سناریوهای احتمالی انحلال کنست و کابینه رژیم صهیونیستی

کدخبر: ۳۷۸۴۲۱
کنست و کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل تمامیت خواهی‌های نتانیاهو و اختلافی که با بنی گانتس دارد و همچنین بحران کرونا، در شرایط بحرانی ویژه‌ای قرار گرفته است.
سناریوهای احتمالی انحلال کنست و کابینه رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اردیبهشت 1399 بود که رژیم صهیونیستی پس از 3 انتخابات مکرر پیش از موعد طی دو سال، رنگ یک کابینه جدید را به خود دید. کابینه ای که جمعی از مخالفان را در خود جای داده بود، از همان آغاز کار، انتظار فروپاشی را می کشید و حالا پس از گذشت قریب 7 ماه، در آستانه انحلال قرار گرفته است. سؤال این است که در مقطع کنونی چه سناریوهایی پیش روی این کابینه قرار دارد و تا چه زمانی کابینه کنونی نتانیاهو دوام خواهد آورد؟

 

اختلاف اصلی در کابینه

مهمترین چالشی که کابینه کنونی رژیم صهیونیستی را در آستانه انحلال قرار می دهد، تصویب بودجه سالانه رژیم صهیونیستی است. براساس قانون پایه رژیم صهیونیستی هر کابینه 100 روز پس از تشکیل، فرصت دارد تا بودجه سالانه رژیم صهیونیستی را تصویب کند. اگر طی این مدت بودجه سالانه تصویب نشود، به طور خودکار کنست و کابینه منحل شده، انتخابات پیش از موعد برگزار خواهد شد.

فرصت 100 روزه کابینه فعلی رژیم صهیونیستی در ماه اوت (مرداد 1399) به پایان رسیده است. اما در آن مقطع با اختلافات شدیدی که بین نتانیاهو و بنی گانتس وجود داشت امکان تصویب بودجه سالانه تقریباً صفر بود. نتانیاهو به دنبال تصویب بودجه سال 2020 بود که تقریباً نیمی از آن باقی مانده بود اما بنی گانتس خواستار بودجه دو سال تا پایان سال 2021 بود که در سپتامبر آن  نخست وزیری دوره ای را به دست می آورد.

به دلیل وضعیت فوق العاده ناشی از بحران کرونا، صهیونیستها ترجیح دادند به جای برگزاری یک انتخابات جدید به کابینه فعلی فرصت بیشتری دهند. لذا کمیته دارایی کنست رژیم صهیونیستی طی مصوبهای به کابینه فعلی فرصت 120 روزه جدیدی اعطا کرد تا طی این مدت بودجه را تصویب کند. این فرصت در حالی 23 دسامبر 2020 (3دی 1399) به پایان می رسد که هنوز اختلافات داخل کابینه ادامه داشته، کابینه و کنست را در آستانه انحلال قرار داده است.

با توجه به اینکه سال 2020 به روزهای پایانی نزدیک می شود عملاً نباید اختلاف گذشته در خصوص بودجه وجود داشته باشد چرا که با پایان سال 2020، کابینه رژیمصهیونیستی عملاً باید بودجه سال 2021 را تصویب کند اما خودرأییهای نتانیاهو و یکه تازی وی در کابینه، گانتس را مجاب کرده، از نخست وزیری دوره ای صرف نظر کرده، به جمع مخالفان بپیوندد.

«بنی گانتس» در جمع اپوزیسیون

هفته گذشته بنی گانتس با بیان دلایل ائتلاف با نتانیاهو برای تشکیل کابینه فعلی اعلام کرد برای رفع بحران کرونا و با در نظر گرفتن منافع جمعی حاضر به تشکیل این ائتلاف شده است اما نتانیاهو حاضر نیست منافع شخصی خود را کنار بگذارد و کابینه را قربانی این منافع می کند. لذا به جمع مخالفان کابینه خواهد پیوست و در کنار «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون ، به انحلال کابینه رأی خواهد داد. گانتس این وعده را عملی کرد و در شور اول کمیته دارایی کنست به انحلال کابینه و کنست رأی داد. اما هنوز میان حامیان انحلال کنست نیز در خصوص انحلال کنست اختلاف نظر وجود دارد.

اختلافات حامیان انحلال کنست

حامیان انحلال کنست، متشکل از اپوزیسیون دولت به رهبری «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» به اضافه بنی گانتس، رهبر حزب آبی سفید هستند. «موشه یعلون» در کنار «یائیر لاپید» حضور دارد و «گابی اشکنازی» و «عمیر پرز» ، رئیس حزب کار در کنار «بنی گانتس» قرار دارند. این مجموعه کمتر از 60 کرسی را در اختیار دارند اما از آنجا که اکثریت اعضای کمیته دارایی را تشکیل می دهند در این کمیته می توانند لایحه انحلال کنست را به تصویب نهایی برسانند. ولی اختلافات موجود بین خود این مجموعه مانع تصویب سریع لایحه انحلال کنست شده است.

این مجموعه در خصوص زمان انحلال کنست اینکه در دسامبر باشد یا ژانویه اختلاف نظر دارند. از سوی دیگر زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد نیز محل اختلاف آنها است. ماه های مارس، آوریل و می زمانهایی است که موجب اختلاف بین این گروه شده است.

در کنار این اختلافات، بین حامیان انحلال کنست و حامیان نتانیاهو نیز در خصوص اینکه کدام کمیته کنست در مورد انحلال و زمان برگزاری انتخابات تصمیم بگیرد اختلاف وجود دارد. حامیان نتانیاهو به دلیل آنکه کمیته حقوقی را در اختیار دارند به دنبال آن هستند که آن کمیته در خصوص انحلال کنست تصمیم بگیرد اما مخالفان دولت به دلیل داشتن کمیته های قانون اساسی و دارایی، به دنبال آن هستند که این تصمیم در این دو کمیته اتخاذ شود.

سناریوهای احتمالی

با توجه به شرایطی که در بالا به آن اشاره شد کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه انحلال قرار گرفته است اما با توجه به شرایط فوق العاده ای که شیوع کرونا به وجود آورده ، می تواند تغییری در شرایط را انتظار داشت. با توجه به این نکات، دو سناریو را می توان برای سال 2021 انتظار کشید.

انحلال کنست و برگزاری انتخابات در بهار

براساس روندی که کنست تا کنون گذرانده، در صورتی که بودجه سالانه تا 3 دی 1399 تصویب نشود کنست قانوناً منحل خواهد شد. با اختلافی که هم اکنون در کابینه وجود دارد بودجه ای که طی دو فرصت 100 روزه تصویب نشد، طی مدت باقیمانده کمتر از دو هفته نیز به تصویب نخواهد رسید و عملاً باید منتظر سرآمدن زمان یاد شده و انحلال خودکار کنست باشیم. در این صورت در بهار آینده انتخابات جدید برگزار خواهد شد. اینکه ماه مارس، آوریل یا می انتخابات برگزار شود به نظر می رسد به دلیل وجود بحران نزدیک ترین زمان یعنی ماه مارس (اسفند1399) را برای برگزاری انتخابات در نظر بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید