ان‌بی‌سی‌نیوز: ترور دانشمندان، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

کدخبر: ۳۷۶۸۷۷
ترور دانشمندان ایران موجب توقف برنامه هسته ای این کشور نخواهد شد و تاکنون نیز به رغم سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، به پیشرفت باثبات ادامه داده است.
ان‌بی‌سی‌نیوز: ترور دانشمندان، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه خبری آمریکا به نقل از کارشناسان نوشت: هر چند ترور محسن فخری زاده دانشمند بلندپایه هسته ای، برای مقام های ایران تکان دهنده بود، اما برنامه هسته ای آن را از مسیر خود بیرون نخواهد بود.

بنابر گزارش ان بی سی نیوز، به گفته کلسی دیونپورت مدیر بخش سیاست های غیرحزبی اندیشکده انجمن کنترل تسلیحات آمریکا،  فخری زاده دانشمند هسته ای و مقام ارشد دفاعی ایران در روز جمعه گذشته، ترور شد و ایران  فعالیت های هسته ای خود را  ادامه خواهد یافت.

به گفته او؛ فعالیت هسته ای ایران با پیشینه چند ۱۰ ساله، به رغم دانش سازمانی و ارتباطات نیرومند فخری زاده با حکومت ایران، به یک دانشمند وابسته نیست. بعید است در صورتی که تهران راه پیگیری ساخت تسلیحات هسته را برگزیند، از بین رفتن یک فرد منجر به نابودی توانایی آن شود و  این رخداد موجب تغییر عمده ای نخواهد شد.

 ان بی سی نیوز به نقل از کارشناسان افزود: فخری زاده نخستین دانشمند بلندپایه کشته شده در ایران نیست و چند دانشمند هسته ای دیگر نیز در دوره دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا کشته شده و تاسیسات هسته ای آن در دوره ۱۰ سال گذشته هدف خرابکاری قرار گرفته، اما فعالیت های هسته ای اش بدون کم و کاست ادامه یافته و توانایی های آن دست نخورده باقی مانده است.  

این شبکه آمریکایی افزود: مقام های پیشین ایالات متحده و دیپلمات های اروپایی نگران هستند که واکنش ایران برای تلافی این ترور، طرح های بایدن را برای ازسرگیری دیپلماسی با تهران تضعیف کند و ظاهرا این قتل تلاشی برای ناتوان ساختن رئیس جمهوری بعدی آمریکا بوده که متعهد به بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید