حمایت پارلمان سوئد از "گزینه ناتو"

کدخبر: ۳۷۸۳۰۳
اکثریت پارلمانی سوئد برای نخستین بار بعد از تغییر جایگاه حزب راست افراطی دموکرات‌های سوئد در اتحاد نظامی، به طرفداری از آمادگی برای پیوستن به ناتو به عنوان یک گزینه احتمالی سیاست امنیتی برخاسته است.
حمایت پارلمان سوئد از "گزینه ناتو"

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رویترز اعلام کرد، با این وجود، دولت که تصمیم‌گیرنده سیاست‌های خارجی و امنیتی است، همچنان مخالف با اتخاذ "گزینه ناتو" است.

معرفی گزینه ناتو به معنی اقدام سوئد برای عضویت در اتحاد غربی به رهبری آمریکا نیست، بلکه بیشتر به این معنی است که سوئد در صورت ضروری دانستن این گزینه برای امنیت، آن را مدنظر قرار می‌دهد.

دموکرات‌های سوئد، که بیشتر به خاطر مواضع ضدمهاجرتی خود شناخته می‌شوند، گفتند آن‌ها همچنان با عضویت در ناتو مخالفت هستند، اما اکنون طرفدار عمل به چنین گزینه‌ای هستند تا سیاست دفاعی سوئد را با موضع همسایگی با فنلاند "گزینه ناتو" همسو کنند.

"جیمی آکسون"، رهبر حزب دموکرات سوئد در تحلیلی که در روزنامه "آفتونبلادت" منتشر شده، نوشت: ما مدت‌ زیادی است از ورود به اتحاد دفاعی با فنلاند طرفداری می‌کنیم و اکنون در حال برداشتن گام قاطعی در این مسیر هستیم.

وی ادامه داد: با اعلام به اصطلاح گزینه ناتو توسط سوئد، ما امنیت را در منطقه نزدیک خود تقویت می‌کنیم.

کشورهای دیگر اروپای شمالی از جمله نروژ، دانمارک و ایسلند از اعضای ناتو هستند.

"راجر ریچف"، نماینده دموکرات‌های سوئد گفت کمیته امور دفاعی و خارجی پارلمان روز چهارشنبه تصمیم گرفته هفته آینده از دولت در قوه مقننه بخواهد یک گزینه ناتو به سیاست امنیتی اضافه کند.

۴ حزب در پارلمان صریحاً از پیوستن سوئد به ناتو حمایت می‌کنند، اگرچه ائتلاف حاکم اقلیت متشکل از سوشال دموکرات‌ها و سبزها با این گزینه موافق نیستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید