وعده قاطع روحانی درپی شهادت دانشمند ایرانی: جنایت ترور شهید فخری زاده بی پاسخ نمی ماند

کدخبر: ۳۷۵۸۴۰
رئیس جمهور گفت: ملت و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستد که این جنایت را بی پاسخ بگذارند و در موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.
وعده قاطع روحانی درپی شهادت دانشمند ایرانی: جنایت ترور شهید فخری زاده بی پاسخ نمی ماند

به گزارش اقتصادنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: مردم عزیز شاهد یک اقدام تروریستی ایران ستیزی علیه یک پژوهشگر ودانشمند ایرانی بودند که عمر خود را در ماه‌های اخیر صرف بیماران کرونایی و ساخت کیت کرده بود.

وی افزود:‌ این ترورها نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند و می‌دانند که شرایط جهانی در حال تغییر است و برای آنها این چند هفته مهم است تا از این روزها بهره ببرند و بتوانند شرایط نا مطمئنی را در منطقه بوجود آورند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ملت و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستد که این جنایت را بی پاسخ بگذارند و در موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد. از سوی دیگر ملت ایران هوشمندتر از آن هستند که در دام و توطئه صهیونیست‌ها بیافتند. ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و موفق نخواهند بود به اهداف خبیثانه خود دست یابند.

اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* هم رژیم صهیونیستی و هم آنها که ضد ایران هستند، بدانند مسیر توسعه کشور و مسیر تحقیقات کشور با سرعت ادامه خواهد یافت و با از دست رفتن شهید فخری‌زاده، فخری زاده‌های فراوان کمر همت خواهند بست و در این صحنه وجود او که الان در جمع ما نیست جبران خواهند کرد.

*{ ضمن قدردانی از مردم برای همراهی در اجرای محدودیت‌های کرونایی در هفته اخیر}: البته ما به خوبی می‌دانیم که محدودیت راهکار اصلی نیست، محدودیت یک علامت و یک هشدار بزرگ است و پشت سر آن باید اقدامات زیادی انجام گیرد تا ما به هدف برسیم.

* تقریبا از اوایل آبان یعنی از یک ماه پیش، این محدودیت‌ها ابتدا در ۴۳ شهرستان سپس در ۴۶ شهرستان آغاز شد که الحمدالله نتایج این محدودیت‌ها در آمار امروز نمایان بود که بسیار تاثیرگذار و موثر بوده است. همچنین از اول آذر در ۱۵۰ شهری که در آنها اعمال محدودیت شدید صورت گرفت در آن شهرها هم ما علائم مثبت را بعد از یک هفته مشاهده می‌کنیم و امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم.

* علاقه ما این است که با همکاری مردم مخصوصاً در این هفته شهرهای قرمز به شرایط نارنجی یا شرایط زرد برگردند که تا هم مردم بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم ما بتوانیم این بیماری را به خوبی کنترل کنیم.

* همه مردم ما می‌دانند راه‌حل اصلی برای مبارزه با این بیماری، تغییر رفتار اجتماعی مردم است،  مردم عزیز ما باید سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا ما در این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب در مقابله با این بیماری برسیم.

* بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم به مردم تاکید می‌کنم، هنوز آموزش ما به طور دقیق و ملموس برای همه مردم توضیح داده نشده است که بتوانند به‌راحتی این علائم را دریافت کنند.

* مردم ما باید در شرایطی که در آن قرار داریم اصل را بر این بگذارند که سرماخوردگی را هم به حساب کرونا بگذارند و مراقبت‌ها و مواظبت‌ها را شروع کنند، به پزشک مربوطه مراجعه‌کنند، خودشان را قرنطینه کنند. مخصوصا در هفته‌های اخیر متخصصین ما نکاتی را مورد توجه قرار دادند و تاکید کردند که فضای بسته یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری است.

* مسئله دوم را کادر درمان و آمادگی و تجهیزات کادر درمانی است و وزارت بهداشت و درمان هم همه تلاش خود را خواهد انجام داد تا تسهیلات بیشتری برای کادر درمان فراهم کند. کادر درمان که به طور طبیعی بعد از ۹ ماه خسته شده اند برای اینکه بتوانند به خوبی مراقبت های لازم را انجام دهند، باید تجهیزات در اختیار داشته باشند.

*{ با اشاره به شرایط فصل سرد زمستان و حضور مردم در جمع های خانوادگی در فاصله‌های غیر استاندارد}: به همین دلیل ما در شرایط قرمز برای شهرهای قرمز، اجتماع و جلسات بالای ۱۵ نفر را ممنوع کردیم و حتی خودمان در ستاد ملی کرونا بخشی در این سالن و بخشی در سالن دیگر هستند برای اینکه ما بتوانیم پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و پیاده کنیم.

*{ با اشاره به آماده بودن ۱۴۸ هزار تخت بیمارستانی در کشور}: ما تا الان ۱۴۸ هزار تخت نداشتیم. در دولت یازدهم همه تخت‌ها چه دولتی و چه غیر دولتی با هم ۹۰ هزار تخت بود که ۴۰ هزار تخت چندان قابل استفاده نبود و بازسازی شده است.

* امروز به نقطه مطلوب رسیده ایم و آی سی یوهای مجهز داریم و اعلام شد در این دوره ۸، ۹ ماهه کرونا، حدود دو هزار و ۱۸۷ تخت آی سی یو اضافه شده است و این رقم بسیار مهمی است.  

* تجهیزات درمانی و کادر درمان همه به صحنه آمده اند، ما ۴ هزار تختی آی سی یو داشتیم و  کودک و روزهای ناچار بودیم آن را به ۵ هزار تخت برسانیم اما امروز تخت به اندازه کافی داریم و کار گسترده‌ای نسبت به این تجهیزات انجام گرفته است.

* در عین حال شیوه کار را مسئله مهمی در مقابله با کرونا است و این تعطیلات یک هفته ۲ هفته، کمتر یا بیشتر، نارنجی یا قرمز تمام می‌شود اما همه کارهای اصلی باید باقی بماند و این گونه نباشد وقتی ۱۵ روز تمام شد بگویم حالا به زندگی عادی خود برگردیم.  زندگی تا پایان سال عادی نیست ممکن است ماه های نخست سال آینده هم عادی نباشد تا واکسن و درمان قطعی برسد و تا شرایط مطمئن هنوز خیلی فاصله داریم.

* مهم این است که بتوانیم آزمایش‌ها را توسعه و گسترش دهیم. تعداد آزمایش ۲۵ تا ۴۰ هزار بود که اکنون به صد هزار رسیده و در ماه‌های بعد به 120 هزار خواهد رسید  و باید به یک نقطه ای باید برسیم تا کاملاً مطمئن شویم، مردم را کنترل می‌کنیم.

 * در عین حال آزمایش قدم اول است و غربالگری درست از طریق این آزمایش انجام می‌شود  پس از آن مرحله ردیابی است افرادی که با فرد مبتلا در تماس بودند را ردیابی می‌کنیم  و با خود مبتلا که باید دوران قرنطینه را سپری کند هم در ارتباط خواهیم بود که کجاست و چه میکند.

* امروز از طریق فضای مجازی و سامانه‌های ایجاد شده‌ به خوبی می‌توانیم بسیار از این افراد را کنترل کنیم. البته خواهش ما این است خود این مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌ و اقوام و دوستان شان مراعات کنند؛ در عین حال حاکمیت هم با همه توان در این زمینه  کمک خواهد کرد.

*{با اشاره به مساله حمل و نقل شهری و بین شهری}: حمل و نقل تا هفته‌های قبل یک شبکه مطلوبی نداشت یعنی طرف مبتلا بود و می‌رفت و سوار قطار و هواپیما و اتوبوس می‌شد. ما امروز کاری می‌کنیم که هرکه می‌خواهد سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شود بتوانیم کنترلش کنیم که آیا جزو افراد مثبت بوده یا نبوده است، این با کارت شناسایی و سامانه‌ای که در اختیار دارد در عرض چند ثانیه قابل کنترل است و اگر مبتلاست، او را برگردانیم. تعداد زیادی از افراد می‌خواستند سوار هواپیما و قطار شوند که معلوم شده بود مثبت هستند. این کار بسیار مهم و ضروری در مساله حمل و نقل است.

*{ با اشاره به کنترل مرزهای کشور}: امروز باید از مرزها مراقبت کنیم، چون ما که نمی‌دانیم در کشورهای همسایه چه خبر است و این ویروس چقدر جهش پیدا کرده است، بنابراین باید مرزها را به طور کامل کنترل کنیم و مطمئن شویم افرادی که وارد می‌شوند مشکلی ندارند و اگر لازم است قرنطینه شوند.

* نسبت به تجهیزات و دارو و آنچه مورد نیاز است، هم در داخل و هم در خارج تلاش می‌شود. برای واکسن هم سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و هم در داخل تلاش می‌شود. اخیراً آقای نمکی در یک موردی با قید فوریت نوشته بودند و من به بانک مرکزی دستور دادم که هر مقدار ارزی که مورد نیاز وزارت بهداشت است را از هرکجا و هر کشوری تأمین کند زیرا این مساله برای ما حائز اهمیت است که اگر واکسنی به موقع در یک کشوری تهیه شد، ما بتوانیم سریع تهیه کنیم.

* برخورد قاطع با متخلفین از اصولی است که تا پایان بیماری باید ادامه دهیم و این ربطی به ۱۵ روز ندارد. همانطور که در مصوبات آمده و جریمه و غیر جریمه است را باید اعمال کنیم. امروز مصوبه‌ای دیگری داشتیم برای خدمت دادن به افرادی که کارت همراهشان نیست و شماره شناسه ملی شأن برای ما مشخص نیست، بنابراین در هفته‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی نیروی انتظامی، بسیج و سایر ضابطین و اتحادیه‌ها و آنهایی که حق نظارت دارند و تعزیرات، همه فعال شدند و این فعالیت همچنان ادامه داشته باشد.

* البته دولت نسبت به گروه‌های آسیب‌پذیر در حد توان خودش از طریق تسهیلات و ارقامی که بلاعوض در اختیار مردم گذاشته می‌شود، کمک کرده و خواهد کرد. همچنین به گروه‌های آسیب پذیر از لحاظ بهداشتی کمک خواهد شد.

* در مطالعات این چنین به ما گفته می‌شود که در کشورهایی که شرایطشان بهتر است، ناشی از انضباط خوب مردم برای اجرای پروتکل‌ها، پایش گسترده‌ای که در آن کشورها انجام می‌گیرد و تست‌های بسیار وسیع و محدودیت بسیار شدید و برخورد شدید با افراد متخلف است. تجربیاتی هم آنها در سال‌های گذشته داشتند که این تجربیات هم مؤثر بوده است تا بهتر بتوانند از خودشان مراقبت کنند اما در عین حال راهی جز این ندارد که پروتکل‌ها را اجرا کنیم و مراقبت را بالا ببریم.

* دوره‌های دو هفته‌ای قرمز و زرد و نارنجی هم که تمام می‌شود همچنان ماسک الزامی است و همچنان فاصله اجتماعی الزامی است و در آن شرایط هم الکترونیکی کردن خدمات دولتی در حد امکان ضروری است، نظارت شدید بر پروتکل‌ها هم الزامی اس. یک تقسیم کاری هم باید بین مسئولین مختلف انجام بگیرد.

* الان در یک محله‌ای ۱۰۰ خانه است که در قرنطینه هستند، باید تقسیم کاری انجام بگیرد که چه کسی باید به آنها رسیدگی کند و نیازهایشان را تأمین کند، بنابراین دولت، خیرین، بسیج و نهادهای عمومی باید یک تقسیم کاری کنند و این کار را قرارگاه ستاد کرونا باید انجام دهد.

* مردم ما بدانند که دوهفته ها ممکن است تمام شود اما اصل ترددها باید حداقل باشد و تجمع‌ها نباید باشد. تا زمانی که ما با این ویروس مواجه هستیم، این اصول مورد تاکید وزارت بهداشت و قرارگاه و ستاد ملی است. ما در این یک هفته خیلی سپاسگزار مردم هستیم. امروز هم که آمار را گفتند، همه آمارهای مراقبت ۹۰ درصد، ۱۰۰ درصد و آنجایی که خیلی کم بود ۸۵ درصد بود. مردم مراقبت کردند و این هفته مراقبت بیشتری کنند تا شاهد نتایج خوبی برای سلامت مردم باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید