میوه های شفابخش فصل زمستان را بشناسید

کدخبر: ۳۸۰۷۷۱
اقتصادنیوز : با آمدن فصل سرما استفاده از میوه های پرخاصیت زمستانی برای بهبود درمان بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفلو آنزا بیشتر می شود.
میوه های شفابخش فصل زمستان را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ هوا در حال سردشدن است و می توانیم با استفاده از میوه های مخصوص این فصل از خواص بیشمار آنها برای سلامتی بهره برد. 

پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، گریپ فروت، خرمالو، انار، شلغم از جمله میوه هایی است که در فصل زمستان طرفداران خود را دارند. 

پرتقال میوه نشاط آور

 پرتقال به عنوان منبع غنی از ویتامین C شناخته شده است. مصرف پرتقال و دریافت کافی ویتامین C به کاهش شدت علائم سرماخوردگی و کاهش طول مدت آن کمک می‌کند. افرادی که به طور منظم از مرکبات استفاده می‌کنند، تا ۶۰ درصد کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

احتمالا ویتامین C در مرکبات سبب مهار تشکیل مواد سرطان‌زا در معده می‌شود. درمقایسه اشخاصی که زیاد پرتقال می‌خورند با اشخاصی که خیلی کم مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان نای ۵۰ درصد کمتر می‌شود.

فیبر پرتقال و یا انواع مرکبات از نوع نامحلول است، بنابراین به افزایش حجم مدفوع و سرعت بخشیدن به حرکت آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند. به این ترتیب یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف منظم و فراوان انواع مرکبات است و به مادران باردار مصرف منابع اسیدفولیک از جمله پرتقال توصیه شده است.

عدسی‌های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می‌باشند.مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی‌ها در برابر آب مروارید کمک می‌کند. ویتامین C به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می‌کند. خصوصاً برای افراد گیاهخوار ضروری است که جذب آهن در آن‌ها افزایش یابد. پرتقال به طور خاص به دلیل دارا بودن فولات برای پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک مفید می‌باشد.

نارنگی محبوبترین میوه زمستانی 

نارنگی از پرطرفدارترین مرکبات است. شاید بخاطر اینکه پوست این میوه خوشمزه به آسانی کنده می‌شود مردم علاقه زیادی  به    خوردن این میوه داشته باشند . اگر می‌خواهید خوابی عمیق و آرام داشته باشید، بعد از شام چند نارنگی نوش جان کنید.

نارنگی هم مانند سیب خاصیت خواب‌آوری دارد، زیرا به دلیل داشتن ویتامین‌های C، A و B مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند. این میوه تا حدودی از چسبندگی خون و در نتیجه تصلب شرایین پیشگیری می‌کند.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است. نارنگی به علت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی نیز مفید است.

گریپ فروت میوه ای با خواص اعجاب آور 

گریپ فروت به علت وجود رگه‌هایی از تلخی، کمتر طرفدار دارد، اما اگر از خواص اعجاب انگیز آن آگاهی داشته باشید، حتما میل بیشتری به مصرف آن پیدا کنید.

گریپ فروت، میوه مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن می‌باشد. یک گریپ فروت حاوی 90 کیلوکالری است و مقدار زیادی فیبر گیاهی دارد که گرسنگی را فرو می‌نشاند. 

گریپ فروت سرشار از پکتین (فیبر محلول)‌ است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف 10 وعده از مواد غذایی حاوی لیکوپن در هفته، سبب کاهش 50 درصدی سرطان پروستات می‌شود.

گریپ فروت حاوی موادی است که موجب تولید آنزیم‌هایی می‌شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز بیوفلاوونوییدهایی دارد که از عملکرد هورمون‌هایی که باعث رشد غده (تومور) می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.در ادامه خواص اعجاب آور گریپ فروت بیشتر آشنا شوید: 

تقویت سیستم ایمنی بدن

از سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

چربی‌سوز طبیعی است

باعث افزایش سوخت‌وساز بدن یا همان متابولیسم می‌شود

از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت می‌کند

در پیشگیری از سرطان ریه مؤثر است

به پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک می‌کند

کنترل فشار خون و بهبود سلامت قلب

حفظ سلامت پوست

کاهش خطر سکته‌ مغزی

لیمو شیرین پر خاصیت 

لیمو شیرین ترکیب پرآب و شیرینی از طعم لیمو و قند دارد که از آن برای زمستان، میوه ی پرخاصیتی ساخته  [میوه های شفابخش زمستانی] است. وقتی می خواهید از پالپ های زرد و خوشمزه ی یک میوه لذت ببرید و یا آن را به آرامی بجوید یا می خواهید یک لیوان آب میوه ی تازه مصرف کنید لیمو شیرین را به شما پیشنهاد می کنیم. این میوه علاوه بر تأمین آب مورد نیاز بدن می تواند حس تازگی را به شما تقدیم کند. 

جلوگیری از کم آبی بدن،پیشگیری از سرماخوردگی، ایمنی از آرتریت،کمک به کاهش وزن،درمان یبوست،کمک به درمان زخم های گوارشی،مفید برای زنان باردار،درمان زردی و جلوگیری از ابتلا به اسکوربوت و بیماری های لثه از جمله مهمترین خواص این میوه پر آب و شیرین زمستانی است.

خرمالو میوه نوبرانه پائیز

این میوه شاید نوبرانه پاییز باشد اما اگر می خواهید زمستان امسال در برابر بیماری‌های رایج این فصل آسیب کمتری ببینید حتماً خرمالو را در سبد میوه‌تان جای دهید و از خواص بی‌شمار آن بهره ببرید. 

خرمالو قبل از هر چیز سرشار از بتاکاروتن است که به پیش‌ساز ویتامین A معروف است. تا جایی که یکی از میوه‌های مهم حاوی این رنگدانه پرخاصیت محسوب می‌شود و در کنار منابع غنی آن یعنی انبه، زردآلو و طالبی قرار می‌گیرد.

خرمالو را یکی از منابع فوق‌العاده ویتامین C نیز بدانید. این میوه پاییزی میزان قابل توجهی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها مانند لیکوپن و بتاکاروتن دارد و سرشار از فیبر‌ها و آهن است.

هضم غذا، محافظت از چشم‌ها، تقویت دستگاه ایمنی بدن،مفید برای قلب،مقابله با دیابت،مقابله با خستگی،کمک به رشد کودکان، افزایش اشتها و کمک به بهبود و التیام زخم های پوستی از دیگر خواص این میوه خوشرنگ فصل سرما است. 

 انار صد دانه یاقوت

انار از جمله میوه‌های سالم و بهشتی است. حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی مفید و از نظر مواد غذایی بی نظیر است.

 این میوه خوشمزه سرشار از فیبر است که می‌تواند چربی و کلسترول اضافی را به بدن متصل کرده و دفع آن را تسهیل کند و بنابراین می‌تواند در مقابل از چاقی جلوگیری کند. انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل می‌باشد.

 انار سرشار از ویتامین C و آهن است، بنابراین می‌تواند به بهبود سرماخوردگی کمک بسیار کند و همچنین از ابتلا به آن جلوگیری نماید. برای بهره‌مندی از این خواص انار، توصیه می‌شود آن را به صورت پخته مصرف کنید زیرا انار در معرض حرارت، آنتی بیوتیک تولید می‌کند.

خواص ضد التهابی،کاهش سرعت رشد تومور،کاهش فشار خون،کاهش خطر بیماری‌های قلبی، بهبود عملکرد حافظه، مبارزه با عفونت قارچی و باکتریایی و مبارزه با دیابت از جمله مهمترین خواص این میوه زیبای بهشتی است.

خواص شگفت انگیزی از شلغم که حیرت زده تان خواهد کرد

ما ایرانی‌ها شلغم را خوب می‌شناسیم  و اغلب برای مقابله و در مان سرما خوردگی از آن استفاده می کنیم. شاید شلغم جزو  سبزیجات به حساب بیاید اما ما در فصل زمستان به عنوان یک میوه از آن استفاده می کنیم.

این سبزی ریشه‌ای پرخاصیت تنها با سرماخوردگی نمی‌جنگد بلکه خاصیت‌های ضد سرطانی، رفع کننده بیماری‌های قلبی، تقویت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی و تنظیم سوخت و ساز سلولی از دیگر خواص بی شمار شلغم است.

شلغم را می توان هم به صورت خام و هم پخته مصرف کرد. امابرای دریافت بیشتر ویتامین c بهتر است تا آن را خام مصرف کنیم.

سلامت قلب،کمک به هضم غذا،گردش بهتر جریان خون،تقویت سیستم ایمنی،تقویت استخوان ها،خاصیت ضد التهابی،سرعت بخشیدن به سوخت و ساز سلولی از دیگر خواص شلغم است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید