رفتار قاطع صداوسیما؛ قیچی کردن حواشی از سریال های محبوب تلویزیون

کدخبر: ۳۷۸۶۱۸
صداوسیما پس از مدت‌ها رفتار کجدار و مریز در مقابل حواشی بازیگرانش، این بار قیچی به دست گرفت و برای جلوگیری از ادامه حواشی سریال‌های محبوب «بچه‌مهندس» و «پایتخت» بازیگرانی را از این مجموعه‌ها کنار گذاشت.
رفتار قاطع صداوسیما؛ قیچی کردن حواشی از سریال های محبوب تلویزیون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه جوان، روزبه حصاری، بازیگر نقش اول سریال «بچه مهندس» به خاطر درخواست دستمزدی بسیار بالاتر از توافق اولیه، از فصل چهارم این سریال کنار گذاشته شد و سارا و نیکا فرقانی بازیگران مجموعه «پایتخت» که گویا قرار است فصل هفتم آن ساخته شود، از ادامه کار این سریال کنار گذاشته شدند.

 تلویزیون مدت‌ها بود بر سر حواشی‌ای که هنرمندان همکار با سیما ایجاد می‌کردند دچار حواشی می‌شد؛ حاشیه‌هایی که حتی باعث می‌شد پخش یا بازپخش سریال با وقفه روبه‌رو شود یا حتی دیگر اجازه پخش مجموعه‌ای پرطرفدار داده نشود.

این بار به نظر می‌رسد به دلیل تغییرات مدیریتی در معاونت سیما، به جای سازشکاری‌های گذشته، با قیچی حذف از حجم حاشیه‌ها کاسته شود.

«جواد جوادی» عوض شد!

روزبه حصاری، بازیگر نقش اول مجموعه «بچه مهندس» که در فصل سوم این سریال بازی خوبی از خود نشان داده بود، به خاطر مسائل مالی از پروژه کنار گذاشته شد.

«بچه مهندس» داستان بچه یتیمی به نام «جواد جوادی» است که از کودکی به دنبال کشف مسائل علمی است و همزمان درگیر مسئله‌ای عاطفی نیز می‌شود. «جوادی» در فصل دوم دوران نوجوانی را پشت سر گذاشت و در فصل سوم که دوران جوانی وی بود، به عنوان یک دانشجوی نخبه کار خود را ادامه داد. فصل سوم این سریال جزو پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی بود. این سریال به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، به پشتوانه استقبال خوبی که از آن شده است، این روزها مراحل تولید فصل چهارم خود را پشت سر می‌گذارد. تنها خبری که برای «بچه مهندس ۴» در این روزها حاشیه درست کرد، حذف بازیگر نقش جواد جوادی بود. «در چند ماه اخیر و حتی سال‌های پیش‌تر، پیش آمده بود که به دلیل فوت یک بازیگر یا تداخل کاری و حتی عدم توافق مالی ترکیب بازیگران یک سریال دستخوش تغییر شود، اما در نمونه اخیر روزبه حصاری بازیگر نقش اول سریال «بچه مهندس» در حالی که فصل چهارم پروژه چند وقت پیش کلید خورده بود، کنار گذاشته شد و بلافاصله دلیل این جدایی «درخواست نامتعارف» اعلام شد! متن اطلاع‌رسانی این اتفاق هم کمی عجیب بود و طی آن از طرف سعید سعدی تهیه‌کننده سریال اعلام شد: «متأسفانه به دلیل درخواست‌های نامتعارف و غیرحرفه‌ای این بازیگر، وی از بازی در سری جدید سریال کنار گذاشته شد و به زودی بازیگر جدید از میان گزینه‌ها انتخاب و اعلام خواهد شد.» در واقع این شکل از خبری کردن برکناری بازیگر نقش اول یک سریال هم جدید بود، هم باعث شد گمانه‌زنی‌های مختلفی از این درخواست‌های نامتعارف مطرح شود.

اگر واقعاً درخواست‌های غیرحرفه‌ای مطرح شده باید شفاف‌سازی شود که بازیگر چه رفتار غیرحرفه‌ای داشته است. آن طور که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، توافق اولیه با حصاری برای بازی در فصل ۴ مبلغ ۷۰ میلیون تومان بوده است و این بازیگر بعد از چند روز همکاری درخواست مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در ماه را ارائه داده بود که با مخالفت روبه‌رو شد. با حذف حصاری، از سریال «بچه‌مهندس» محمدرضا رهبری جایگزین این بازیگر شده و کار تولید سریال ادامه دارد.

حذف ناگهانی سارا و نیکا

مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۷» بدون حضور دو کاراکتر سارا و نیکا تولید می‌شود. «پایتخت ۶» که پرحاشیه‌ترین فصل از سریال «پایتخت» به شمار می‌رود؛ از نقدهایی که به داستان این سریال گرفته شده تا حاشیه‌هایی که بخشی از آن حضور سارا و نیکا فرقانی رقم زدند. این دو بازیگر نوجوان که از فصل اول مجموعه پایتخت به عنوان دختران خانواده «معمولی» حضور داشتند، به رغم اعتراض‌ها به بی‌استعدادی و ناتوانی آن‌ها در بازیگری، به بخش جدانشدنی از سریال تبدیل شده بودند. پخش سریال «پایتخت ۶» همراه شد با انتشار ویدئوها و عکس‌هایی از حضور این دو خواهر دوقلو در فضای مجازی که حکایت از حضور آن‌ها در محل‌های نامتعارفی مثل «پارتی شبانه» و برخی مراکز مبتذل دیگر داشت.

اگرچه خواهران فرقانی با انتشار ویدئویی تعجب خود را از حذف شدن از «پایتخت» اعلام کردند و بعضی از بازیگران این سریال نیز در صفحات شخصی‌شان خواستار بازگشت آن‌ها به مجموعه شدند، اما به نظر نمی‌رسد به خاطر حجم حاشیه‌هایی که آن دو ایجاد کرده بودند، بازگشت آن‌ها به «پایتخت» چندان عملی باشد.

اکنون تنها دو خبر غیررسمی درباره تولید «پایتخت ۷» منتشر شده؛ اولین خبر حذف سارا و نیکاست و دومی بازگشت علیرضا خمسه که بازیگر نقش «بابا پنجعلی» بود. صداوسیما هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره تولید پایتخت ۷ و تغییرات احتمالی آن نداشته است، حتی مشخص نیست که در فصل بعدی این مجموعه بازیگر دیگری از سریال حذف خواهد شد یا چه هنرمندانی قرار است به آن افزوده شوند!

صداوسیما همیشه قاطع خواهد بود؟!

سابقه صداوسیما نشان می‌دهد برخلاف سیاست قاطعانه همراه با حذف و تغییر که این روزها در مورد بازیگر «بچه مهندس» و بازیگران «پایتخت» اجرا شده، در مقابل سلبریتی‌هایی که با آن همکاری دارد، از نظر مالی و هم از نظر نادیده گرفتن حواشی بسیار گشاده‌دست است و گاهی کاملاً می‌تواند با چشمان بسته عمل کند؛ مسئله‌ای که به خودی خود بر دامنه و حجم حاشیه‌ها می‌افزاید. اینکه بالاخره تلویزیون تصمیم گرفته در برابر حاشیه‌سازی‌های هنرمندان بایستد، نکته مثبتی است ولی باید انتظار داشت که این گونه قاطعیت‌ها در خصوص افراد مشهورتر و بانفوذتر هم انجام شود، وگرنه حذف دختران نوجوان و زدن دست رد به سینه بازیگری که دستمزد بالاتری خواسته به تنهایی نمی‌تواند خاطره سال‌ها حاشیه‌سازی و بی‌انضباطی بازیگران را از ذهن مردم حذف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید