13 نکته درباره واکسن کرونا/ واکسن کرونا را چه کسانی بزنند

کدخبر: ۳۷۹۱۰۹
اقتصاد نیوز: یک تارنمای آمریکایی 13 نکته درباره واکسن کرونا را فهرست کرده از میزان اثر گذاری تا میزان خطر. کسانی که نباید واکسن بزنند تا مبتلایانی که نیازمند واکسن هستند.
13 نکته درباره واکسن کرونا/ واکسن کرونا را چه کسانی بزنند

به گزارش اقتصاد نیوز،تارنمای یو سی هلث نوشت: همه گیری کرونا به تلاش های بین المللی برای تولید واکسن در کمترین زمان برای ایمن سازی مردم جهان منجر شد. بیش از ۵۰ واکسن در کمتر از یک سال به مرحله تست بالینی رسیده اند.

مراحل بالینی با مشارکت ده ها هزار داوطلب برای اطمینان از موثر بودن و بی خطر بودن این واکسن انجام شده است.

واکسن های تولیدی در آمریکا

دو واکسن ساخت شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا اکنون اولین واکسن های در دسترس هستند، انتظار می رود در اوایل سال ۲۰۲۱میلادی واکسن تولیدی شرکت آسترا زنکا در دسترس قرار بگیرد. بعد از این واکسن، واکسن شرکت داروسازی نوواکس در مریلند آمریکا که مرحله آزمایشات بالینی را طی می کند، در دسترس قرار خواهد گرفت.

اولین واکسن های کرونا تا آخر سال ۲۰۲۰ تاییدیه های محدودی را دریافت خواهند کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا با همکاری شرکت های سازنده واکسن در حال پیشبرد آزمایشات بالینی هستند. واکسن های شرکت های مدرنا، فایزر، آسترازنکا و جانسن اند جانسن در فاز سوم آزمایشات بالینی قرار دارد.

میزان اثرگذاری واکسن های کووید-۱۹

واکسن های هر دو شرکت مدرنا و فایزر که دو واکسن نخستین هستند که اطلاعات اولیه درباره آنها در آمریکا موجود است نشان داده که ۹۴ تا ۹۵ درصد موثر بوده اند. به مرور زمان و انجام تحقیقات بیشتر اطلاعات جدیدیتری در اختیار قرار خواهد گرفت.

321

دو مدل واکسن برای کرونا

همه واکسن ها به یک شیوه تولید نمی شوند. واکسن های فایزر و مدرنا، «ام ار ان ای» هستند و واکسن های جانسن و استرازنکا وکتور هستند.

واکسن های ام ار ان ای محتوی موادی از ویروس هستند که باعث بیماری کووید می شود. تزریق این ماده باعث می شود که سلول های بدن ما یک پروتئین بی ضرر تولید کنند که برای ویروس خاص است. بعد از این که سلول های ما نسخه هایی از این پروتئین را می سازند ماده تزریقی واکسن را نابود می کنند.

بدن ما تشخیص می دهد که چنین پروتئینی نباید وجود داشته باشد و ازین رو گلبول های سفید ویژه ای را تولید می کند و آنها می دانند اگر در آینده به ویروس مبتلا شدیم چگونه با آن مبارزه کنند.

واکسن های وکتور محتوی نسخه ضعیف شده ویروس زنده است که با ویروسی که تولید بیماری می کند متفاوت است اما همان مواد ژنتیکی ویروس را دارد. وقتی این ماده ژنتیکی در درون سلول های ما قرار می گیرد موجب واکنش بدن می شود و پروتئینی خاص ویروس عامل ابتلا به کووید در بدن ساخته شود و سلول های ما نسخه هایی از آن را می سازند و از این رو بدن آماده می شود سلول های ویژه ای را بسازد که در آینده می توانند با ویروس های واقعی مقابله کنند.

آیا ساخت واکسن کرونا با سرعت انجام شده است؟

دانشمندان در ساخت واکسن کرونا از تحقیقات چند ساله درباره ویروس های دیگر از جمله ویروس سارس و مرس استفاده کرده اند. اینها دیگر ویروس های خانواده کرونا هستند.

همچنین همکاری هایی برای تضمین دسترسی به منابع مالی فوری برای محققان وجود داشته است. محققان اغلب باید منتظر باشند تا تعدادی از افراد را در گزینه های مطالعاتی خود انتخاب کنند. با توجه به شیوع گسترده کووید-۱۹ در جوامع و سرعت گسترش آن ازمایشات در مراحل زودتر از چارچوب زمانی معمول انجام شد. هیچ یک از مراحل عادی تولید واکسن در تولید واکسن کرونا حذف نشده است. ایمنی و موثر بودن آن به همان روش هر واکسن دیگری آزمایش شده است.

چند دوز واکسن برای کرونا لازم است؟

واکسن های شرکت های مدرنا و فایزر به ۲ دوز نیاز دارد. در واکسن فایزر این دو دوره با ۲۱ روز اختلاف و واکسن مدرنا با ۲۸ روز اختلاف تزریق می شود.

همچنین برای نگهداری واکسن های کووید به دستگاه های فریز با دمای بسیار پایین نیاز هست. فرایند حمل و نقل واکسن ها باید تضمین کنند که دمای مناسب رعایت می شود.

سازمان محیط زیست و سلامت عمومی کلورادو انتظار دارد دستکم یک سال طول بکشد که  واکسن بین همه افراد در آمریکا توزیع شود.

واکسن برای کودکان و زنان باردار خوب است؟

در حال حاضر کودکان و زنان باردار بخشی از هیچ یک از مراحل توزیع واکسن نیستند زیرا هیچ واکسن کوویدی روی زنان باردار ازمایش نشده و و آزمایشات روی کودکان ۱۲ سال و بالاتر است.

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟

9784

نظام سلامت واکسن ها در آمریکا تضمین می کند که تا حد ممکن واکسن های تولیدی بی خطر باشند. بی خطر بودن و موثر بودن واکسن ها اهداف اصلی آن را تشکیل می دهند.

اطلاعات درباره آزمایشات واکسن به اداره غذا و داروی آمریکا اجازه می دهد درباره بی خطر بودن واکسن تصمیم گیری کند.

وقتی که این سازمان به این نتیجه می رسد که واکسن کووید-19 با استانداردهای بی خطر بودن و موثر بودن مطابقت دارد می تواند این واکسن ها را با تایید مجوز استفاده اضطراری در دسترس عموم قرار دهد.

کارشناسان مرکز یو سی هلث آمریکا توصیه می کنند که هر فردی در صورتی که واکسن در اختیارش قرای می گیرد از آن استفاده کند. واکسن ها با تحقیقات محتاطانه بر روی گروه های زیادی آزمایش می شوند تا درباره میزان موثر بودن و بی خطر بودن آنها اطمینان حاصل شود.

عوارض جانبی ترزیق واکسن کرونا چیست؟

با وجود پاره ای اختلافات اما عوارض جانبی واکسن ها مشابه تزریق واکسن سالانه آنفولانزا یا دیگر واکسن ها است. کسانی که به واکسن آنفولانزا الرژی دارند باید قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

میزان اثرگذاری واکسن کرونا چقدر است

درباره این که واکسن تا کی در بدن ایمنی ایجاد می کند هنوز اطلاعاتی وجود ندارد اما ممکن است این واکسن نیز مانند آنفولانزا به واکسن فصلی تبدیل شود.

کسانی که کرونا گرفته اند لازم است واکسن کرونا بزنند؟

اطلاعات زیادی درباره این که ابتلا به کووید تا چه زمانی در بدن ایمنی ایجاد می کند وجود ندارد به این روش ایمنی طبیعی می گویند. داده های اولیه نشان می داد که ایمنی طبیعی کووید زیاد طول نمی کشد و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز هست. کارشناسان مرکز یو سی هلث توصیه می کنند که وقتی واکسن موجود است همه افراد آن را تزریق کنند.

اگر واکسن بزنم آیا باز هم کرونا می گیریم؟

بسیاری از واکسن های کووید دو مرحله ای هستند و بعد از دریافت واکسن به طور معمول چند هفته برای ایجاد ایمنی در بدن زمان نیاز هست. این بدان معناست که فرد می تواند قبل یا حتی بعد از دریافت واکسن به ویروس مبتلا شود و بیمار شود. این امر به خاطر آن است که واکسن زمان کافی برای حفاظت از بدن نداشته است.

آیا بعد از تزریق واکسن، ماسک استفاده کنم؟

استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی همچنان بهترین ابزار برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس یا انتقال آن است.

آیا در دوران همه گیری کودکان واکسن های عادی خود را دریافت کنند؟

بله. واکسیناسیون کودکان حتی در دوران همه گیری نیز نباید متوقف شود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید