چین از منشا کرونا بودن شانه خالی کرد

کدخبر: ۳۷۶۳۹۱
چین اخیرا دو کشور هند و پاکستان را به دلیل همه گیر شدن بیماری کووید-۱۹ سرزنش کرده است و با این کار، خود را از این اتهام که گزارش‌ها نشان داده بودند شهر ووهان چین مرکز شیوع بیماری کووید-۱۹ بوده، تبرئه کرده است.
چین از منشا کرونا بودن شانه خالی کرد

به گزارش  اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ، محققان چینی اخیرا در یک مطالعه ادعا کرده‌اند که ویروس کووید-۱۹ در تابستان ۲۰۱۹ در شمال مرکزی هند و پاکستان شیوع پیدا کرده است و مرکز شیوع آن شهر ووهان نبوده است و این در حالی است که اولین مورد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ دسامبر سال گذشته در شهر ووهان گزارش شد.

با هربار تکثیر ویروس، تغییرات اندکی در ساختار ویروس رخ می‌دهد و جهش می یابد. محققان استدلال کردند که ویروس اصلی را می‌توان با سویه‌ای که کمترین جهش را دارد پیگیری کرد. در این مطالعه محققان روش جستجوی حداقل میزان جهش یافتگی با استفاده از توالی‌های کل ژنوم کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را مورد بررسی قرار داده و از آن استفاده کردند. گفته می‌شود که حداقل سویه جهش یافته ویروس، همان ویروس اصلی است.

دانشمندان با انجام این بررسی ادعا کردند که بر اساس باور آنها ۸ کشور  بنگلادش، ایالات متحده آمریکا، یونان، استرالیا، هند، ایتالیا، جمهوری چک، روسیه یا صربستان منشأ شیوع بیماری کووید-۱۹ هستند. چینی‌ها با بیان این یافته‌ها این احتمال را که ووهان شهری بوده که بیماری کووید-۱۹ از آنجا پدیده آمده را از بین بردند.

بنابر یافته‌های این مقاله: اطلاعات جغرافیایی حداقل جهش یافته و تنوع سویه ویروس نشان می‌دهد که شبه قاره هند ممکن است مکانی باشد که در آن اولین انتقال کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ از انسان به انسان رخ داده است و رخ دادن این انتقال ۳ تا ۴ ماه قبل از شیوع این بیماری در ووهان چین بوده است.

در این مطالعه همچنین آمده است که جهش ویروس در هند و بنگلادش کم است و از آنجا که آنها کشورهای همسایه هستند این احتمال وجود دارد که اولین مورد مبتلا به بیماری در آنجا وجود داشته است.

علاوه بر این، در این مقاله گفته شده که شیوع ویروس در ژوئیه یا اوت ۲۰۱۹ پس از آن که شمال مرکزی هند و پاکستان دومین موج گرمای طولانی ثبت شده را تجربه کردند (که این موضوع منجر به بحران آب شد) رخ داد.

بنابر گفته‌های مقاله: کمبود آب باعث شد حیوانات وحشی مانند میمون‌ها درگیر جنگ مرگبار بر سر آب بین یکدیگر شوند و مطمئناً این موضوع احتمال تعاملات انسان و حیوانات وحشی را افزایش می‌داد. ما حدس زدیم که انتقال کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ [از حیوان به انسان] ممکن است با این موج گرما غیرمعمول مرتبط باشد.

محققان مطالعه مذکور حدس می‌زنند که زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف کشور هند و جمعیت جوان این کشور از علائم شدید ناشی از ابتلا به این ویروس رنج نمی‌برده اند و این موضوع  منجر به انتشار پنهان ویروس برای ماه‌ها شده و ویروس قبل از ورود به چین از طریق سایر کشورهای اروپایی پخش شده است. بحث همه گیری کووید-۱۹ اجتناب ناپذیر است و همه گیری و شیوع آن تنها در ووهان نبوده بلکه ووهان نیز همانند سایر مناطق جهان ویروس در آن شیوع پیدا کرده است.

هند و چین از زمان درگیری خشونت بار مرزی در ژوئن که منجر به کشته شدن ۲۰ سرباز هندی و تعداد تایید نشده‌ای سرباز چینی شد، با یکدیگر اختلاف داشتند. از آن زمان، نیروهای امنیتی چشم در چشم در خط کنترل واقعی(LAC) مستقر شدند. خط کنترل واقعی یک خط جداسازی است که قلمرو تحت کنترل هند را از قلمرو تحت کنترل چین در ایالت شاهزاده‌نشین پیشین جامو و کشمیر جدا می‌کند.

این مقاله نوشته شده توسط "لیبینگ شن"(Libing Shen) از موسسه علوم اعصاب آکادمی علوم چین (CAS) ، "فونان هی"(Funan He) از دانشگاه فودان و "ژائو ژانگ"(Zhao Zhang) از دانشگاه تگزاس در هوستون مورد توجه متخصصان قرار نگرفته است.

"دیوید رابرتسون"(David Robertson) و یک متخصص دانشگاه گلاسگو در گفتگو با دیلی میل اظهار کردند که این مقاله "بسیار ناقص" است و یافته‌های آن به درک آنها از ویروس کرونا چیزی نمی‌افزاید.

آنها گفتند: رویکرد نویسنده در شناسایی توالی ویروس"حداقل جهش یافته" به طرز ناعادلانه‌ای متعصبانه است. نویسندگان همچنین داده‌های گسترده اپیدمیولوژیکی موجود را که نشان می‌دهد این ویروس به طور واضح در چین شیوع پیدا کرده و گسترش ویروس از آنجا بوده را نادیده گرفته‌اند. این مقاله چیزی به درک ما از کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ نمی‌افزاید.

این اولین بار نیست که چین سعی می کند کشورهای دیگر را مقصر شیوع ویروس کروناویروس معرفی کند. ررویترزگزارش داد، پیش از این چین داده‌های تعیین توالی ژن نمونه‌های گرفته شده در پکن را منتشر کرده بود که به گفته مقامات نشان می‌داد یک سویه اروپایی ویروس شناسایی شده است.

چین به دلیل نحوه مدیریت مدیریت این بیماری به ویژه در مراحل اولیه که منجر به بروز پاندمی شده است، با انتقادات بین المللی مواجه شده است.  هنگامی که "اسکات موریسون" نخست وزیر استرالیا ، یک نظرسنجی مستقل در مورد منبع ویروس کرونا را پیشنهاد کرد بسیاری از کشورها از جمله هند از این پیشنهاد که توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) پذیرفته شده بود ، حمایت کردند.

"ژائو لیجیان"(Zhao Lijian)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جلسه توجیهی به رسانه‌ها گفت: حتی اگر چین اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده است اما لزوماً این بدان معنی نیست که مرکز شیوع بیماری چین بوده است. ما معتقدیم که فرایند پیدا کردن منشا ویروس یک مسئله علمی پیچیده است که نیاز به تلاش‌های مشترک جامعه علمی در سراسر جهان دارد.

یک تیم مستقل از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در آینده به چین خواهند رفت تا منشا ویروس و مسیر انتقال آن به جمعیت انسانی را کشف کنند. گزارش شده است که این تیم به زودی به پکن خواهد رسید، با این حال هنوز هیچ جدول زمانی رسمی اعلام نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید