سعودی ها ایران را متهم کردند /رد پیشنهاد برجامی آژانس توسط ایران /ادعای جدید گاردین درباره سایت فردو

کدخبر: ۳۸۰۰۸۶
خبرگزاری رویترز خبر داد پیشنهاد رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نهاد رد شده است.
سعودی ها ایران را متهم کردند /رد پیشنهاد برجامی آژانس توسط ایران /ادعای جدید گاردین درباره سایت فردو

به گزارش اقتصادنیوز،  از توافق جدید بر سر برنامه هسته ای ایران تا ادعاهای تکراری سعودی ها علیه ایران، سرخط خبری برخی از رسانه های خارجی تا این لحظه بوده است.

رافائل گروسی در مصاحبه‌ای در روز پنج‌شنبه با رویترز مدعی شده بود که ایران محدودیت‌های ناشی از توافق هسته‌ای را در موارد زیادی نقض کرده و بازگشت به نقطه سال 2015 بسیار دشوار است. او پیشنهاد داده بود که احیای توافق هسته‌ای ایران با روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده نیاز به توافق‌نامه جدیدی دارد. با این حال به گزارش رویترز کاظم غریب‌آبادی ، سفیر ایران در آژانس با انتشار توئیتی این مسئله را رد کرده و این مسئله را فراتر از اختیارات آژانس ارزیابی کرده است.

تکرار مواضع ضدایرانی سعودی ها

رویترز در خبر دیگری به نقل از تلویزیون دولتی سعودی گزارش داد که نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن مدعی شده‌اند که یک مین دریایی در جنوب دریای سرخ را کشف کرده‌اند که توسط نیروهای حوثی کارگذاشته شده و ساخت ایران است.

آسوشیتدپرس نیز خبر داد کالین فیشر، شهروند 45 ساله بریتانیایی در ماه سپتامبر در دادگاه فدرال پنساکولا در ایالت فلوریدا به دلیل نقض قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی و تلاش برای قاچاق تجهیزات تولید برق به ایران مجرم شناخته شده و پس از محکومیت به دو سال و نیم حبس، در ایالت فلوریدا زندانی شده است. بنا بر این گزارش، این مرد در ماه اوت زمانی که از کشور امارات وارد پنساکولا شد از سوی ماموران فدرال بازداشت شده است. به ادعای دادستانی فلوریدا، او قصد داشت قراردادی را برای ارسال یک موتور توربین به ارزش ۵۰۰ هزار دلار امضا کند که می‌توانست برای تولید انرژی در میدان‌های نفتی ایران مورد استفاده قرار گیرد. او به مدت نزدیک به ۳ سال برای ارسال این موتور توربین و قطعات آن به ایران تلاش کرده بود.

ادعای گاردین درباره سایت فردو

روزنامه گاردین نیز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده که ایران ساخت تاسیسات جدیدی را در سایت زیرزمینی فردو آغاز کرده است. گاردین مدعی شده ماهیت تاسیسات جدید مشخص نیست و امکان دارد که اهدافی بی‌ضرری هم داشته باشد، ولی بدون شک در نشست وزیران خارجی کشورهای عضو برجام این موضوع به بحث گذاشته خواهد شد؛ نشستی که موضع اصلی آن بررسی پایبندی مجدد آمریکا و ایران به برجام، در پی انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد شبه‌نظامیان سوری مورد حمایت روسیه موسوم به سپاه پنجم در منطقه استراتژیک ابوکمال واقع در شرق سوریه مستقر شده‌اند. نظامیان دولت متجاوز و اشغالگر رژیم صهیونیستی بارها نیروهای حاضر در این ناحیه مرزی سوریه و عراق واقع در استان دیرالزور را مورد هدف خود قرار داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید