دولت آینده آمریکا در برابر اقدامات مخرب نتانیاهو چه خواهد کرد؟

کدخبر: ۳۷۶۳۸۳
بسیاری از تحلیلگران، هدف اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و شهادت محسن فخری زاده را نوعی حمله به مشی اعلامی دولت آینده آمریکا می‌دانند. اکنون بسیاری از ناظران مسائل بین الملل منتظر واکنش بایدن در قبال این خط مخرب نتانیاهو و میزان قاطعیت وی در پیگیری سیاستهای اعلامی‌اش هستند.
دولت آینده آمریکا در برابر اقدامات مخرب نتانیاهو چه خواهد کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا کمتر کسی در انتساب عملیات تروریستی روز جمعه و شهادت محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای و دفاعی کشورمان به رژیم صهیونیستی تردید دارد. نتانیاهو به رسم دشمنی با ملت ایران چند سال قبل هم تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور و به شهادت رسانده است.

رژیم صهیونیستی چنانکه شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته حدود ۲۰ سال بود که به دنبال ترور شهید فخری زاده بود با این حال انتخاب زمان ترور این دانشمند برجسته ایرانی از جهات مختلفی حائز اهمیت است. موضوعی که از دید ناظران و تحلیلگران مسائل بین الملل هم پنهان نمانده است. واقعیت این است که مثلث نتانیاهو و لابی‌های صهیونیستی این روزها به شدت از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام نگران هستند و برای جلوگیری از این اتفاق دست به هر اقدام خرابکارانه‌ای می‌زنند. در این شرایط و در حالی که تنها چند هفته تا روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و شروع مذاکرات احتمالی آمریکا با جمهوری اسلامی باقی مانده است، دشمنان تهران، در واشنگتن و خاورمیانه دست به هر اقدامی می‌زنند تا مانع از آغاز این تلاش‌ها شده و در مسیر آن سنگ اندازی کنند.

قطعا چند هفته قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، حفظ فرصت‌های مذاکره با ایران برای دولت‌های اروپایی و دولت جدید آمریکا بسیار مهم است تا اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکره حل و فصل شود و این همان نکته‌ای است که رژیم صهیونیستی از آن هراس دارد.

پس از شکست ترامپ در انتخابات مساله اقدامات خرابکارانه علیه ایران مطرح شد. برخی از تحلیلگران معتقد بودند که تا قبل از انتقال قدرت در آمریکا، اقدامی علیه ایران صورت خواهد گرفت اقدامی که با ترور دکتر فخری‌زاده محقق شد. اسرائیل تلاش می‌کند با تحریک ایران به واکنش تند، تهران و واشنگتن را در آخرین روزهای حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به یک رویارویی نظامی بکشاند. دولت دونالد ترامپ نیز که پیش از این دشمنی همه جانبه خود را با ایران نشان داده است، طبیعی است که از ترورهایی اینچنینی حمایت کند. حتی اگر خود ترامپ به دلیل شکست و سرخوردگی ناشی از آن حال و روز چنین اقداماتی را نداشته باشد، در اطراف وی چهره‌های ضد ایرانی حضور دارند که بدون توجه به منافع آمریکا صرفا اهداف و خواسته‌های صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها را پیگیری و اجرا می‌کنند و از فرصت یکی دو ماهه اخیر هم نهایت استفاده را می‌کنند. از این روست که شاهد هستیم دولت ترامپ ‌به همکاری با تروریسم دولتی روی آورده است.

با این حال بعید است تندروهای صهیونیستی در مدت باقیمانده بتوانند دستاورد قابل اعتنایی از این بابت به دست بیاورند. در عین حال این نکته در روزهای اخیر مورد تاکید مقامات ایران بوده که پاسخ این اقدام را در موقع مناسب و به طور قاطع خواهند داد. طبیعی است که مدیریت زمان واکنش تهران به رژیم صهیونیستی در دست تهران است و هر زمان و در هر مکانی که صلاح بداند واکنش درخور به این اقدام تروریستی و بزدلانه خواهد داد.

 رژیم صهیونیستی در روزهای آخر حضور ترامپ  در کاخ سفید قصد دارد از فرصت حضور وی نهایت استفاده را کرده و با اقدامات تنش زا باعث پیچیدگی بیشتر شرایط منطقه شوند و حتی ممکن است دست به اقدامات ایذایی بیشتری علیه تهران بزند. گذشته از نوع واکنش تهران نباید فراموش کرد که مواجهه با تروریسم دولتی نیازمند اقدام عاجل نهادهایی چون شورای امنیت سازمان ملل است که متولی تامین صلح و امنیت بین‌المللی در جهان هستند. چرا که بی‌اعتنایی به چنین رفتارهای مخرب ممکن است عاملان تروریسم دولتی را جری‌تر کرده و آسیب‌های بیشتری برای صلح و امنیت بین المللی داشته باشند.

 نکته قابل تامل دیگر اینکه دولت آینده آمریکا که دیپلماسی و مشی  اعلامی آن مورد حمله نتانیاهو قرار گرفته باید موضع روشن و قاطعی در قبال این رفتارهای مخرب داشته و اگر واقعا مقید به دیپلماسی و گفت و گو و بازگشت به برجام است علاوه بر محکوم کردن چنین اقدامات تروریستی گام‌های عملی و موثر هم برای مقابله با تروریسم دولتی و هم دفاع از خط مشی اعلامی خود در قبال برجام داشته باشد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید