ترور شهید فخری‌زاده برای دلواپسان داخلی و خارجی و دولت ریاض چه نفعی دارد؟

کدخبر: ۳۷۵۸۹۳
مرور اخبار هفته گذشته و حتی یک ماه اخیر در سطح منطقه علیه ایران، رد خون را تا حدودی افشاء می‌کند؟دلواپسان بین المللی برجام چه خوابی برای ایران دیده اند؟
ترور شهید فخری‌زاده برای دلواپسان داخلی و خارجی و دولت ریاض چه نفعی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در هفته گذشته سفری مهم توجه رسانه های خبری منطقه و جهان را به خود جلب کرد. در حدی که جنجال انتخاباتی آمریکا را به حاشیه راند. خبری کوتاه که هیگدام از طرفین دیدار چندان مایل به صحبت درباره آن نبودند. ماجرا از این قرار بود که نتانیاهو شبانه با جت اختصاصی خود به نئوم عربستان رفت و با بن سلمان و پمپئو در تاریخ سوم آذرماه دیدار و گفتگو کرد. رسانه های خبری هرکدام تعریف و تحلیلی از این دیدار را منتشر کردند. عمده آنها از رمزگشایی این دیدار شبانه نتیجه گرفته بودند که این سعودی روابط خود را با اسرائیل به سمت عادی سازی پیش برده و قصد علنی کردن آن را داد. روز گذشته ترور شهید فخری زاده که به سبک تروریست های منطقه انجام شد احتمالا پرده دیگری از این دیدار شبانه را افشا می کند.

مروری بر حوادث و اتفاقات گذشته نشان می دهد که این ترور از سوی اسرائیل و همراهی دولت ترامپ انجام شده است. برخی از کارشناسان و تحلیگران از شب گذشته تا کنون در اظهار نظرهای خود این نکته را هم یادآور شده اند که نوع ترور مشابه ترورهای گذشته اسرائیل نیست چراکه آنها رد ترور را همیشه پاک می کنند اما اینباره نیسان آبی رنگ روش ترور شهید فخری زاده را مشابه عملیات های انتحاری و تروریستی در منطقه نشان می دهد حتی برخی صحت از شلیک آر پی جی کرده اند.

برخی دیگر از کارشناسان معقتدند که عربستان نقشی نداشته است و این روش ترور نقشه اسرائیل است که انتقام ایران را متوجه عربستان کند و تفرقه و خشونت را منطقه افزایش دهد.

هفته پر حادثه منطقه و ایران

با مرور اخبار هفته گذشته شاید کمی به ریشه این ترور نزدیک شویم ؛مهمترین آن تهدید ترامپ علیه ایران تا 70 روز آینده! رئیس جمهور فعلی آمریکا پس از اینکه مشاورانش او را درباره حمله نظامی به ایران بر حذر داشتند احتمالا تصمیم دیگری را گرفته است انهم خرابکاری در ایران و منطقه، تیم ترامپ رسما ایران را تهدید کرد در روزهای باقیمانده به پایان دولت به ضربه خود را به ایرا خواهد زد. پس از این تهدید مطرح شدن ترور فرد شماره دو القاعده در ایران از سوی نیویورک تایمز مطرح شد. روزنامه ای که سابقه این نوع افشاگری با جزئیات آنهم درباره عملیات های اسرائیلی را نداشته است. این گزارش با درج اینکه المصری به سفارش آمریکا توسط اسرائیل ترور شده است پیامی به ایران بود با این مضمون که  این پروژه شروع شده و ادامه خواهد داشت و پشت این پروژه هم شخص ترامپ و پمپئو و کارگزارش اسرائیل است.همانطور که حسین علایی سردار اسبق نیروی دریایی ارتش کشورمان در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: الان بیش از ده سال است که اسرائیل به طور مرتب در داخل ایران عملیات مختلف از جمله ترور انسان‌های دانشمند را انجام می دهد.روش ترور رئیس سازمان پژوهشی و نوآوری وزارت دفاع مشخص می سازد که ساختار عملیاتی اسرائیل در ایران بسیار مجهز و پیشرفته و متکی بر اطلاعات دقیق است.اسرائیل تا کنون برای مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت های اطلاعاتی، امنیتی، سایبری، عملیاتی و دیپلماتیک خود را بکار گرفته است و باید احتمال داد که این برنامه ادامه خواهد یافت.

برخی دیگر از اخبار مهم در هفته های گذشته دیداری در عربستان که در بالا به آن اشاره شد در پی آن پمپئو با دیکر وزرای خارجه کشورهای منطقه دیدار کرد. همچنین استقرار بمب افکن‌های B52 در منطقه  به همراه چندین جنگده و هواپیماهای جاسوسی و جنگ الکترونیک به منطقه و خروج فوری نظامیان از عراق و افغانستان رد ترور را واضح تر می کند.همچنین این اخبار خبر از اتفاق مهمی در منطقه دارد که سبب می شود که ایران مانند همیشه حساب شده در خصوص ترور دانشمند ایران واکنش نشان دهد.هشدار وزرات خارجه آلمان به ایرانی های مقیم آلمان برای نرفتن به ایران در روزهای آینده، همزمان نشریه ایندیپندنت افشا کرد که  انگلیس به شکل محرمانه نیروهایی را برای حفاظت از چاه‌های نفتی در عربستان مستقر کرده است.استقرار نیروهای بریتانیایی در عربستان بدون اطلاع پارلمان این کشور صورت گرفته است.وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید نیروهایی که در عربستان سعودی مستقر شده‌اند شامل یگانی برای رصد پیشرفته پهپادها هستند.

دلواپسان داخلی و خارجی و دولت ریاض چه منفعتی از ترور شهیدفخری زاده دارند؟

با مرور اخبار در هفته گذشته فضای مجازی نیز واکنش تندی به ترور دانشمند کشورمان نشان داد.کاربران فضای مجازی با انتقاد از عملکرد نیروهای امنیتی متفق القول هستند که کمی از بازی جناحی دست بکشید و به فکر امنیت و جان دانشمندان کشورمان باشید. اما برخی از مخالفان برجام این ترور شوم را دستاورد توافق هسته ای ایران می دانند که این مساله محلی از اعراب ندارد چراکه ترور دانشمندان هسته ای در دوران احمدی نژاد و آغاز تیه کیک زرد و افزایش غنی سازی و سانتریفیوژهای ایران شدت گرفت، در زمانی که قطعنامه های شورای امنیتی یکی پس از دیگری علیه ایران صادر شد و حتی کشورمان زیر فصل هفت منشور سازمان ملل که به معنای مجوز نظامی به کشورهای ثالث به ایران را می دهد قرار گرفت. پس از توافق اتمی این دست از ترورها در کشور پایان یافت. و پاسخ ان در مرور اخبار هفته گذشته است که بالاتر خواندیم!

آمدن بایدن دلواپسان بین المللی را نگران کرده است. رئیس جمهور آینده آمریکا وعده بازگشت به توافق هسته ای را داده است و دلواپسان داخلی نیز به خاطر انتخابات 1400 نیز از احیا برجام واهمه دارند. دلواپسان بین المللی در روزهای اخر دولت ترامپ قصد دارند که مانع از احیای توافق هسته ای شوند چراکه اسرائیل با همکاری عربستان و دلارهای نفتی سعودی تمام تلاش خود را کردند که دولت ترامپ از این توافق خارج شود حال با امدن دولت بایدن آنها سعی دارند که باردیگر مانع از ورود آمریکا به برجام شوند. به این علت که خروج ترامپ از برجام سبب شد که ایران از فروش نفت محروم شود و فشار حداکثری قدرت گرفتن عربستان واسرائیل را به همراه داشت. دلواپسان داخلی نیز از مذاکره مجدد با دولت بایدن با ایران حول پرونده توافق هسته ای نیز واهمه دارند به این علت که ممکن است برگ های انتخاباتی 1400 بار دیگر به سمت اعتدالگرایان و اصلاحطلبان برگردد. هر دو طرف داخلی و خارجی به اهمیت و خوبی این توافق واقف هستند اما نفع بر این است که برجام احیا نشود.به همین علت ترورهای دوره دولت هشتم و نهم بار دیگر احیا شده است و ممکن است تا روی کار امدن دولت جدید آمریکا شاهد این دست از خرابکاری ها و ترورها باشیم.

پمپئو به همراه عربستان و اسرائیل در تلاش هستند که ایران را مجاب به خروج از توافق هسته ای کنند انهم به شیوه ای که روز گذشته در آبسرد صدایش شنیده شد. روزنامه ایتالیایی کوریه دلاسورا درباره سفر نتانیاهو به عربستان نوشته است: از دیدگاه تهران، ملاقات بنیامین نتانیاهو ، محمد بن سلمان و مایک پمپئو یک تهدید است. زیرا این سه نفر نماینده سه دشمن قدرتمند ایران هستند و دونالد ترامپ نیز با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری خود ، از تحریم این کشور صرفنظر نکرده است. جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی، از خواست خود برای بازگشت به  توافق هسته ای ایران صحبت کرد.

دونالد ترامپ و همراهان وی با تصویب تحریم های جدید در تلاشند فشارها را بر ایران افزایش دهند. به همین دلیل سفر بنیامین نتانیاهو به عربستان سعودی ایرانی ها را نگران می کند. اگرچه دونالد ترامپ بازنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا است ، اما بعید نست که با ایجاد تنش ، یا حتی رویارویی [نظامی] با ایران ، سعی در جلب افکار عمومی در کشورش باشد.هدف این حمله ترامپ جلوگیری از شروع فعالیتهای هسته ای ایران پس از روی کار آمدن جو بایدن و بازگشت امریکا به توافق هسته ای و نیز «نابودی اقتصاد ایران»است.

آیا ریاض در ترور دانشمند ایران نقش دارد؟

خبرگزاری ایرنا به نقل از هفته نامه نیوزویک در گزارشی نوشت: اندکی پس از اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر ترور یکی از پیشگامان صنعت دفاعی این کشور، شکست مذاکرات عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی خبرساز شد.

در حالیکه مقامات ارتش ایران دیروز جمعه و در پی ترور «محسن فخری زاده» شهید صنعت دفاعی کشور قسم خوردند که انتقام وی را بگیرند، خبرها حاکی از شکست مذاکرات رسمی‌سازی تعمیق روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی است. 

نیوزویک نوشت که سران تل آویو و ریاض در نشستی که تا اواخر هفته گذشته به طول انجامید، بر سر عادی‌سازی روابط دو کشور گفت و گو کردند و نتایج این نشست اندکی پس از اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر ترور دکتر فخری زاده شهید صنعت دفاعی ایران منتشر شد.

این رسانه غربی نوشت: برخی مقامات سیاسی و نظامی ایران اعلام کرده اند که اسرائیل مسئول ترور فخری زاده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت:  «تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند. این بزدلی با نشانه‌های جدی نقش اسرائیل نشان دهنده جنگ افروزی ناامیدانه جانیان است. ایران از جامعه بین المللی و به ویژه اتحادیه اروپا می‌خواهد که به استانداردهای دوگانه شرم آور خود پایان داده و این تروریسم دولتی را محکوم کند». 

دیگر مقامات ایرانی هم در پی ترور فخری زاده خواستار قصاص شدند. «حسین دهقان» مشاور رهبر عالی ایران در توئیتی نوشت:  «صهیونیست‌ها در آخرین روزهای زندگی سیاسی متحد قمارباز خود، به دنبال تشدید و افزایش فشار بر ایران برای به راه انداختن جنگی تمام عیار هستند. ما مانند صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و آن‌ها را از عمل خود پشیمان خواهیم کرد» . 

نیوزویک در این رابطه و برای توضیح با وزارت امور خارجه اسرائیل تماس گرفت اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. 

از سوی دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد مقامات سعودی، اسرائیلی و آمریکایی، علیرغم انکار ریاض، نشست سه جانبه بر سر عادی‌سازی روابط را تائید کرده‌اند. مقامات این سه کشور گفته‌اند که احتمالا عربستان سعودی مذاکرات مذکور را پس از روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب به عنوان راهی برای ایجاد حسن نیت با دولت آینده از سر خواهد گرفت. دولت «دونالد ترامپ» تمایل بسیاری داشت که روابط آشفته را در خاورمیانه برطرف کند و به نظر می‌رسد با امضای «توافق آبراهام»  (بیانیه مشترک اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد) قصد داشت در این مسیر گام بردارد.  

این نشریه آمریکایی در پایان نوشت: اما به نظر می‌رسد نتایج نشست آخر هفته آن گونه که ترامپ می‌خواست پیش نرفته است. گفت وگوها برای بهبود روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی مبتنی بر بی‌اعتمادی مشترک به ایران است. اعتقاد بر این است که ترورهای پیشین دانشمندان هسته‌ای ایران هم کار اسرائیل بوده است.

درحالیکه گزارش‌ها حاکی از به تعویق افتادن مذاکرات عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو تا زمان آغاز به کار دولت بایدن است،  یک مقام آمریکایی گفت: «عربستان سعودی در تلاش است با به تاخیر انداختن این گفت و گوها، برای ایجاد حسن نیت با دولت بایدن و کنگره وجهه خود را اصلاح کند» . 

مرور اخبار هفته گذشته نشان از نزدیک شدن عوامل اسرائیل به نقاط حساس و عناصر مهم کشور دارد. همانطور که در ماه های گذشته خرابکاری در نطنز نیز حاکی از نفوذ دلوپسان بین المللی برجام در ایران بود. چه کسانی نمی خواهند برجام و توافق هسته ای بار دیگر احیا شود؟ چه کسانی نمی خواهند ایران از زیر بار فشار تحریم های بین المللی رها شود؟ پاسخ اینها خون شهید فخری زاده و مقاومت مردم ایران است.تنها راه غلبه بر تحرکات و اتفاقات منطقه و جلوگیری از دولت ترامپ به همراه اسرائیل باید با کنار گذشتن دعوای جناحی در داخل با صبری استراتژیک هوشمندانه عمل کرد در غیر اینصورت در بازی نتانیاهو، بین سلمان و پمپئو بازی کرده ایم و باید منتظر یک آتش بازی تمام عیار در منطقه باشیم که ممکن برای ایران بسیار زیبان و گران تمام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید