قالب صندوق رأی به نمایندگان منتخب منتقل کنند. در حال حاضر این باور آسیب دیده است و این علاقه و اشتیاق مردم برای حضور پای صندوق رأی را نمی‌بینیم به همین دلیل تصمیم گیران کشور باید کاری کنند تا فضا، فضای مساعدی برای استقبال مردم شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام از نامزدهای انتخابات بعد از عید نوروز صورت خواهد پذیرفت، گفت: امروز شاهد گمانه‌زنی و ارزیابی هستیم اما اصل قضیه، تصمیم حاکمیت است و ما باید در فعالیت‌های پیش رو این موضوع را ارزیابی کنیم. ما به عنوان دلسوزان کشور و علاقمندان به امنیت، منافع ملی و وحدت ملی تقاضا داریم که مسیر قانونی و حقوقی که از مجرای انتخابات می‌گذرد، برای مردم امیدبخش باشد و مردم بتوانند منازعات و چالش‌هایشان را در قالب هنجارهای حقوقی دنبال کنند اما باید مجموعه تصمیم گیران کشور نیز اراده و تمایلی از خود نشان دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز بیان کرد: امروز تمایل مردم در انتخابات ضعیف است اما مشخص نیست که در ماه‌های آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. در امر سیاست هیچ چیز مطلق نیست و نمی‌توان قطعی حکم داد مخصوصاً در ایران که سیاست دقیقه نودی است. یعنی نمی‌توان گفت که قطعاً چه اتفاقی خواهد افتاد. در حال حاضر پیش بینی من از حضور مردم در انتخابات مناسب نیست و فضای انتخابات را فضای سردی می‌دانم مگر اینکه در ماه‌های آینده وضعیت تغییر کند. بنابراین تحلیل‌‎های واقع بینانه را بعد از دهه فجر و اوایل اسفند ماه باید انجام داد. 

حکیمی‌پور در خصوص احتمال مذاکره مجدد با آمریکا نیز گفت: باید دید که نظام چه تصمیمی دارد و اگر تصمیم نظام بر مذاکره است، طبیعتاً کاندیداهایی که قابلیت و صلاحیت چنین کاری دارند را باید در نظر بگیرد و افکار عمومی نیز از آن استقبال می‌کنند اما ممکن است تصمیم نظام این باشد که کماکان ما باید این وضعیت تقابل را پیش ببریم و همچنان مقاومت و تحمل سختی‌ها را در پیش بگیریم. 

وی اضافه کرد: این سیاست‌ها،‌ سیاست‌هایی است که در اختیار یک قوه و شخص رئیس جمهور نیست بلکه سیاست‌های کلان نظام است و باید تدابیری اندیشیده شود و براساس آن رقابت شکل بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید