نامه گلایه‌آمیز پرستاران به رئیس جمهور درباره پرداخت نشدن مطالبات

کدخبر: ۳۷۵۸۹۶
اعضای شورای عالی و روسای هیات مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور طی نامه‌ای به رئیس جمهوری، برخی نارضایتی‌های مدافعین سلامت در ایام کرونا و اجرا نشدن مصوبات ستاد ملی کرونا را مطرح کردند.
نامه گلایه‌آمیز پرستاران به رئیس جمهور درباره پرداخت نشدن مطالبات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در متن نامه اعضای شورای عالی و روسای ۱۴۰ هیات مدیره نظام پرستاری سراسر کشور به رئیس جمهوری آمده است:« در آغاز از زحمات حضرت عالی، ریاست محترم سازمان برنامه وبودجه، اعضای محترم ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت محترم بهداشت در این ایام سخت و نفسگیر تشکر می کنیم و در همین ابتدا از جناب عالی و سایر اعضای ستاد ملی کرونا تقاضای رسیدگی و نظارت سریع بر نتایج عملی شدن دستورات، مصوبات، مجوزها و اعتبارات  اعلام  شده برای مدافعین سلامت به بیمارستانها ، دانشگاهها و...  را داریم. 

جناب دکتر روحانی

حتما مستحضر هستید که فقط در همین آبان ماه، تعداد ۳۰ شهید پرستارو مجموعا تا امروز تعداد شهدای پرستار به ۸۴ نفر رسید و تعداد مبتلایان پرستار؛ ۵۰ هزار نفر و تعداد پرستاران قرنطینه؛ بستری یا ... که از خدمت منفک شده‌اند از مرز هشت هزار نفر گذشته است.  

این آمار جدای از ابتلا و... خانواده‌های این عزیزان است اما متأسفانه در بیمارستان‌های درگیر کرونا علیرغم نیاز و کمبود شدید پرستار نه هنوز نیروی پرستار کافی و متناسب جذب و بکارگیری شده؛ نه توسط مدیران و مسئولان عملیاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانها به انگیزه مدافعین سلامت توجه  کافی می شود. نه حقوق و دستمزد آنها منتاسب این روزهای سخت و پرخطر پرداخت می شود و نه علت این همه ابتلا شهید و انفکاک نیروی متخصص از خدمت بررسی و رسیدگی می شود.

علیرغم زحمات و تلاش‌های اعلامی سازمان برنامه و وزارت بهداشت و... در رابطه با تخصیص های اعتبارات و مجوزهای استخدامی و... که بسیار رسانه‌ای هم شده اما برعکس در بیمارستان‌ها به دلیل عملی نشدن یا اجرای بسیار ناقص مصوبات؛ نه تنها در بین سرمایه‌های انسانی رضایتمندی ایجاد نشده بلکه به دلایل پیشگفت و به دلیل آنکه هر ماه به بهانه کاهش درآمدها از مبالغ  دستمزدها و کارانه ها  به شدت کاسته می شود و در نحوه محاسبه قانون بهره‌وری، رفتارهای سلیقه‌ای می‌کنند و در مقابل نص صریح قانون تفسیرها و اعمال سلیقه های شخصی می کنند و حقوق حقه پرستاران را آن هم در این شرایط رعایت نمی کنند؛ در بسیاری از بیمارستانها اعتراض بحق پرستاران را بر انگیخته است.

کاهش‌های مکرر از حقوق مسلم پرستاران و سایر مدافعین جان برکف سلامت وعدم توجه کافی به نیازهای اساسی آنها و موانع خدمتی این عزیزان، نگرانی‌های جدی ما را به عنوان وکلای قانونی و منتخب پرستاران عزیز در جهت شکل گیری احتمالی اعتراضات گسترده پرستاران و سایر مدافعان سلامت ایجاد کرده است (مستندات پیوست است). 

بر این اساس سازمان نظام پرستاری کشور ضمن بحق دانستن تمام گلایه ها ‌و نارضایتی پرستاران عزیز، زنگ هشدار را برای مسئولان محترم، عملا به صدا در می‌آورد. سازمان نظام پرستاری براساس بررسی‌های روزانه و وجود مستندات بسیار زیاد اعلام می‌دارد که بسیاری از تصمیمات؛ مصوبات و تخصیص اعتبارات و... علیرغم گذشت ۱۰ ماه از کرونا؛ هنوز درپیچ و خم‌های بروکراتیک برخی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها گیر کرده و شامل جامعه هدف یعنی مدافعان جان برکف و از جان گذشته نظام سلامت نشده است.  

این در حالی است که همگان شاهدند پرستاران و سایرمدافعان سلامت در این روز و شب‌ها با بی‌سابقه‌ترین درصد اشغال تخت‌ها؛ پرکارترین و پرریسک ترین بیماران، خطرناک‌ترین بیماری، پر فرسایش ترین اوقات و شیفت‌های خدمتی را در بیمارستان ها سپری می‌کنند.

در این شرایط به علت عدم افزایش نیرو و شرایط خاص بیماری و بیماران کرونایی؛ فشار کاری و روحی_ روانی زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده به گونه‌ای که در برخی از بیمارستان‌ها و بخش‌های کرونا هر ۱۰ بیمار و بلکه بیشتر به یک پرستار؛ سپرده می‌شود. آن هم پرستارانی که  ۱۰ ماه مداوم بر اثر مراقبت بی‌وقفه ‌و طولانی از بیماران کرونایی هم فرسودگی روحی_روانی و انگیزشی و هم فرسودگی شدید جسمی پیدا کرده‌اند و تعداد زیادی از این فرشتگان رحمت حتی مدت‌ها از فرصت دیدار اعضای درجه یک  خانواده خود، برخوردار نمی شوند.  

جناب آقای رئیس جمهور در صورت عدم مداخله قاطع و علاج جویانه و سریع؛ بی‌شک مجموع این عوامل ضمن تاثیر انکارناپذیر بر کاهش کیفیت مراقبت ها و افزایش ابتلائات و شهادت و پرپر شدن نیروهای متخصص نظام سلامت؛ به احتمال زیاد، اعتراضات و نارضایتی های مدافعین سلامت را به اشکال مختلف در پی خواهد داشت و حتی در بعضی از استان‌ها به وقوع پیوسته است.

 جناب آقای رئیس جمهور در مکاتبات قبلی این سازمان با حضرت عالی و سایر مسئولان محترم به شدت تاکید شد که تامین «تعداد نیروی کافی، تامین تجهیزات لازم و انجام اقدامات انگیزشی متناسب با این ایام سخت و نفسگیر» سه ضرورت مهم است. اما اکنون و به دنبال افزایش تعداد شهدای پرستار در آبان و آذر جاری؛ بررسی علل این همه شهید؛ مبتلا و... در بیمارستان‌ها نیاز و ضرورت بسیار بسیار فوری و اضطراری دیگری است که باریشه یابی کافی، از ادامه این رخدادهای ناگوار در نظام سلامت کشور جلوگیری شود.»

بنابراعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، در بخش دیگری از این نامه آمده است: «جناب دکتر روحانی ما به نمایندگی از جامعه بزرگ پرستاری کشور و سایر مدافعان مظلوم سلامت از حضرت عالی و اعضای محترم ستاد ملی کرونا درخواست داریم با تصویب مصوبات ویژه درآستانه روز پرستار و به فاصله مطلوب از آن روز مقرر فرمایید:

۱- سریعا کارگروهی علمی ویژه؛ علل این میزان ابتلا و شهادت در بین مدافعین سلامت را بررسی و راه حل مناسب ارائه کنند.  

۲- تسریع و اتخاذ مسیر میانبر و ترک تشریفات بروکراتیک برای استخدام سریع و فوری حداقل ۳۰ هزار نفر نیروی جدید و تازه نفس کادر پرستاری و تسریع در تغییر وضعیت نیروهای مدافع سلامت شرکتی.

۳- بررسی و بازنگری کمی و کیفی امکانات محافظتی و ایمنی موثر در بیمارستانها، بخشها و نیز تجدیدنظر جدی در شرایط و محیط های کاری مدافعین سلامت مانند رختکن ها، اتاق‌ها و محل های استراحت موقت، به ویژه در بیمارستانها و شهرهایی که آمار مرگ و میر بالایی دارند. 

۴- اجرای کامل قانون بهره وری در رابطه با مشاغل سخت و اعمال امتیازات سختی کار متناسب با بخشهای مذکور.   

۵- محاسبه ساعت کار تمام پرستاران شاغل در بیمارستانها با ضریب ۱/۵ برای ساعت کاری تمام بخشهای بیمارستانی در ایامی که سایر کارکنان دولت تعطیل یا دورکار هستند و ضریب ۲ با یک هفته استراحت در هر ماه بدون کاهش حقوق مزایا و بدون امکان خرید و ذخیره این یک هفته (به منظور تجدید قوا) ویژه نیروهای بخشهای کرونایی.

۶- عدم کسر کارانه و اضافه کار مدافعین سلامت که به کرونا مبتلا می شوند و اجبارا از کار در بخش و بیمارستان منفک می شوند که متاسفانه در بعضی بیمارستانها  کسر می کنند.  

۷- تسریع در پرداخت معوقات و عدم کاهش  میزان کارانه مدافعین سلامت در این روزهای سخت به بهانه کاهش درآمد بیمارستانها و تسریع در اصلاح نظام پرداخت ناکارآمد نظام سلامت که دقیقا در تضاد با نیاز واقعی بیماران و خدمات ارزشمند تمام گروههای ارائه دهنده خدمت است. یعنی اجرای قانون تعرفه گذاری برای پرستاران که این روزها  اهمیت وارزش خدمات آنها بر همگان روشن و مبرهن است. 

۸- تسریع در صدور احکام فوق العاده ویژه برای تمام نیروهای مدافع سلامت اعم از رسمی، شرکتی، قرار دادی و... در یکی دوهفته جاری و قبل از روز پرستار امسال (۳۰ آذرماه جاری).  

۹- تعیین مکان ویژه و مناسب با امکانات لازم جهت تشخیص؛ قرنطینه و درمان رایگان مدافعین سلامت و خانواده های این عزیزان که مبتلا می شوند اعم از تمام نیروهای رسمی، قراردادی و شرکتی و...به دلیل لزوم جلوگیری از انتقال ویروس به خارج از بیمارستانها و به خانواده های این عزیزان  انجام شود.

لذا ضمن تاکید مجدد به شرایط بحرانی این روزها درخواست می شود:

- کارگروهی برای تامین حقوق مادی، معنوی و شرایط  کاری مناسب تر مدافعین سلامت، تشکیل و موارد مطروحه را عملیاتی کنند و نتایج ماهانه با همکاری سازمان نظام پرستاری به ستاد ملی کرونا گزارش شود.  

پیشاپیش از حسن عنایت و مساعدت حضرت عالی و تمام خدمتگزاران و دلسوزان کشور سپاسگزاریم. 

رئیس کل، اعضای شورای عالی و روسای هیات مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید