زخمی که ترامپ بر پیکر دموکراسی آمریکا وارد کرد

کدخبر: ۳۷۸۸۳۲
"ادعاهای غلط دونالد ترامپ درخصوص برنده شدنش در رقابت انتخابات ریاست جمهوری از سوی دادگاه‌ها رد شده‌اند اما زخمها را در یک کشور شدیدا دچار اختلاف، عمیقتر ساخته و ریسک بر جا گذاشتن زخم‌های مزمن بر دموکراسی آمریکا را ایجاد کرده است."
زخمی که ترامپ بر پیکر دموکراسی آمریکا وارد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیوید فاربر، استاد تاریخ دانشگاه کانزاس با بیان این مطلب افزوده است: این نوع از سم می‌تواند واقعا به داخل دموکراسی نفوذ کرده و از چگونگی رخداد سیاست‌های عادی در این کشور مشروعیت زدایی کند. ما در دوره‌ای هستیم که در آن مشروعیت نهادهای ما در حال به چالش کشیده شدن است به طرزی که قبلا شاید در زمان جنگ داخلی (۱۸۶۵-۱۸۶۱) تنها شاهد چنین چیزی بودیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در آستانه موعد برگزاری رقابت با جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ صحنه را برای به چالش کشیدن نتایج فراهم کرده و مدعی شد که اگر او مجددا در انتخابات پیروز نشود، در انتخابات "تقلب شده است".

ترامپ مکررا به برگزاری رای گیری پستی که به دلیل همه گیری کروناویروس با وسعت بیشتری از سوی دموکراتها استفاده شد حمله کرده و بدون سند و مدرک مدعی شد که این کار در معرض تقلب قرار خواهد گرفت.

ترامپ و حامیانش به ثبت بیش از ۵۰ مورد پرونده شکایت دادگاهی از بابت ادعای وقوع تقلب در ایالتهایی که او در آنها با اختلاف کم از بایدن شکست خورد شامل آریزونا، جورجیا و ویسکانسین و حتی ایالتهایی که او در آنها با اختلاف زیاد شکست خورد شامل میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا پرداختند.

کمپین ترامپ در هر پرونده به استثنای یک پرونده جزئی شکست خورده و دادگاه عالی که شامل سه قاضی منصوب شده توسط خود ترامپ است آنچه را که آخرین تلاش آنها در این زمینه بود روز جمعه رد کرد. آن پرونده به شکل موثر میلیونها رای دهنده را در چهار ایالتی که ترامپ در آنها شکست خورده از آرایشان محروم می‌کرد و مورد حمایت ۱۲۶ نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان بود و موجب ابراز نگرانی از سوی دموکراتها و برخی جمهوریخواهان در خصوص مایل بودن قانونگذاران همکار با آنها به انجام خواسته ترامپ شد.

سناتور دموکرات کریس مورفی از کنتیکات می‌گوید، ترامپ و همپیمانان جمهوریخواهش "دست به جدی‌ترین تلاش برای سرنگون کردن دموکراسی ما در تاریخ این کشور زده‌اند".

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت، جمهوریخواهان دست به اجرای "حمله‌ای بی ثمر و بی ملاحظه به دموکراسی ما زدند".

این تنها دادگاه‌ها نبودند که در برابر تلاشهای ترامپ برای لغو انتخابات مقاومت کردند. مقامهای انتخاباتی و قانونگذاران ایالتی که بسیاری از آنها جمهوریخواه بودند هم چنین کاری کرده و راه را برای آنکه کالج الکترال روز دوشنبه پیروزی بایدن را تایید کند، هموار کرده‌اند.

فاربر می‌گوید: آمریکایی‌ها می‌توانند به اینکه نهادهای قضایی و قانونگذاران ایالتی ما موضعشان را حفظ کرده و در برابر فشارهای سیاسی سر خم نکردند، افتخار کنند.

با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ادعاهای بی اساس ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات نزد پایگاه حامیان جمهوریخواهش طنین انداز شده است.

یک نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک نشان داد ۷۷ درصد از رای دهندگان جمهوریخواه گفتند معتقدند که در انتخابات تقلب گسترده وجود داشته است. تنها سه درصد از پاسخگویان دموکرات به چنین چیزی معتقد بودند.

وندی شیلر، استاد علوم سیاسی دانشگاه براون گفت، ادعاهای ترامپ توانستند در محیطی که در آن "مردم اخباری بسیار جدا افتاده دریافت می‌کنند" رشد کنند.

شیلر گفت: آنها اساسا آنلاین می‌شوند و با خودشان حرف می‌زنند. ویروس کووید واقعا باعث تحریف هر نوع روش سنجش واکنشهای مردم شده است. راه دیگری برای آنها به منظور شنیدن نظرات مخالف وجود ندارد.

مایکل نلسون، استاد علوم سیاسی در رودس کالج می‌گوید، بخشی از این مشکل این است که ترامپ تسلط آهنین را بر حزب جمهوریخواه حفظ می‌کند.

نلسون بیان کرد: هیچ کس برای صحبت کردن علیه او نخواهد ایستاد. آنها نگران خشمگین کردن رای دهندگانشان هستند.

شیلر پیش بینی کرد که بایدن احتمالا "با مقاومتی چشمگیر در شش ماهه نخست سال مواجه شود".

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید