خطیب‌زاده: برجام نشان داد امضای وزیر خارجه ایران قوی‌تر از کل دولت آمریکاست

کدخبر: ۳۸۰۳۹۴
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر بخواهم کلاه سخنگویی را بردارم و به‌عنوان یک فرد آشنا به سیاست خارجی نکته‌ای به آنها بگویم، این است که باید از گذشته درس گرفت. معمولا کسانی که وارد کاخ‌سفید می‌شوند شاگردان خوبی نیستند و درس‌هایی که باید از شکست‌ها بگیرند را نمی‌گیرند.
خطیب‌زاده: برجام نشان داد امضای وزیر خارجه ایران قوی‌تر از کل دولت آمریکاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری، بخش هایی از گفت و گوی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه آمده است.

برجام قابل مذاکره نیست

- برجام همچنان به‌عنوان بخشی از یک قطعنامه الزام‌آور سازمان ملل برای تمامی اعضای ملل متحد لازم الاجراست، اما آمریکا به‌عنوان یک طرف برجام به عضویت خودش خاتمه داد و پس از آن هم نقض آشکار نسبت به قطعنامه 2231داشته است؛ هم با انجام ندادن تعهدات و هم با مانع‌تراشی در اجرای تعهدات توسط دیگران. طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه اروپایی‌ها نتوانستند به تعهدات خود آنچنان که در برجام آمده است در ابعاد رفع تحریم‌ها پایبند باشند و آنها هم دچار نقض عهد جدی شده‌اند.

- مسلما برجام چارچوبی است که یک‌بار بر سر آن مذاکره کرده‌ایم و به چارچوبی رسیده‌ایم که قابل مذاکره مجدد نیست و به آن پایبند هستیم و امیدواریم طرف‌های دیگر هم هرچه زودتر به اجرای کامل تعهداتشان برگردند. آن روز اگر فرابرسد، ما هم قدم‌های کاهشی را که در چارچوب برجام برداشتیم و برگشت‌پذیر هم هستند، برمی‌گردانیم.

باید ببینیم عمل دولت آینده آمریکا چه خواهد بود

- آنچه از آقای بایدن شنیده شده حکایت از این دارد که می‌خواهد به تعهدات قطعی خود در حوزه‌های مختلف ازجمله پیمان پاریس و سایر معاهدات ازجمله برجام عمل کند.

- اظهارات آقای بایدن تفاوت‌های آشکاری با عمل دولت فعلی آمریکا دارد، اما باید ببینیم عمل دولت آینده آمریکا چه خواهد بود. ما در حرف‌ها و برنامه‌هایی که اعلام می‌کنند ازجمله اینکه می‌خواهند به همه تعهدات بین‌المللی برگردند، تفاوت‌های آشکاری مشاهده می‌کنیم و اینگونه به‌نظر می‌رسد که متوجه شده‌اند سیاست آمریکا در منطقه یک سیاست شکست‌خورده بوده و آنچه گفته می‌شود حاکی از یک بازنگری در این سیاست‌هاست.

هیچ‌وقت نباید نگاه به بیرون داشته باشیم/  کسانی که وارد کاخ‌سفید می‌شوند شاگردان خوبی نیستند

- ما باید نگاهمان به داخل باشد. ما هیچ‌وقت نباید نگاه به بیرون داشته باشیم. این را از سر سال‌ها حضور در سیاست خارجی عرض می‌کنم؛ باید در داخل دنبال راه‌حل‌ها باشیم. هیچ وقت نگاه صرف به خارج تامین‌کننده منافع بلندمدت ملت ایران نخواهد بود. این درس تاریخی است که بدانیم این نگاه راه پیروزی ماست.

- اگر بخواهم کلاه سخنگویی را بردارم و به‌عنوان یک فرد آشنا به سیاست خارجی نکته‌ای به آنها بگویم، این است که باید از گذشته درس گرفت. معمولا کسانی که وارد کاخ‌سفید می‌شوند شاگردان خوبی نیستند و درس‌هایی که باید از شکست‌ها بگیرند را نمی‌گیرند.

امضای وزیر خارجه ایران قوی‌تر از کل دولت آمریکاست

- وزیر خارجه فعلی آمریکا شرمی نداشت بگوید اگر مردم ایران می‌خواهند غذا برای خوردن داشته باشند باید تسلیم شوند و او این را گفت. یک ملت را تهدید به گرسنگی دادن کرد، اما به همت بخش خصوصی و جوانان ایران، این تحریم‌ها در ابعاد مختلف به شکست انجامیده.

- برجام نشان داد امضای وزیر خارجه ایران قوی‌تر از کل دولت آمریکاست. امضای وزیر خارجه ایران با شفافیت و دقت اجرا شد و بارها آژانس گزارش داد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما در طول این دوران و حتی دوران اوباما دیدید آنها تعهدات خود را اجرا نکردند و این درس بزرگی برای همه است که ایران سخت مذاکره می‌کند، اما به آنچه تعهد می‌کند، عمیقا پایبند است.

دولت جدید مستقر نشده که بخواهیم به کسی پیام بدهیم یا از کسی پیام بگیریم. ما هرچه بخواهیم بگوییم را علنا می‌گوییم. هم من گفته‌ام، هم وزیر امور خارجه و هم رئیس‌جمهور. بدون لکنت و با شفافیت و بدون پرده‌پوشی هم گفته‌ایم. ما نه پیامی گرفته‌ایم و نه پیامی داده‌ایم. در حوزه برجام کمیسیون مشترک هست و نظراتمان را آنجا می‌گوییم. در حوزه‌های دیگر هم مواضع خود را اعلام کرده‌ایم.

دولت انگلیس در پرداخت بدهی خود سرکشی می‌کند

کشورهای زیادی به ما بدهکار هستند؛ برخی پول‌های خودمان را بدهکارند و برخی هم خسارت‌هایی بدهکارند. ما پول‌های زیادی را در کشورهای مختلف داریم که بخشی دارد وصول می‌شود و برخی در حال استفاده است.

پرونده انگلیس 40 و چندساله است و دولت انگلیس در پرداخت بدهی خود سرکشی می‌کند و این قابل‌قبول نیست و احکام قطعی را دادگاه انگلیس داده است که باید اصل و سود پول پرداخت شود. البته هر بار به بهانه‌ای استنکاف می‌کنند و این را گروگان مسائل مختلف کرده‌اند.

ما از روز اول گفته‌ایم همسایگان اولویت ما هستند و این یک سیاست واقعی بوده است و به عامل سوم برنمی‌گردد و مشروط نیست. درباره موضوعات فی‌مابین باید خودمان گفت‌وگو کنیم. اینکه طرفی فکر کند برای گفت‌وگو با ایران بزرگ‌تری باید داشته باشد، نشان می‌دهد اعتماد به نفس مناسب را ندارد. واقعا منطقه ما به این پختگی و بلوغ و سطح از آگاهی رسیده که درون خود گفت‌وگو کند.

ما حتما از اینکه گفت‌وگوی درون‌منطقه‌ای داشته باشیم، استقبال می‌کنیم، اما اگر منظور برجام است که درباره برجام مذاکره‌ای قرار نیست صورت بگیرد؛ ضمن آنکه برجام به کسی جز ایران مرتبط نمی‌شود و این موضوع امنیت ملی ایران است. همه باید سطح خودشان را بشناسند و در منزلت خود صحبت کنند؛ آن وقت همه‌‌چیز در فضای محترمانه خودش پیش می‌رود. آغوش ما همچنان باز است تا کشورهای منطقه و کسانی که مایلند مسائل را با گفت‌وگو حل کنند به ما بپیوندند و مشترکا مسائل منطقه را حل کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید