اولین و مهم ترین عامل مرگ های کرونایی چیست؟

کدخبر: ۳۸۰۵۶۵
معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در کشور، در ارتباط با وضعیت سنی بیماران و رعایت پروتکل ها، نکاتی را متذکر شد.
اولین و مهم ترین عامل مرگ های کرونایی چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  مهر، قاسم جان بابایی، با اشاره به همراهی مردم در رعایت پروتکل ها و کاهش حضور در اجتماعات که سبب روند رو به کاهش بار بیماری شده است، گفت: قدرت این ویروس وابسته به رفتارهای اجتماعی است و هر زمان که مردم مراعات کرده و در تجمعات حضور پیدا نکردند، بار بیماری کمتر شده است اما وقتی دچار ساده انگاری شده ایم، روند بیماری رو به افزایش می‌رود.

OpdM6Qiad8zl

وی با اعلام اینکه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد میزان مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان ها کاهش‌یافته و در بعضی بیمارستان‌ها تخت‌ها خالی از بیماران مبتلا به کرونا شده‌ است، افزود: کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها موجب شده تا تمرکز ما بر ارائه خدمات غیر کرونایی بیشتر شود و اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند شاهد کاهش روند بیماری و مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور خواهیم بود.

جان بابایی ادامه داد: در هر استانی که مردم پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کردند، بار بیماری کمتر شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، اولین و مهم ترین عامل تاثیرگذار بر میزان مرگ های کرونایی را سن بیماران دانست و گفت: یکی از دلایلی که گفته می شود از تجمعات خانوادگی پرهیز شود، این است که معمولا خانواده ها سالمند محور هستند و باید توجه جدی به این افراد نمود.

وی افزود: سن حدود ۱۲ درصد بیماران بالای ۸۰ سال و حدود ۳۶ درصد بین ۶۰ تا ۸۰ سال است و ۷۳ درصد فوتی‌ها نیز مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است. از این رو با حفظ افراد مسن می‌توانیم مرگ و میر را تا ۷۰ درصد و بیشتر کاهش دهیم.

جان بابایی ادامه داد: توجه ما نسبت به افراد سالمند باید بیشتر شود، زیرا آنها شکننده هستند و وقتی که مبتلا می‌شوند متاسفانه احتمال فوت این افراد نیز بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: حلقه انتقال بیماری افراد زیر ۲۰ سال هستند، بچه‌ها علامت دار نیستند و به راحتی به افراد سالمند بیماری را منتقل می‌کنند،۷۳ درصد افرادی که فوت می‌کنند بالای ۶۰ سال سن داشتند لذا باید از افراد سالم محافظت کرد.

معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های قلبی نیز میزان فوت مبتلایان را بالا می‌برد، گفت: تراکم جمعیتی استان ها در میزان ابتلا و بار بیماری تاثیر دارد. در استان های مرکزی که تراکم جمعیتی بیشتری دارند نسبت به استان های جنوب و جنوب شرقی میزان ابتلا به جمعیت افزایش می یابد و باید مراقبت بیشتری کنند. 

وی افزود: موج سینوسی بیماری که اتفاق می‌افتد به رفتارهای اجتماعی مردم و آداب و رسوم وابسته است، اصل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز ار حضور در تجمعات و مهمانی‌ها است.

جان بابایی گفت: همه ما می‌دانیم آن چیزی که سبب کاهش مرگ و میر می‌شود، مراعات مردم است، که بار بیماری را کاهش می‌دهد، هر زمان بار بیماری اضافه شد، مرگ و میر بالا می‌رود، عامل اصلی که مرگ و میر را کاهش می‌دهد رفتار مردم است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل کاهش مرگ و میر، افزایش مهارت و تجربه کادر درمان و همچنین مراقبت‌های آنها است. این بیماری مراقبت می‌خواهد، موثرترین عامل، رساندن اکسیژن کافی و داروهای ضد التهاب به بیمار است، متاسفانه تبلیغات نادرستی بر روی داروها صورت گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: تولید واکسن دستاورد بزرگ برای ماست و گروه‌های زیادی بر روی آن کار کردند تا از دنیا عقب نمانیم در داخل کشور پروسه تولید واکسن شروع شده و از سوی دیگر دولت در تلاش برای واردات واکسن است که امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد.

وی افزود: مردم نگران واکسن نباشند، اما تنها واکسن ما را به این نتیجه نمی‌رساند که می‌توانیم از بیماری نجات پیدا کنیم، این بیماری کشنده است. واکسن، یکی از روش‌های کاهش بار بیماری است، اما تا زمانی که نتایج قطعی از اثربخشی واکسن ها منتشر نشود باید همچنان دستورالعمل‌ها را رعایت کرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه تمامی داروهای کمک کننده در روند بهبود بیماری در داخل کشور تولید می شوند.

وی با عنوان این مطلب که مهارت کادر درمانی و پزشکی در طول زمان با تجربه اندوزی و از طریق آموزش افزایش یافته است، گفت: میزان نیاز به اکسیژن در بیمارستان ها و در شرایط معمولی ۲ لیتر در دقیقه در بخش های عادی است اما در شرایط کرونا این میزان ۱۰ تا ۱۵ لیتر در این بخش ها و ۳۰ لیتر در بخش های مراقبت ویژه است که خوشبختانه با استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز و با کمک خیرین تامین شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید