شرط ایران برای مذاکره با آمریکا از زبان یک اصولگرا

کدخبر: ۳۷۷۱۴۱
چهره سیاسی اصولگرا گفت: درباره مذاکره، بحث اصولگرا و اصلاح طلب نیست بلکه کشور دارای مبانی و خط مشی ای است که چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باید آن را دنبال کنند. از سوی رهبری، مبانی بسیار روشنی در این باره بیان شده که لازم است آن مبانی، دنبال شود.
شرط ایران برای مذاکره با آمریکا از زبان یک اصولگرا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری برنا، عباس سلیمی نمین، چهره سیاسی اصولگرا، درباره برنامه های انتخاباتی و کاندیداهای جریان اصولگرا، گفت: این که اصولگرایان گزینه ای دارند که در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد و از منافع ملت دفاع کند، یقینا دارند. قطعا شخصیت های متعددی را در جریان اصولگرایی می توان نام برد که اینها هم سابقه گفت و گو در عرصه سیاست بین الملل داشته و هم اینکه، دارای این توانمندی هستند. 

او افزود: دست کم حتی می توان گفت که بهتر از مذاکره قبلی، قادر به مذاکره هستند. به هر حال انتقاداتی به فرایند مذاکره در این دوره وارد است، هر چند ظریف نیز در عین حال، ضعف ها و قوت هایی داشت وقتی به قوت های ظریف، توجه می کنیم، عمدتا توانایی او در بیان نقطه نظراتش به انگلیسی قابل توجه است.

او با بیان اینکه نباید به کسانی که در برجام بدعهدی کردند اعتماد کرد، ادامه داد: نباید به قول شفاهی طرف مقابل اعتماد کرد به هر حال برجام اولین تجربه بود اما از گذشته تجربیاتی نیز داشتیم. هم اصولگرایان و اصلاح طلبان، تجربه مذاکره را داشتند. به عنوان مثال بهزاد نبوی در مذاکره در الجزایر تجربه داشت که البته تجربه چندان موفقی نبود. 

سلیمی نمین عنوان کرد: ما در برخی زمینه های دیگر تجربه مذاکره را در بالاترین سطح داشتیم منتهی توان مذاکره در آشنایی به زبان خارجی نیست چراکه علی رغم این توانایی، باید زبان دان هایی را فراتر از تکلم به زبان انگلیسی، داشته باشیم. 

این چهره سیاسی اصولگرا بیان کرد: در اینجا، بحث اصولگرا و اصلاح طلب نیست بلکه کشور دارای مبانی و  خط مشی ای است که چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، باید آن را دنبال کنند. از سوی رهبری، مبانی بسیار روشنی در این باره بیان شده که لازم است آن مبانی، دنبال شود. بنابراین ما ابتدا بحث مذاکره نداریم و آمریکایی ها باید به برجام بازگردند و وضعیت بعد از امضای برجام را پیدا کنند یعنی همه تعهدات خود را به برجام بپذیرند و به آن، پایبند باشند.

این چهره سیاسی اصولگرا تصریح کرد: آمریکایی ها باید آن تعهداتی را که پذیرفته بودند و در زمان شخص اوباما نیز عملی نشده بود را عملی کنند البته از آنجایی که نقض عهد کردند و خسارت های بسیاری را به کشورمان وارد کردند، یقینا شرایطی را در این زمینه خواهیم داشت که به آن شرایط هم باید عمل کنند. بنابراین ابتدا آمریکایی ها باید به برجام بازگردند و قبل از آن هیچ مذاکره ای صورت نخواهد گرفت تا اینکه به برجام بازگردند و به شروط ایران تن دهند، آن گاه، در قالب ۱+۵ مذاکراتی را آن هم حول موضوع هسته ای خواهیم داشت. به بیانی دیگر این مذاکرات به صورت مستقیم با آمریکایی ها نخواهد بود بلکه در قالب ۱+۵ خواهد بود.

سلیمی نمین اضافه کرد: این اصولی است که در قضیه مذاکره باید دنبال شود حال چه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان دنبال کنند. اگر از خود خوشحالی نشان ندهیم و این احساس  منتقل نشود که مذاکره تنها راه ما است، طبیعتا آن زمان می توانیم به نتایج پربارتری دست پیدا کنیم. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید