دیدار وزیر خارجه عراق با همتایان سعودی و اردنی

کدخبر: ۳۷۷۲۲۲
وزیر خارجه عراق امروز با همتایان سعودی و اردنی خود در شهر منامه پایتخت بحرین دیدار کرد.
دیدار وزیر خارجه عراق با همتایان سعودی و اردنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز در بیانیه کوتاهی بدون اشاره به جزئیات بیشتری اعلام کرد: «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان دیدار و درباره همکاری های مشترک در همه زمینه ها بحث و تبادل نظر کرد.

این بیانیه افزود: دو طرف در این دیدار از میسر روابط دوجانبه بین بغداد و ریاض ستایش کردند.

دولت های عراق و عربستان اخیرا رایزنی و سفرهای فشرده ای را برای تقویت روابط در زمینه های مختلف در سایه نگرانی برخی محافل داخلی عراق، انجام داده اند.

این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در هفته های اخیر درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق و باز شدن پای این کشور در عراق با توجه به سابقه بد عربستان در برخورد با کشورشان هشدار داده و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق دانسته اند.

عراق در سال های پس از حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی، همواره قربانی عملیات تروریست های سعودی بوده که با ورود به عراق به کشتار مردم این کشور اقدام می کردند.

برخی کارشناسان امنیتی عراقی می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی در طول این سال ها، راسا تروریست‌ها را اعزام کرده و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بسته است. سعودیها تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و به آنان غرامت نپرداخته اند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز در بیانیه کوتاه خود همچنین تصریح کرد: وزیر خارجه عراق در جریان دیدار با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز درباره روابط دوجانبه و راههای تبادل حمایت مشترک بحث و تبادل نظر کرده است.

عراق در چارچوب کمیته سه جانبه هماهنگی با اردن و مصر در حال همکاری و تقویت روابط است.

این دیدارها در حاشیه اجلاس گفت وگوی منامه انجام شد که فواد حسین در آن شرکت داشت. وزیر خارجه عراق پیش از این با همتای بحرینی خود درباره افزایش همکاری دوجانبه بحث و تبادل نظر کرده بود.

تمایل عراق برای گشایش سفارتخانه و پرواز مستقیم بین بغداد و کابل نیز از محورهای دیدار فواد حسین با مشاور امنیت ملی افغانستان در حاشیه این اجلاس بود.

 
  •  
  •  
  •  
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید