ربیعی: سختی‌هایی که تحمل کردیم در صد سال گذشته بی‌سابقه بود

کدخبر: ۳۸۰۴۲۸
سخنگوی دولت گفت:‌ در تاریخ معاصر ما سختی و تلخی زیاد دیدیم. اما این دوران، دوران بی نظیری بوده است چرا که دو ویروس را باهم تحمل کردیم و با آنها مقابله می‌کنیم. هم ویروس تحریم و هم ویروس کرونا زندگی ما را تلخ کرد.
ربیعی: سختی‌هایی که تحمل کردیم در صد سال گذشته بی‌سابقه بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز یکشنبه در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز پرستاردر بیمارستان لواسانی تهران برگزارشد، افزود: امروز با حضور در این بیمارستان احترام، سلام و ادب و سپاسگزاری خود را به همه پرستاران کشور اعلام می کنیم و از همین‌جا سلام هیات دولت را به همه آنهایی که در این ۱۰ ماه نه تنها از جان فیزیکی خود بلکه از روح و روان خود مایه گذاشتند تا دیگران به سلامت و آرامش برسند ابلاغ می کنیم.

وی ادامه داد: تاریخ هر جامعه‌ای ورق زدن و روزشمار تقویم نیست و از هرکس بپرسند که تاریخ زندگی مان  چیست شروع به ورق زدن تقویم نمی‌کنیم بلکه اتفاقات مهمی که در زندگی‌مان افتاده یادمان می آید. تاریخ هر جامعه‌ای با اتفاقاتی که در هر دوره زمانی افتاده نوشته می شود. به خصوص بحران‌هایی که جوامع دارند، نقاط عطفی است که تاریخ‌ساز آن جامعه می شوند.

ربیعی با بیان اینکه هر مقطعی و هر سختی و هر بحرانی در هر جامعه‌ای قهرمانان خاص خود را داشته است یادآورشد: هیچ جامعه و هیچ نسلی هم بدون قهرمانان ذهنی زندگی نمی‌کند. هر کدام از ما  روزهایی در زندگی مان داریم که سایه بر کل روزهای زندگی‌مان می اندازد و لحظاتی داریم که با آن همیشه زندگی می کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در تاریخ معاصر ما سختی و تلخی زیاد دیدیم. اما این دوران، دوران بی نظیری بوده است چرا که  دو ویروس را باهم تحمل کردیم و با آنها مقابله می‌کنیم. هم ویروس تحریم و هم ویروس کرونا زندگی ما را  تلخ کرد.

 وی با اشاره به فشارهای تحریم بر زندگی طبقات پایین جامعه گفت: هیچ جامعه‌ای به این سختی، ظلم و جنگ اقتصادی را واقعاً تحمل نکرد و در صدسال گذشته نمی‌شناسید که جامعه‌ای از سوی یک قدرتمند ظالمی مورد تحریم قرار بگیرد. و از سوی دیگر با این همه با کرونا هم مواجه شدیم. در حقیقت ما باید به طور توأمان از جان‌ها هم در مقابل ویروس کرونا و هم در مقابل ویروس تحریم و هم از معیشت و هم از سلامت مردم حفاظت می‌کردیم، کاری دشوار بود.

ربیعی با یادآوری شخصیت‌های اسطوره ای وتاریخی همچون آرش کمانگیر و رستم و ستارخان گفت: اگر خودگذشتگی و فداکاری پرستاران و کادر درمانی نبود، به خصوص در اسفند، فروردین و اردیبهشت، در آن چهار ماه اول  که در شوک عظیم بودیم و آن جلوه ای از صبر که نظام پرستاری ما ارایه کرد ما دوران تلخ‌تری را می گذراندیم.

سخنگوی دولت افزود: از طرفی تحریم و کرونا باعث شده که امروز دلشوره‌ها  و تنهایی‌های ناخواسته در جامعه بیشتر شود. در این دوران ما بیش از هر دوره دیگر نیاز به اینکه در کنار هم باشیم داریم، ‌ بیش از هردوره‌ای باید سایه سار هم باشیم. بیش از هر دوره‌ای باید تن‌هایمان را تکیه‌گاه دیگران کنیم کما اینکه در دوره‌های تاریخی با این روحیات توانستیم عبور کنیم.

ربیعی با بیان اینکه نظام پرستاری ما در این دوران نماد و الگوی خوبی را به منصه ظهور رساندند، گفت: صبر و استقامت یکی از خصوصیات حضرت زینب(س) بود و امروز این ویژگی در نظام و کادر پرستاری ما جلوه‌گر شده است. ما از حضرت زینب چتر حمایتی و عاطفه را بیشتر از همه می شناسیم. امروز هم  شاهد هستیم که این روحیه و حالت عاطفی در پرستاران ما موج می زند.

وی ادامه داد: جنبه دیگر شخصیت حضرت زینب (س) عبور از بحران با نگاه مهربان به افراد آسیب‌دیده برای عبور دادن از بحران است که  این خصوصیت امروز در جامعه پرستاری مشاهده می کنیم، امسال نامگذاری روز پرستار با تولد حضرت زینب (س) پیش از هر دوره دیگری جلوه گری خود را نشان می‌دهد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به موضوع جبران خدمت پرستاران گفت: تعداد پرستاران نسبت به تخت پرستاران کم است ما باید تعداد بیشتری پرستار نسبت به تخت‌ها داشته باشیم.

 وی یادآورشد: برای جذب ۷هزار نفر قبلاً تامین اعتبار شد که به زودی آزمون آن را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. علاوه بر این مجوز تامین اعتبار برای ۳۰ هزار نفر دیگر صورت گرفته شد که آزمون آن بعداً اعلام می‌شود که بیشتر از سهم پرستاری و پرستاران خواهد بود.

ربیعی با بیان اینکه هنوز نسبت پرستار به تخت کم است، گفت: در مجموع ۲۵۰ هزار نفر برای حدود ۱۷۰ هزار تخت داریم که به طور شبانه روز دو نفر خواهد بود و این عدد مناسب مناسب نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در زمینه حمایتها از پرستاران گفت: امیدواریم پرستاران بخش  تامین اجتماعی هم مشمول تصمیماتی که برای پرستاران بخش دولتی گرفته شده، بشوند.

 وی یادآورشد: اختصاص ۵۰ درصدی که در سه پارامتر اول فیش حقوقی در نظر گرفته شده، اقدامی بود که حق پرستاران بود که در فوق العاده ویژه برای پرستاران در نظر گرفته شود. علاوه براین جامعه پرستاری مشمول اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری شدند بنابراین چیزی حدود ۸۰ درصد به حقوق آنها اضافه شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: باید در مدیریت سلامت، در سیاستگذاری سلامت و در برنامه ریزی سلامت نقش پرستاران را بیشتر ببینیم و نقش نظام پرستاری را در سیاستگذاری سلامت ارتقا دهیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: این روزها را فراموش نخواهیم کرد و کرونا هم تمام خواهد شد ولی این دوره تاریخی در ذهن‌ها تمام نمی شود. باید فیلم‌های عظیم می‌ساختیم و نوشته‌ها و داستانهایی از این زحمات خلق می‌شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید