حسینی میلانی در دیدار با رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس:

کمیسیون اصل 90 درباره آلودگی هوا ورود کند

کدخبر: ۳۷۹۱۵۷
اقتصادنیوز :رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش اعتبار حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه سال 1400 و ورود کمیسیون اصل 90 مجلس برای پیگیری تخلفات دستگاه‌هایی که قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کنند، شد.
کمیسیون اصل 90 درباره آلودگی هوا ورود کند

به گزارش اقتصادنیوز ،سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با سمیه رفیعی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسینی میلانی در این دیدار، با اشاره به مشکلات و معضلات محیط زیستی تهران گفت: شهر تهران با معضلات و مشکلات محیط زیستی روبه‌رو است که جز با همکاری شورای شهر و مجلس قابل حل شدن نیست. در سطوح مختلف نامه‌نگاری‌هایی در این باره میان مجلس و شورا انجام شده و ضروری است اقدامات فوری برای تامین اعتبارات و پیگیری مسائل از سوی طرفین انجام شود. 

وی با ابراز نگرانی نسبت به گازوئیل‌سوزی و مازوت‌سوزی صنایع و پایشگاه‌های اطراف تهران اظهار داشت: شورای شهر از سازمان محیط زیست درخواست کرده اطلاعات مربوط به نوع سوخت مصرفی صنایع و پایشگاه‌های مستقر در حریم شهر تهران را منتشر کند اما این کار به موقع انجام نشده است. اکنون با حمایت و همراهی مجلس فرصت خوبی است تا اطلاع‌رسانی مناسب درباره محیط زیست انجام شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در مناطق جنوبی تهران نسبت به سایر مناطق وضعیت مناسبی ندارد، تصریح کرد:‌ سال گذشته، آقای خلیل‌آبادی نماینده تهران نسبت به مصرف مازوت در یکی از صنایع تذکر داد. آن مرکز آلاینده به جای آنکه در رویکرد خود تغییر ایجاد کند، از ایشان شکایت کرد و جای شاکی و متشاکی عوض شد. با این حال، درصدد استفاده از ظرفیت شورا برای شکایت از کانون‌های آلاینده در حریم شهر تهران هستیم.

حسینی میلانی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش سیاهه انتشار تهران، سهم صنایع آلاینده مشخص شده و قابل کتمان نیست، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم شهر تهران وجود تعداد زیاد موتورسیکلت‌های فرسوده در سطح شهر تهران است. روند اسقاط موتورسیکلت و اتومبیل فرسوده عملا متوقف شده و دیوان عدالت اداری هم آیین‌نامه اسقاط موتورسیکلت را ابطال کرده است.

وی با بیان اینکه برای خروج موتورسیکلت‌های فرسوده باید اقدام جدی انجام داد، ابراز داشت: کرونا چرخه بهره‌برداری از موتورسیکلت‌های فرسوده را رونق بخشیده و تحولات ارزی و تورم هم موجب شده تا صاحبان آن تمایل چندانی برای از رده خارج کردن موتورهای فرسوده خود نداشته باشند. 

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اقدامات شهرداری برای نوسازی ناوگان موتورسیکلت‌های فرسوده بیان کرد: با آنکه شهرداری براساس قانون وظیفه‌ای را برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده ندارد اما براساس منابع درآمدی خود از فروش طرح ترافیک، وامی را برای نوسازی موتورسیکلت فرسوده اختصاص داده که کافی نیست.

حسینی میلانی ادامه داد: در این مورد مشخصا پیشنهاد ما آن است که نیم درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی با تصویب مجلس به نوسازی ناوگان موتوری و از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده اختصاص پیدا کند.

وی به مطالبات مدیریت شهری از دولت اشاره کرد و یادآور شد: بودجه اختصاص داده شده برای توسعه حمل و نقل عمومی به اندازه ساخت چند کیلومتر یا دو ران مترو است. متاسفانه بحث توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان آن چندان مورد توجه دولت نیست و با وجود تذکرات و انتقادات مکرر ما، اقدام چندانی انجام نشده و روند تخصیص بودجه در این رابطه بسیار کند است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با پیگیری‌های انجام شده تنها موفق به دریافت اعتباراتی برای اورهال 500 دستگاه اتوبوس را از سازمان برنامه و بودجه شده‌ایم، عنوان کرد: ناوگان اتوبوس هم وضعیت چندان مطلوبی ندارد و بیش از 50 درصد اتوبوس‌های تهران در حال خارج شدن از رده و فرسودگی هستند و اگر اقدامی جدی در مورد آنها انجام نشود، تقریبا تمامی اتوبوس‌ها فرسوده می‌شوند.

حسینی میلانی با بیان اینکه نظام بانکی با مدیریت شهری سر ناسازگاری دارد، گفت: در شرایطی که شاهد شیوع ویروس کرونا و وخامت هوای تهران به خاطر آلودگی هوا هستیم، ضروری است بانک‌های کشور تخفیفات و تسهیلاتی را برای مدیریت شهری در نظر گرفته تا بتوانیم با استفاده از اعتبارات بانکی اقدامی برای ارائه خدمات به شهروندان و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه مترو انجام دهیم.

وی افزود: ضروری است برای حل مشکلات کلانشهرها از جمله تهران، همکاری نزدیکی میان شوراهای شهر و مجلس شکل بگیرد تا درد کلانشهرها به ویژه تهران منعکس شود.

در ادامه این جلسه، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تشریح اقدامات شهرداری تهران درخصوص پایش و سنجش کیفیت هوای تهران، نحوه فعالیت مراکز و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران و همکاری‌های بین‌المللی شرکت کنترل کیفیت‌ هوای تهران با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) پرداخت.

وی با تشریح وضعیت آلاینده‌های موجود در شهر تهران در یک دهه گذشته به ویژه در دو سال اخیر، عدم ارائه اطلاعات دقیق مراکز آلاینده مستقر در حریم شهر تهران، عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مسئول و عدم اجرایی شدن کد جریمه برای ماشین‌های متخلف از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی را از مهمترین مشکلات این سازمان برای انجام وظایف خود برای مقابله با آلودگی هوا برشمرد.

ضرورت همکاری بیشتر میان شورای شهر و مجلس در حل مسائل و مشکلات محیط زیستی، همکاری بیشتر میان مراکز علمی و پژوهشی با مجلس و شورای شهر، توجه تمام اقدامات بر مسائل فنی و عدم توجه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و انسانی، عدم توجه به کاربری زمین و بارگزاری جمعیت، عدم توجه به حمل و نقل عمومی در کلان سیاستگذاری‌ها و عدم خودگردان بودن برنامه‌ها، از جمله موضوعاتی بود که از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست شورای شهر و فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح شد.

مکلف کردن خودروسازها به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و ارائه گارانتی به تجهیزات آلودگی هوا، نظارت جامع بر صنایع و پایشگاه‌های مستقر در حریم شهر تهران، ظرفیت‌سنجی میزان بهره‌برداری و استفاده اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها از معابر و خیابان‌های تهران، تفویض بخشی از اختیارات سازمان محیط زیست به شهرداری، شناسنامه‌دار کردن مراکز و کارگاه‌های صنعتی فعال در تهران و منطقه شهری تهران، جلوگیری از ارائه سوخت گازوئیلی و مازوت به صنایع و پالایشگاه‌های مستقر در حریم شهر تهران پیشنهاداتی بود که از سوی مشاوران کمیته محیط زیست و فراکسیون محیط زیست مجلس برای بهبود وضعیت هوای تهران و مقابله با آلودگی ارائه شد.

سمیه رفیعی در ادامه این جلسه، با بیان اینکه آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا شرایطی را ایجاد کرده‌اند که نمی‌توان به آنها بی‌توجه بود، اظهار داشت: مبنای مشکلات تهران محیط زیستی هستند اما متاسفانه به جای حل مبنایی آنها، اقدام به عارضه‌درمانی کرده‌ایم و همین مسئله موجب شده تا مشکلات و معضلات تهران به صورت بنیادی حل و فصل نشوند.

وی بودجه در نظر گرفته شده برای حفاظت از محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی شبیه به شوخی دانست و تصریح کرد: فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و موتورهای سیکلت و همچنین کافی نبودن بودجه برای اسقاط و جایگزین اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های جدید موجب شده پیشرفت مورد انتظار رخ ندهد.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه نباید به تصویب قانون بسنده کرد، خاطرنشان کرد: مهمتر از تصویب قانون، اجرای قانون است. قانون هوای پاک هرچند ضعف‌هایی دارد اما یک قانون مترقی در حوزه محیط زیست محسوب شده ولی متاسفانه این قانون اجرایی نمی‌شود و دستگاه‌های مسئول به بهانه‌های مختلف از اجرای آن خودداری می‌کنند.

رفیعی اضافه کرد: در مورد آزادسازی موتورسیکلت‌های رسوبی که اخیرا اجرا شد، ما موافق نگه داشتن اموال مردم نیستیم اما این موتورها نباید در کلانشهرها بدون ضابطه توزیع شوند و آزادسازی آنها هم باید براساس استانداردهای محیط زیستی و مکانیزم مشخص باشد.

وی همراهی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول را مقدمه و زمینه‌ساز تحول در امور برشمرد و بر تلاش خود در مجلس برای بهبود وضعیت محیط زیست در مسئله بودجه و برنامه توسعه هفتم تاکید کرد.

در پایان این جلسه، حسینی میلانی با مثبت ارزیابی کردن جلسه خود با رئیس و مشاوران فراکسیون محیط زیست، با اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت شهری در مسائل مرتبط با محیط زیست و خدمات شهری ابراز داشت: در آستانه ارائه طرح جامع مدیریت پسماند هستیم که چشم‌انداز وضعیت پسماند در 20 سال آینده را ترسیم می‌کند. همچنین شهرداری با وزارت نیرو درخصوص کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی و بهره‌برداری از پساب تصفیه‌شده توافق شده است.

وی ادامه داد: در مورد تکمیل خطوط آب و فاضلاب اقداماتی خوبی انجام شده که موجب کاهش هدررفت و بهبود ارائه خدمات شده اما همچنان 400 نقطه انفصال را شاهدیم که موجب شده فاضلاب‌های شهری وارد انهار و کانال‌های آب شود. به همین خاطر از شرکت آب و فاضلاب استان تهران خواسته‌ایم هرچه زودتر برنامه خود را در این باره ارائه کند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده ناکافی است، عنوان کرد: باید اقداماتی برای گشایش در روند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده انجام شود و این موتورها وارد روند استفاده مجدد در سطح شهرها نشوند. به نظر ما، تخصیص نیم درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی برای اعتبار اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، پیشنهادی عملی است که می‌تواند گشایش‌آفرین باشد. 

حسینی میلانی افزایش اعتبار حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه سال 1400 و ورود کمیسیون اصل 90 مجلس برای پیگیری تخلفات دستگاه‌هایی که قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کنند، خواستار شد و بیان کرد: ظرفیت کارشناسی مدیریت شهری در حوزه محیط زیست آماده همکاری با مجلس درخصوص تدوین برنامه هفتم توسعه برای ارائه یک برنامه ملی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید